Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 nå er ubåten utenfor fedje på nyhetene igjen. jeg lurer på hvorfor den har masse kvikksølv i seg. 2 Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 Fordi den er fra krigen og bomber fra krigen inneholder ofte kvikksølv... 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 hvilken funksjon hadde kvikksølvet? 1 Lenke til kommentar
Bulava Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 Fordi den er fra krigen og bomber fra krigen inneholder ofte kvikksølv... Hvorfor lyver du? Kvikksølvet ble brukt som ballast, slik at de kunne endre vektfordelingen/balansen til U-båten. Kvikksølv egner seg godt til dette da det tar liten plass (høy massetetthet) og er flytende slik at det er enkelt å transportere til de delene av fartøyet som trenger det (via rør). 1 Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 Fordi den er fra krigen og bomber fra krigen inneholder ofte kvikksølv... Hvorfor lyver du? Kvikksølvet ble brukt som ballast, slik at de kunne endre vektfordelingen/balansen til U-båten. Kvikksølv egner seg godt til dette da det tar liten plass (høy massetetthet) og er flytende slik at det er enkelt å transportere til de delene av fartøyet som trenger det (via rør). Og da sier vi takk til trollet. BirgerCac er inne på noe. Det var snakk om kvikksølv til eksplovsiver. Mer nøyaktig var det en leveranse til Tysklands allierte i øst (Altså Japan). Kvikkesølvet skulle brukes i selve antenningsmekanismene. Also: Flytter denne til historie-forumet. 5 Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 En trollepost er fjernet. 1 Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 (endret) Link til nyheter? NVM, google is my friend. Veldig OT: Jeg så en dokumentar på Discovery for ikke så lenge siden. Tror det var "Top 10 submarines". Der sier de at en ubåt aldri har senket en annen ubåt med torpedo. Hvis Fedje-ubåten ble senket av en annen ubåt, så er det feil i dokumentaren til Discovery. Endret 29. januar 2012 av konduktans Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 Jeg har et spørsmål vedrørende ubåten. - Dersom det er snakk om en tysk utbåt på vei til japan, som ble senket av britene (i norsk farvann), er det ikke strengt talt britene sitt ansvar å påta seg oppryddningskostnadene? 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 hvorfor ber man ikke tyskerne om å fjerne den? 1 Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Link til nyheter? NVM, google is my friend. Veldig OT: Jeg så en dokumentar på Discovery for ikke så lenge siden. Tror det var "Top 10 submarines". Der sier de at en ubåt aldri har senket en annen ubåt med torpedo. Hvis Fedje-ubåten ble senket av en annen ubåt, så er det feil i dokumentaren til Discovery. At Discovery har faktafeil forundrer meg ikkje. At ein ubåt har senka ein anna har skjedd fleire gonger, det som var det spesielle her var at begge var "submerged" Referanser til dette: http://uboat.net/boats/u864.htm http://en.wikipedia.org/wiki/German_submarine_U-864 Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 (endret) [...]er det ikke strengt talt britene sitt ansvar å påta seg oppryddningskostnadene? [...]hvorfor ber man ikke tyskerne om å fjerne den? Først og fremst fordi hverken britene eller tyskerene eier vraket:Eier350 skipsvrak, nekter å rydde opp Høvding Skipsopphugging nå kjennt som Saga Shipping. Endret 30. januar 2012 av M98kF1 1 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 17. september 2014 Del Skrevet 17. september 2014 Hva er siste nytt om ubåten? Heves eller tildekkes? Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 17. september 2014 Del Skrevet 17. september 2014 Ja, lasten er jo selvfølgelig ekstremt verdifull. I tillegg så er jo ubåten et ypperlig restaureringsobjekt. Lenke til kommentar
TheHawk Skrevet 18. september 2014 Del Skrevet 18. september 2014 Siste rapport viser at det ikke var kvikksølv i beholderne de undersøkte. Det betyr at innholdet er enten lekket ut eller andre steder. Vet ikke om det er bestemt hevet eller dekket til enda. De holder på med utredning enda slik jeg har forstått det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå