Gå til innhold

[Løst] nrk lisens - nettbutikker registrerer tv-kjøpet ditt til lisensavdelingen

Anbefalte innlegg

OG ja , jeg er 110% imot nrk lisens. det er faktisk den mest unødvendige og påtvungne regninga som jeg ser null poeng med, jeg ser kanskje 30 minutter på nrk iløpet av et helt år, og det er for å bla forbi det fort som faen i kanallista :)

Du vil nok raskest mulig over til Paradise Hotel på TV3 du :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til at man betaler NRK-lisens er fordi man slipper fire reklameavbrudd i timen. Oi, så morsomt det er å se film eller serier på TV3, TVNorge osv. En film på 120 minutter varer i 180 på komersielle reklamekanaler.

Slipper 4 reklameavbrudd til hvilken pris? og til hvilket innhold? Du snakker som om jeg bare kan svitsje over på nrk og se de samme programmene der. NRK-lisensen er og forblir en usosial avgift, en snikskatt.

Når jeg ikke ønsker å se på denne kanalen, da vil jeg jammen meg ikke betale heller. Jeg kan få tilgang til alle tv2 sine kanaler på TV2 SUMO til lavere pris enn NRK, uten reklame der også.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Grunnen til at man betaler NRK-lisens er fordi man slipper fire reklameavbrudd i timen. Oi, så morsomt det er å se film eller serier på TV3, TVNorge osv. En film på 120 minutter varer i 180 på komersielle reklamekanaler.

Slipper 4 reklameavbrudd til hvilken pris? og til hvilket innhold? Du snakker som om jeg bare kan svitsje over på nrk og se de samme programmene der. NRK-lisensen er og forblir en usosial avgift, en snikskatt.

Når jeg ikke ønsker å se på denne kanalen, da vil jeg jammen meg ikke betale heller. Jeg kan få tilgang til alle tv2 sine kanaler på TV2 SUMO til lavere pris enn NRK, uten reklame der også.

Ja, og det er bare å ta opp fra komersielle kanaler på en PVR-opptaker, så kan man spole over reklamen. Eventuelt starte å se filmen en halvtime/serien 10 minutter etter den har startet. Ikke noe problem :) Get-boksen kan spole i opptil 30x hastighet, så i beste fall tar det bare 10 sekunder å spole over en 5 minutters reklamepause.

Jeg betaler vel 49 kroner ekstra i måneden for PVR-mottaker fremfor den vanlige kjedelige Get-boksen, og det er under tusenlappen i året. NRK koster over 2500 i året.

Foresten så har jeg enda ikke fått svar på henvendelsen jeg sendte NRK 22. januar. Og jeg har allerede sendt en purring. Drittfirma.

Lenke til kommentar

Ja, og det er bare å ta opp fra komersielle kanaler på en PVR-opptaker, så kan man spole over reklamen. Eventuelt starte å se filmen en halvtime/serien 10 minutter etter den har startet. Ikke noe problem :) Get-boksen kan spole i opptil 30x hastighet, så i beste fall tar det bare 10 sekunder å spole over en 5 minutters reklamepause.

Jeg betaler vel 49 kroner ekstra i måneden for PVR-mottaker fremfor den vanlige kjedelige Get-boksen, og det er under tusenlappen i året. NRK koster over 2500 i året.

Foresten så har jeg enda ikke fått svar på henvendelsen jeg sendte NRK 22. januar. Og jeg har allerede sendt en purring. Drittfirma.

Jeg måtte vente 6 måneder for å få svar av dem, så her må du smøre deg med tålmodighet. Hadde det vært en privat kanal, hadde du fått svar neste virkedag.

Lenke til kommentar

FEIL!

Sitat Wikipedia:

Historie om kringkastingsavgiften

I Norge ble kringkastingsavgiften for radioapparater innført i 1924. Avgiften på 20 kr ble betalt til Telegrafverket, og ble fordelt til kringkastingsselskapene (fra 1933 NRK) (80 % i alt) og Telegrafstyret (20 %). Etter 2. verdenskrig fikk NRK ansvaret for innkreving av avgiften.

Da prøvesendinger med fjernsyn ble startet i 1957, ble det innført en ekstra avgift for TV-apparater (TV-lisens). Radio-lisensen ble avskaffet i1976, og fra og med 1977 har kringkastingsavgiften blitt innkrevd i form av avgiften (lisensen) på TV-apparater. Siden 1968 har TV-lisensen blitt innkrevd pr. husstand, og ikke pr. TV-apparat. I perioden 1970 til 1997 var det lavere lisens for de som hadde sort-hvitt TV. Denne ordningen ble avskaffet fra 1998.

Sitat slutt.

I dag er avgiften pr definisjon et gebyr man betaler for å få lov til å inneha et mottaksapparat for distribusjon av TV-signaler i sitt eget hjem! HVERT ÅR!!!

Denne debatten dukker med 4 års mellomrom, bare vent og se når valgkampen til Stortingsvalget neste år starter. Da er vi på'n igjen med argumentene til venstrefløyen som p.t. sitter i regjering:

-NRK skal tilby et egenprodusert, reklamefritt produkt for alle innbyggere i Norge, vi skal være brede (Eurovision Song Contest) og vi skal være smale (Fakta om Sausesjukdomen Bæædi) og det tror jeg alle i Norge med glede betaler x kroner pr dag for.

Forrige gang denne debatten raste var argumentene til Arbeiderpartiet at kostnadene ved egenproduksjon var blitt dramatisk mye høyere. Vel, når ens egenproduserte materiale er så til de grader ræva at det stinker er det klart at man sliter litt på det internasjonale markedet når man skal selge sitt produkt videre. Manglende inntekter fra salg internasjonalt av egenprodusert materiale dekkes av økt lisensavgift i STASbudsjettet!

I tillegg ble det bestemt at alt produksjons-, redigerings- og kringkastingsutstyr skulle over på digitalt format og det er klart at det medfører en økning i lisensen på det samme flotte STASbudsjettet.

...tilby et EGENPRODUSERT, reklamefritt produkt for...

Fakta er at NRK i dag har under 50% egenprodusert materiale i forhold til hva som kringkastes og det aller meste av dette er programinnhold fra radio og lokale avdelinger! Større arrangementer som VM, OL og andre sportsarrangement, internasjonale film- teater og konsertproduksjoner KJØPES inn i konkurranse med reklamefinansierte TV- og Radiokanaler.

Og det håpløse dusteargumentet til Kulturministeren eller Stasministeren er:

-"Dette er for NRK sine seere særdeles populære og viktige kultur- og sportsbegivenheter men som samtidig også er ufattelig kostbare i innkjøp så derfor har gjort avtaler med noen strategisk viktige samarbeidspartnere på innkjøpssiden".

...tilby et egenprodusert, REKLAMEFRITT produkt for...

"Denne sendingen er sponset av DnB NOR"

"Dette programmet er produsert med støtte fra TINE Meierier"

"VM på ski presenteres av SAS"

"Fredspriskonserten sendes direkte i samarbeid med Statoil"

Lyder noe av dette kjent? Har dere sett eller hørt disse frasene før? På NRK sier du? Hva??? Jammen, de skal jo være reklamefrie! Det er jo derfor jeg betaler lisens, er det ikke?

Flott er det ikke? Samtidig som Stortinget vedtar at konkurrerende TV-kanaler til NRK utelukkende skal være reklamefinansierte og IKKE ha inntekter fra lisenser sitter de selv og hevder at de er lisensfinansiert og IKKE distribuerer reklamefinansiert materiale. Jeg setter på den gamle Prima Vera låta igjen jeg...

Har du sans for nisser på det stedet du bor

du ser de hver dag de er fler enn du tror

Vi får den regjeringa vi fortjener og den nissegjengen som styrer nå fikk faktisk flesteparten stemmene våre i 2009. Hvem er mest dust NÅ da?

Lenke til kommentar

Synes Lefdal Laguneparken (Bergen) var greie den gangen jeg skulle kjøpe meg TV.. Selger spør om navnet mitt og jeg begynner jo å si navnet mitt, men så minner han meg på at det er den personen som vil motta lisenskrav.. Instinktivt repliserte jeg med å sette den opp på fattern, som bor 50 mil unna :new_woot:

Anyhow, den dag i dag betaler jeg blodpenger, da ;(

Lenke til kommentar

"Han Derre" Du har feil i en ting, det er bare lovpålagt å IKKE sende reklame under filmene/programmene/seriene. Før og etter er tillat. Og det får de ekstra penger for, om vi ikke hadde hatt reklame i det hele tatt hadde linsesen steget GANSKE så mye høyere, jeg er ikke noe særlig for linsensen... Pga detta med TVANG!

Lenke til kommentar

Jeg måtte vente 6 måneder for å få svar av dem

6 måneder? Kødder du?

Hva driver folka på lisensavdelingen med? Hvis de nå sender purring på lisensen som jeg på telefon fikk beskjed om at ikke måtte betales (måtte bare sende e-post om det og få det bekreftet), hva gjør jeg da?

Ville ikke gjort noe. Du har ditt på det rene viss du har sendt mail om det. Jeg har fått lisensen som jeg ikke skulle ha 2 ganger tidligere, og måtte vente nesten 6 måneder på svar begge gangene.

Lenke til kommentar

Har kjøpt både TV, RiksTV-dekoder og blitt kunde i Canal Digital uten å ha hørt så mye som et knyst fra NRK. Nå vet jeg dog ikke om de sender ut registreringsinfo om man allerede betaler lisens.

Hvis du allerede betaler lisens, så hører du ikke noe ytterligere fra NRK ut over den vanlige lisensen du vanligvis betaler.

Jeg har fått lisensen som jeg ikke skulle ha 2 ganger tidligere, og måtte vente nesten 6 måneder på svar begge gangene.

Jeg hadde vært flau om jeg jobbet for et firma som har 6 måneder svartid på normale e-posthenvendelser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...