Gå til innhold

Hvilken kamerabag for slalombakken?

Anbefalte innlegg

Jeg skal en tur i slalombakken nærmere påske. Da tenkte jeg å ta med meg D7000 og et objektiv. Det bør da være en bag det er lett å åpne, og litt godt polstret. Spørsmålet er jo også hvor det er lurest å ha bagen? På magen, siden eller rygg? Tenker da på eventuell fall. Og hva slags reim system passer best?

Eller er det lurere å gå for et lite kompakt kamera? Som en kan ha i ei lomme. Noen som kan anbefale et godt kompakt kamera, til dette bruk?

Gjerne et som har både foto og video mulighet(fullHD). Tenkte å legge meg på maks 3-4 lapper.

Noen som har noen forslag? På forhånd takk. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har med meg kamera i slingshot 200 med blits somoftes på snø-scooter turer.

Er enkel og få kameraet kjapt fram, og har da ramlet av scootern en del ganger med den på ryggen uten noen problemer, tror nok det viktigste om du skal stunte er og legge fra seg sekken uansett.

Lenke til kommentar

Har med meg kamera i slingshot 200 med blits somoftes på snø-scooter turer.

Er enkel og få kameraet kjapt fram, og har da ramlet av scootern en del ganger med den på ryggen uten noen problemer, tror nok det viktigste om du skal stunte er og legge fra seg sekken uansett.

Ok, noe stunt kjøring er det ikke snakk om. Blir strort sett rolig normal kjøring. Men har jo opplevd å falle noen ganger for det. Jeg kikket på Lowe Pro slingshot 200. Men syntes den virket i største laget. Jeg er ute etter så lite som mulig. Med plass for bare kamera med objektiv, og noe småting ved siden av. Så som pusse utstyr batteri, filter, minnekort. Disse snutebagene ser ut til å være sånn passe.

Endret av Meier
Lenke til kommentar

Ja du har jo slingshot 100 og.

Det jeg liker mest med sekker en at den er behagelig og ha på når jeg kjører, det går jo ganske fort og humpete for seg, med noen hopp osv under kjøring, og til det fungerer den utmerket og jeg får den kjapt fram for og knipse om det trengs.

Er litt viktig at den er god og ha på og at man ennå er mobil ellers blir ikke kameraet med.

Lenke til kommentar

Hva med en Oprtlieb m/skulderstropper ?

Er vanntett, liten og du får plass til et par objektiver, kamera pluss litt til.

Bruker den selv i våte miljøer, har ikke testet den på ski så det vet jeg ikke om vil fungere, det viktigeste er nok å få spent fast sekken/bagen på kroppen så den ikke vandrer rundt.

Et lite tips, bare pass på at du ikke tar kameraet rett i i varme miljøer direkte fra kulden, så du får kondens, la den ligge i en tett plastpose eller sekken til kamerat får innetemperatur.

Denne tråden er litt inne på samme problem.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Bruker sjølv denne:

http://products.lowepro.com/product/Outback-100,2153.htm

Er faktisk akkurat i skibakken eg er mest fornøgd, med både skulderstropp og magebelte henger den bra på plass, nokonlunde enkelt å få tak i kameraet. Er nok ikkje vanntett, men har (bank i bordet) haldt fuktigheta ute. Tross alt som oftast minusgrader i bakken.

Dei gangane eg har tryna i laussnøen, så har det gått greitt å koste av snøen.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Fototeknisk sett så bør vel et kamera som skal brukes i slalombakken møte endel krav. Ting skjer vel raskt og kameraet bør derfor være klart raskt og kunne ta raske seriebilder. Videre vil lysforholdene ofte kreve at man setter på filtre og slikt. Få, om noen, kompaktkamera tilbyr dette. Vinter generelt betyr kulde, og det hater batteriene og strømkrevende utstyr i vinterkulda er ikke ideelt.

Fallmessig så vil jeg jo tro at om du tryner skikkelig oppå kameraet så kan det lett bli skadet. Vil anta at hele overkroppen er mest sårbar kameraplasseringsmessig, da det er den biten som treffer bakken hardest.

Umiddelbart vil jeg si at en pulk ville vært ideelt. Stabil og trykk og du kan fylle den opp med kamerautstyr, stativer, stol, termos, mat og sjokkis til å holde ut timesvis i bakken. Det blir kanskje litt voldsomt, men for utstyert sin del er det kanskje det beste?

En annen ting du må passe på er at hvis du har en stor bag på ryggen og faller oppå den kan ryggen få seg en stygg knekk. Å tryne oppå en bag på magen som moser innvoller er heller ikke bra. Snorer (skulderstropper) kan hekte seg.

Med andre ord mange hensyn å ta.

Lenke til kommentar

Bruker aldri slike snutebager, altor mye styr med åpning/lukking og votter/hansker.

Kamera henger helt fint rundt halsen utenpå jakken når jeg går på tur på ski. Alltid skudd-klar uten at jeg behøver å ta av hansker.

Skal jeg ned en bakke hvor det er fare for å falle, åpner jeg glidelåsen i jakken, putter kamera innefor og lukker igjen slik at kamera ikke knuser tennene mine hvos jeg tar en skikkelig kollbøtte slik jeg av og til gjør.

Så for å si det enkelt; drit i veske eller bag og heng kamera der det hører hjemme, rundt halsen.

Lenke til kommentar

Bruker aldri slike snutebager, altor mye styr med åpning/lukking og votter/hansker.

Kamera henger helt fint rundt halsen utenpå jakken når jeg går på tur på ski. Alltid skudd-klar uten at jeg behøver å ta av hansker.

Skal jeg ned en bakke hvor det er fare for å falle, åpner jeg glidelåsen i jakken, putter kamera innefor og lukker igjen slik at kamera ikke knuser tennene mine hvos jeg tar en skikkelig kollbøtte slik jeg av og til gjør.

Så for å si det enkelt; drit i veske eller bag og heng kamera der det hører hjemme, rundt halsen.

Ok, ja jeg var inne på den tanken og. Men syntes det ville være litt vågalt liksom. Men kansje prøve det, og se åssen det funker. D7000 er jo værtett og. Men kansje ta med plastpose, når man skal innendørs. Så ikke kondens oppstår.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...