Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Hvordan slå av cpu Throttling Asus g53/73

Anbefalte innlegg

Sliter med kjent bios problem på min pc Asus g53sx. Som medfører downclock fra 2900mhz til 800mhz i Spill som battlefield 3.

Prosessoren det gjelder er intel core i7 2670qm

Dette igjen fører til drastisk ytelsetap mens jeg spiller.

Jeg ble anbefalt Throttelstop. Men dette programmet får jeg virkelig ikke til å virke. Pcen Throttler enda på samme punkter etc.

Noen som har en løsning på hvordan jeg kan få slått av Throttling?

Si ifra om jeg eventuelt har postet i feil forum.

Edit:

Her er løsningen på problemet ! Les nøye! kan eventuelt sende dere den modda biosen jeg har fordi jeg vet den virker. Men det skal ikke være problem å modde en selv.

http://forum.notebookreview.com/asus-gaming-notebook-forum/635264-bios-cpu-throttling-fix.html

Endret av Stian2345
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Om det er et kjent problem jobber vel asus forhåpentligvis med ny bios så kanskje det hjelper å oppdatere den når den kommer.

Lenke til kommentar

Tusen takk ! Desverre finne jeg ikke de settingsene i biosen. Mulig jeg ikke er den mest kvalifiserte i bios, men har fortått det ikke er mulig i noen tilfeller-0

Men det virker som om det er fint lite muligheter i biosen forhold til hva jeg har sett i andre. Flashet nettopp bios til siste versjon for å se om det rettet problemet uten hell.

Er det en eventuel workaround rundt biosen?

Takk for fint forslag :)

Lenke til kommentar

Eneste løsningen frem til Asus får ut fingern og oppdaterer BIOS er visstnok throttlestop programmet.

Ref: http://rog.asus.com/forum/showthread.php?2329-ATTENTION-G73-53SW-Owners-CPU-Throttling-to-798mhz-and-how-to-fix-it

Versjon 4.0 (16/1-2012) av throttlestop finner man her :

http://www.techpowerup.com/158795/TechPowerUp-Announces-ThrottleStop-4.0.html

Throttlestop Guide her (tråd på 95 sider) :

http://forum.notebookreview.com/hardware-components-aftermarket-upgrades/531329-throttlestop-guide.html

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Var borti endel HP laptoper for ett par år siden som nektet å boote om noe var tilkoblet usb portene. Var bios feil, og det kom ny bios i løpet av 2-3 måneder. Alle måtte plugge fra skrivere og mus og slikt på hver boot inntil ny bios kom. Kanskje en ide å gi beskjed til asus slik at de ser at mange sliter med dette og speeder opp innsatsen :-)

Lenke til kommentar

Du har nok rett i det du sier nå :) Skal prøve å gjøre det. Håper det er mange andre som har gjort dette også :)

Får ikke throttelstop programmet til å virke. Throttler selvom programmet kjører

Får det heller ikke til å funker sikkerlig ble litt bedre mene den går opp å ned som den passer seg også går den aldri opp på max.. :O er jo helt sykt elendig det dere turbo boost greia... jeg vil ha den på max fra jeg slår på laptopn til den blir slått av...

Lenke til kommentar

Fikk svar fra en Team Rog administartor fra rog.asus.com

Hi Jensen,

Sorry that you have to face this issue. As far as i know, i've have already brought up this matter to the upper level. And they are trying their very best to solve this. Fingers crossed for now. Hope you can understand.

Vi kan i det minste slappe av med at det er tatt opp videre, etter det de sier ivartfall.

Men en midlertidig fiks er alltids velkommen, dette kan jo ta tid:(

Lenke til kommentar

Fikk svar fra en Team Rog administartor fra rog.asus.com

Hi Jensen,

Sorry that you have to face this issue. As far as i know, i've have already brought up this matter to the upper level. And they are trying their very best to solve this. Fingers crossed for now. Hope you can understand.

Vi kan i det minste slappe av med at det er tatt opp videre, etter det de sier ivartfall.

Men en midlertidig fiks er alltids velkommen, dette kan jo ta tid:(

Ja får bare håpe det ikke tar så alt for lang tid...

Lenke til kommentar

Det ser ut som jeg har klart å fikse problemet! Har logget cpu frq i ca 40mins. Ingen throttling. Hadde hatt mange frq drops om det ikke hadde virket løpet av den testingen.

Ved å modde den orginale, samt siste versjonen av biosen (versjon 209). Slik at brukerene selv har adgang til Bi-Directional PROCHOT i bios. Samt disable det når biosen blir flashet.

Postet link etc i toppen!

Endret av Stian2345
Lenke til kommentar

Det ser ut som jeg har klart å fikse problemet! Har logget cpu frq i ca 40mins. Ingen throttling. Hadde hatt mange frq drops om det ikke hadde virket løpet av den testingen.

Ved å modde den orginale, samt siste versjonen av biosen (versjon 209). Slik at brukerene selv har adgang til Bi-Directional PROCHOT i bios. Samt disable det når biosen blir flashet.

Postet link etc i toppen!

sweeeet! :D kunne ikke du sendt den på mail til meg så er jeg sikker på at d blir rett?:D <3

[email protected]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...