Skognisse Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 (endret) Hei! I dag fikk vi et lite hyggelig brev fra nrk stasiavdelingen, der det så fint står "De er registrert som følge av kjøp av ny mottaker" Jeg trodde ærlig talt det ikke var noe nettbutikkene tok seg bryet å gjøre, da det KUN gir de negativ tilbakemeldinger. Er det egentlig noe krav/straff til forhandler om å registrere inn dette ? Har da vitterlig bestilt masse flat tv'er fra komplett og den gruppen, og aldri hørt et kvekk. Men så fort en skulle ha en rimelig julegave (thomson 32" til 2000kr) , så dumpet en altså inn i det røde registeret hos de statsautoriserte blodsugerne i lisensavdelingen. Forsåvidt så betaler vi allerede lisens her, så det brevet skal kanseleres. men håper jeg kan advare en stakkars skjel som i god tro bestiller en tv, til å velge et annet sted / kjøpe på foreldre som allerede betaler / osv osv. OG ja , jeg er 110% imot nrk lisens. det er faktisk den mest unødvendige og påtvungne regninga som jeg ser null poeng med, jeg ser kanskje 30 minutter på nrk iløpet av et helt år, og det er for å bla forbi det fort som faen i kanallista Forøvrig så flytter jeg om et halvt år , og da skal jeg ikke ha noe forbanna tv abonemang . laster bare ned og ser på nett uansett, og det er IKKE nrk produksjoner for å si det slik.. Endret 25. januar 2012 av Skognisse 1 Lenke til kommentar
Scorpion88 Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 De er pålagt til å registrere det ja. 8 Lenke til kommentar
Stalthy Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 Er ikke alle selgere av tver (butikker) pålagt til å si at du har kjøpt en tv? Om du bare skal bruke den til dvd/spill eller lignende så kan du søke å få linsensen fjernet da din tv ikke skal brukes til tv/må plomberes 2 Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 Alle forhandlere gjør dette. Om det var en gave er det bare å si fra. I all den tid vi har en lisens blir det for dumt å snike seg unna. Reglene kunne med fordel ha blitt justert, for å gjøre det enklere for studenter og elever, men det er en helt annen sak. 2 Lenke til kommentar
Matsmeister Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 Jeg har ikke tv kanaler her jeg bor engang, men må uansett betale penger til nrk pga de sier jeg har muligheten til å skaffe kanaler, og at lisensen gjelder sålenge jeg har kjøpt tv. Kjøpte på elkjøp og da begynte lisensen å komme i posten også, har ringt og sendt brev om saken til ingen nytte, så jeg "solgte" min tv til min mor, og da var problemet løst. 1 Lenke til kommentar
LordArild Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 Dette kunne da umulig komme som en overraskelse på deg. I all tid har tv-forhandlere skrevet ned navn etc for å melde videre til lisensavdelingen. De har så vidt jeg vet krav på å gjøre dette. 2 Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 ...derfor du bruker falskt navn eller kjøper i navnet til en som allerede står i registeret! Lenke til kommentar
Occi Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 Ikke skyld på Elkjøp, de er sannsynligvis lovpålagt å gjøre dette. 1 Lenke til kommentar
Scorpion88 Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 (endret) Er ikke alle selgere av tver (butikker) pålagt til å si at du har kjøpt en tv? Om du bare skal bruke den til dvd/spill eller lignende så kan du søke å få linsensen fjernet da din tv ikke skal brukes til tv/må plomberes Ser ikke vitsen med at den må plomberes. Man er jo nødt til å ha slike programkort og antenne for og motta NRK, vertfall etter hva jeg vet. Endret 25. januar 2012 av Scorpion88 Lenke til kommentar
andreasn Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 (endret) § 8-2. Innførsel og omsetning m.v. av kringkastingsmottakerInnførsel og innenlandsk salg, utleie eller utlån av kringkastingsmottaker, herunder antenner, skal meldes til Norsk rikskringkasting. Kongen gir forskrifter om meldeplikt og unntak fra meldeplikt. http://www.lovdata.no/all/hl-19921204-127.html#8-2 Jeg tror ikke Kongen har gitt Elkjøp unntak fra denne loven... Endret 25. januar 2012 av andreasn Lenke til kommentar
Skognisse Skrevet 25. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2012 jaja, overragerte nok litt . men hvem gjør ikke det når den forbaskade regningen dumper ned i postkassen. Forøvrig, så betaler jeg allerede lisens , ja . så at samboeren min , som kjøpte den i gave til oss, skal betale ekstra, det er nok en enkel sak å fjerne. for den blir jo brukt av meg , som allerede betaler lisens. men jo , det kom fremdeles litt "overaskende" da jeg ikke har blitt gjort det før. kanskje noen tar oppgaven litt mer seriøst med det å faktisk rapportere inn offtopic : kan jeg redigere emnetitteleren ? ;P ser litt overkill ut nå. men så er det jo og en påmindelse for de andre som kanskje ikke heller tenker over det slik vi ikke gjorde Lenke til kommentar
Occi Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 offtopic : kan jeg redigere emnetitteleren ? ;P ser litt overkill ut nå. Bare å endre i vei, hvis du ikke får til så send meg en PM så kan jeg fikse. Lenke til kommentar
phlake Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 Grunnen til at man betaler NRK-lisens er fordi man slipper fire reklameavbrudd i timen. Oi, så morsomt det er å se film eller serier på TV3, TVNorge osv. En film på 120 minutter varer i 180 på komersielle reklamekanaler. 3 Lenke til kommentar
Phyltre Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 Du bor i Norge. SLik er det bare NRK kaller dette kringkastings avgift. Nisseavgift kaller jeg det. Og inntil NRK blir reklame finansiert er dette noe man må tåle om man vil ha en TV. Drømmen hadde vært om driten ble reklame finansiert så dem måtte slåss om reklame pengene med de andre kanalene. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 (endret) Du bor i Norge. SLik er det bare NRK kaller dette kringkastings avgift. Nisseavgift kaller jeg det. Og inntil NRK blir reklame finansiert er dette noe man må tåle om man vil ha en TV. Drømmen hadde vært om driten ble reklame finansiert så dem måtte slåss om reklame pengene med de andre kanalene. De fleste land i Europa har vel kringkastningsavgift mener jeg. http://en.wikipedia.org/wiki/Television_licence Endret 25. januar 2012 av RRhoads 2 Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 Lisensen er så enkel å lure seg unna og utrolig mange gjør det. Helt idiotisk slik det fungere nå med lisensfinasiering, finasiereingen av statskanalen skulle i sin helhet vært bakt inn i det ordinære skattetrekket ditt! Dette hadde vært mest rettferdig for befolkninga 1 Lenke til kommentar
Mortis360 Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 Dere klager på NRK-lisens, men hva sier dere da til at TV2 skal kreve lisens, på lik linje med NRK? - Mortis Lenke til kommentar
Skrujernet Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 Hva er det for et idiotisk spørsmål, Mortis? Lenke til kommentar
tkorsvold Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 TV 2 har i årevis ligget i konflikt med kabelselskapene. TV 2 er forpliktet til å levere signal til kabeldistributørene, og kabelselskapene er forpliktet til å distribuere TV 2 til kundene. Dette henger sammen med at TV 2 har forpliktelser som allmenkringkaster. Striden har dreid seg om hvor mye TV 2 skulle få betalt for innholdet sitt. Kabeldistributørene (Canal Digital m.fl.) har utnyttet dette at begge parter har plikt til å få signalet ut til kundene, betalt TV 2 rundt 50 øre per seer i måneden, og så har konflikten låst seg der. Det må jo være et paradoks at f.eks. TVNorge fikk 10-20 ganger mer betalt for sin kanal enn TV 2? Det kabeltvistnemnda nå har sagt, er at distributørene skal betale TV 2 markedspris, rundt 8-9kr i måneden per abonnent. Dette har ingen ting med lisens å gjøre, det betyr bare at TV 2 skal få betalt for sitt produkt på lik linje med alle andre. Eneste forskjellen i forhold til før er altså at TV 2 nå få en del penger som tidligere gikk til kabelselskapene. Uansett: TV 2-pengene er ingen lisens, det er betaling for et produkt. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 De er pålagt til å registrere det ja. Jeg har kjøpt en del TV'er og et par videospillere (også lisenspliktige om de inneholder mottaker) siden jeg flyttet for meg selv for mange år siden. Har kjøpt fra seriøse forhandlere, både store og noen mindre. Kun ett sted har rapportert mitt kjøp til NRK, og det var Elkjøp. Så om det er slik at Elkjøp er eneste som selger TV'er lovlig, eller om det er frivillig å gjøre det, vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå