Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Breivik kan ha Aspergers syndrom

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Regner med det hintes til at abb drepte folk uten å la seg berøre av den frykt de opplevde. Er ingen asbergers proff, men de vi kjenner som har det kan minne om det uten at det gjør dem til potensielle drapsmenn

Lenke til kommentar

Det "aller viktigste" i en kriminalsak er å sørge for at vanlige folk kan distansere seg mest mulig med gjerningsmannen. Vel, i det minste for media og hylekoret.

"Han spilte WoW!"

"Han spilte CoD!"

"Han var vestkantgutt!"

"Nei, han er ikke et menneske, men et monster!"

Alltid like stygt å se på hver gang media drar sortmalingen og selekteringen i gang for å sverte.

• Liker 4
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Bruker-95147

jeg leste netopp denne artikelen, og synest den virker krenkende ovenfor persjoner med asberger.

Postet av anonym: 685d42ceac14e1607af1d3b9944d1c54

Hva er det som er konkret krenkende ved artikkelen?

Lenke til kommentar

Jeg tror de fleste forstår at å ha en sykdom ikke nødvendigvis gjør deg lik alle andre mennesker med den sykdommen.

Enig. Jeg tror(håper) også at de fleste vet at det ikke kun er sykdommen/syndromet som utgjør han som person. Viser det seg at Breivik har Asperger, så er det jo ikke slik at han gjorde det han gjorde kun fordi han har Asperger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

TS:

Siden jeg er høyreekstrem, skal jeg løpe rundt med armene i været og rope at jeg har blitt "krenket" av media? - Ingen har blitt så krenket som de med politisk syn i ytterst høyre ving.

Tror dette bare er noe vi må akseptere, kanskje heller komme med noe konstruktiv kritikk, og forklare hvorfor han ikke har aspergers?

Regner med det hintes til at abb drepte folk uten å la seg berøre av den frykt de opplevde. Er ingen asbergers proff, men de vi kjenner som har det kan minne om det uten at det gjør dem til potensielle drapsmenn

Vel, nå sies det at ABB faktisk forhindret frykten ved å ta en cocktail av avslappende narkotika, før handlingene.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det "aller viktigste" i en kriminalsak er å sørge for at vanlige folk kan distansere seg mest mulig med gjerningsmannen.

Dette. Slike hendelser skremmer oss fordi de viser oss hvor grenseløse vi i bunn og grunn er. Breivik er ikke noe monster, han er en av oss. Det var på mange måter vi som gjorde Utøya. Jeg og du og alle. På samme måte som det var mennesker, ordentlige, vanlige mennesker, som prøvde å utrydde jødene for ikke mer enn 70 år siden. Kanskje vi alle er monstre?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Enig. Jeg tror(håper) også at de fleste vet at det ikke kun er sykdommen/syndromet som utgjør han som person. Viser det seg at Breivik har Asperger, så er det jo ikke slik at han gjorde det han gjorde kun fordi han har Asperger.

Exactamundo. Asperger gjør deg ikke ond og tilfører ikke noe ønske eller kapasitet til å påføre andre store lidelser. Ei heller obsessive eller kompulsive lidelser. Det er et helt separat personlighetstrekk.

Lenke til kommentar

jajaja, myndighetene ønsker å gi han en diagnose som tilsier en mental sykdom slik at det skal gå lettere å fengsle politiske motstandere slik som i Sovjet.

Javel? Hvordan kan det da ha seg at diagnosen som er satt pdd. tilsier at han ikke kan straffes?

jeg leste netopp denne artikelen, og synest den virker krenkende ovenfor persjoner med asberger.

er det bare meg eller har db lagtopp artikkelen på en måte som krenker persjoner med asberger?

Jeg er enig. Den begynner greit nok med en redegjørelse fra en fagperson, og er sånn sett ikke noe værre enn alle de andre artiklene hvor div. fagpersoner har ytret sine meninger. Jeg synes derimot den tar steget over til det usmakelige når de begynner å ramse opp "Voldshandlinger der gjerningsmannen kan ha hatt AS" uten å oppgi noe som helst grunnlag for denne påstanden utenom de sakene hvor AS allerede var dokumentert.

Endret av Hugo_Hardnuts
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har selv tenkt på at han kan ha Aspergers, men tror ikke han er nerdete nok. I store deler av livet har han vært ganske normal sosialt sett, og han er ikke klossete nok fysisk (regner jeg med). Det virker som han er litt for dyktig til å snakke for seg til å ha Aspergers. Tror heller han har en form for psykopatisk personlighetsforstyrrelse.

Lenke til kommentar

Har selv tenkt på at han kan ha Aspergers, men tror ikke han er nerdete nok. I store deler av livet har han vært ganske normal sosialt sett, og han er ikke klossete nok fysisk (regner jeg med). Det virker som han er litt for dyktig til å snakke for seg til å ha Aspergers. Tror heller han har en form for psykopatisk personlighetsforstyrrelse.

At han ikke er noe spesielt motorisk klossete og at han er flink til å snakke for seg, utelukker ikke Asperger.

I rapporten står det forresten at han ikke fyller kriteriene for noen utviklingsforstyrrelse (bl. a. Asperger). Jeg regner med de har nok grunnlag til å konkludere med det.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Dypest sett er vel spørsmålet om man desperat skal lete etter en forklaring ved at man klarer å sette en diagnose på abb som gjør at andre kan forstå handlingene. Hvis noen finner trøst i å forklare handlingene med at han spilte world of warcraft, så må de nesten få lov til å tro på det. Andre kan finne trøst i å gi han en diagnose, om det er asbergers, meslinger eller hovne mandler. Andre igjen mener han gjorde det fordi han gav ap skylden for islamiseringen av norge. Andre igjen vil skylde på oppvekst på vestkanten, filmer han så på, diskusjonsforum, inntak av redbull, steroidebruk, oppvekst, fraværende far, mikke mus, lacoste, fjordman, rema1000, gule gravemaskiner, laban seigmenn, mobbing, tine meierier eller hva man velger å bruke som forklaring på handlingene. Mener selv at han gjorde det fordi han hatet ap fordi han gav ap skylden for islamiseringen, og det er svar nok for meg. La folk sørge, danne sine egne tanker, la seg "underholde" av mediavinklinger, la advokatene få si sitt, aktorene gjøre sitt, utenlandske medier osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...