Gå til innhold

Sitte posisjoner ved meditasjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sitt som du ellers ville ha gjort.

Synes det er best å sitte på en stol eller med bena i kryss på gulvet.

Hvis du plages av ubehageligheter så har du ikke oppnådd en dyp nok tilstand.

F.eks om det begynner å klø en plass, så vil kløen forsvinne av seg selv så lenge du ikke motstår den på noe vis. Bare aksepter den, føl på den og la den komme.

Det gjelder alle ubehageligheter, enten beina verker, eller om det er vonde tanker eller følelser.

 

Personlig funker det dårlig i senga for min del, er så vant til å tenke for mye når jeg ligger der.

Endret av ikkespisgress
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det generelle svaret som ofte går igjen er at du skal prøve å finne en balsanse mellom rett vertikal sittestilling (med rygg og nakke), og samtidig være så avslappet i alle musklene som mulig. Det anbefales også ofte å ha kneskåelene noe lavere enn hoftepartiet. Å ligge kan være fint, men det er lett å bli trøtt.

 

Ellers er det utallige typer stillinger, med ulike typer virkninger. Personlig får jeg utbytte av å variere stillingene. Og det som passer perfekt for en person er kanskje ikke perfekt for den neste.

 

Husk også at meditasjon absolutt også er noe som kan gjøres i enhver livssituasjon der man er i aktivitet, og egentlig ikke krever noen bestemt posisjon overhodet. Men siden det er mer krevende i hverdagskjøret er det svært fordelaktig å få inn ihvertfall en stillesittende økt hver dag. Det viktigste er uansett som sagt:

 

*Rett rygg og nakke

 

*Avslappede muskler

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...