mrducati Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 Fikk OBHs espressomaskin av svigers til jul. Dette er en slik maskin som bruker martello-kapsler. Det blir god kaffe, men så var det det at etter å ha brukt opp kaffen som fulgte med, ser det ut til at jeg MÅ kjøpe kaffe på nettet. Greit, tenkte jeg,og fant nettsiden kaffekapsler.no og skulle bestille viser det seg at de opererer med minimumsbestilling på 400 kroner! så kommer det i tillegg porto på dette med minimum 104,-. Siden det ikke er mulig å bestille kapsler for nøyaktig 400, ble min kjøpesum 433kroner pluss porto, altså 537 kroner! Jeg synes dette er vanvittig! Det er mange ting som det er greit å kjøpe stort, men kaffe vil jeg gjerne skal være ferskest mulig, og jeg regner med at når jeg er kommer til slutten av min 537 kroners kaffe så er kaffen min gammel og sur. Hva gjør man med dette? Det at kaffemaskinen jeg fikk ikke virket, og jeg måtte få en ny blir nærmest en bagatell i forhold. Lenke til kommentar
magb Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 (endret) Er det ikke disse jeg har sett i matbutikkene i det siste? hmm kanskje ikke. De har dem hvertfall her også. http://www.netonnet.no/art/hjem-og-fritid/kaffe-og-espresso/kaffe Edit: var "Tassimo" jeg hadde sett i matbutikken. Endret 25. januar 2012 av magb Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 Kapsler er dyre, og solgte selv min kapselmaskin på grunn av det. Går man litt opp i pris får man kaffemaskiner som man kan fylle på vanlig kaffe og/eller bønner og fortsatt kunne lage en enkelt kopp kaffe. Det er også ofte mulig å benytte seg av et velkomsttilbud hvor man får en stor pakke med stort avslag. Da kan man registrere seg som ny bruker hver gang og benytte seg av velkomsttilbudet hver gang. Elelrs er det kanskje mulig å bestilel sammen med noen, hvis store kjøp gir billigere kaffe. Lenke til kommentar
Opptatt Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 Se på eBay Der finner du kanskje også kapsler som du selv fyller opp med kaffe! Miljøvennlig! Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 Du bør heller spørre og diskutere om sånt på Tråden for aktive kaffedrikkere. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 Poenget med kapsler er jo å slippe å beregne kaffemengde i forhold til vann etc så å fylle på kapsler selv er en dårlig ide. Får vel også feil type kaffe i kapslee som plugger til maskinen, og søl. Kapsler er godt, men dyrt så hadde gått for en med kvern og/eller påfyll av pulver om jeg skulle kjøpt ny. Får de for litt over 3000,- nå og det drikker man fort opp i kapsler. Lenke til kommentar
magb Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 Ganske fornøyd med Senseo maskinene fra Phillips jeg da. Får kjøpt kaffen i de fleste matbutikker og det er etter min mening en bedre kaffe enn feks vanlig Evergood. Men det blir nok sikkert en dyrere maskin med kværn etterhvert ja Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 Kapsler er lettvinte og det går fort men smaken blir ikke den samme... Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 27. januar 2012 Del Skrevet 27. januar 2012 Personlig synes jeg nespresso sin løsning er den eneste som fungerer bra. God kaffe og enkel justering av fyllingsgrad samt gjennomtenkte løsninger som gjør at man unngår søl. De andre skal gjøre litt av alt og gjør dermed lite egentlig bra. En vanlig moccamaster eller tilsvarende gir vel så bra kaffe, og ofte mye bedre, men står man opp en morgen er det greit å kunne stappe inn en kapsel og lage en kopp uten å tenke. De verste kapselmaskinene er de man skal mikse med to kapsler for å få fancy melkekafferesultater og de hvor man ikke har automatisk stopp på vannmengden. Håpløs løsning å først stappe inn en kapsel, så holde på en knapp til man har passe med vann på første del, så bytte kapsel for å toppe del en. Tragisk. Philips skulle vel være miljøvennlige og ha nedbrytbare "teposer" med kaffe istedenfor kapsler. Blir mye søl. Nespressos elegante løsning er at kapslene samles i en beholder under som man kan tømme rett i søpla uten at det drypper kaffe og melk over hele maskin og kjøkkenbord. Lettere å holde rent også, med deler som går rett inn i oppvaskemaskinen og er enkle å demontere og sette sammen. Nespresso er også de eneste? som har skjønt at man kan ønske seg to ulike kopper kaffe samtidig og har derfor doble kaffemaskiner som kan lage to separate typer kaffe samtidig. http://www.nespresso.com/#/no/no/coffee_machines/selecteur_gamme/machines-citiz/citiz-nespresso-citizco-auto-d130-bk-1 Den maskinen er genial, både i enkel og dobbel versjon, og skal man ha kaffemaskin med kapsler er det den eneste jeg kan anbefale. Må kjøpe kapsler på nett og kun kaffe og ikke melkekaffevarianter, men kaffen blir veldig bra og maskinen er perfekt. Det er smak og behag, men jeg synes den er pen også når den nå engang skal fylle opp benkeplass på kjøkkenet. Bare det med å ha to mengdekanpper hvor man kan ta de koppene man selv har i skapet og første gang holde knappen inne for å få det nivå man ønsker. Neste gang kan man kun trykke en gang på knappen og få samme mengde vann. To knapper gjør at man f.eks kan ha to styrker eller ha en til kopp og en til krus. Smart! Høydejusteringen er også smart. Noen, spesielt de billige, har en fast høyde mellom hvor man setter koppen og hvor vannet kommer ut. Ikke alltid det passer de krus og kopper man har. Her kan man vippe ned et koppstativ om man har lave kopper og vippe opp om man har høye krus. En enkel løsning som fungerer, isteden for å skyve og knote med dårlige løsninger. Kaffen blir også VARM og har det hvite skummet som kjennetegner fersk kaffe. Det er også plass til nok vann til å lage flere kopper. Om man skal etterfylle, anbefales det å bruke en beholder man kan fylle oppi tanken, fremfor å ta løs vanntanken når man skal fylle. Er pakninger som blir slitt der, og lar man tanken står i ro holder de lengre. Lenke til kommentar
jaakervik Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 Kapsler er lettvinte og det går fort men smaken blir ikke den samme... Nei, den blir mye bedre. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 Nei, den blir mye bedre. Sammenlignet med en godt brygget espresso fra en skikkelig espressomaskin, når ikke kapslene opp. Dersom man sammenligner med Friele frokostkaffe laget med en kaffetrakter som ikke har blitt vasket de siste fem årene, så er kapsler himmelsk. 1 Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Skikkelige kapsler med fersk kaffe som har vært lagret i tette kapsler og som lages med riktig mengde vann blir veldig bra, men man får velk så bra vanlig kaffe fra en moccamaster. Espressomaskiner må man av og til være ingeniør for å bruke, og er man kaffeekspert så klarer man kanskje å blande riktig og få et bra resultat. Hvermansen trenger noe enkelt, bra og billig. Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Jeg prøvde ut en kaffe maskin en gang (I butikken) og det var en meget bra og lett vindt kapselmaskin Men jeg kjøpte den ikke siden jeg har en fra før av men hvis den jeg har blir ødelagt så vet jeg hva jeg skal kjøpe Lenke til kommentar
mrducati Skrevet 1. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2012 De har dem hvertfall her også. http://www.netonnet.no/art/hjem-og-fritid/kaffe-og-espresso/kaffe Takk! Da er det bestilt herfra! Fremdeles drøy pris, og synes det gir en bismak at frakt er 1/3 av prisen (og kaffe med bismak vil vi ikke ha)! Kapsler er godt, men dyrt så hadde gått for en med kvern og/eller påfyll av pulver om jeg skulle kjøpt ny. Får de for litt over 3000,- nå og det drikker man fort opp i kapsler. Er redd du har et poeng her. 3000 er spart inn på ett par år. Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 Big time off topic: Hva med å kjøpe en kaffekjele og koke sin egen kaffe på gammelviset, beste kaffen noen gang, (slår kapsler og traktekaffe ned i støvlene), på gamlejobbe introduserte jeg folk for kokekaffe, (bare masse unge folk), og de ble ovverasket over den nydelige smaken på kokekaffe, så fikk konvertert endel med det. Kanskje dere andre ville satt pris på kokekaffe?? -frank Lenke til kommentar
karantene Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 Skikkelige kapsler med fersk kaffe som har vært lagret i tette kapsler og som lages med riktig mengde vann blir veldig bra, men man får velk så bra vanlig kaffe fra en moccamaster. Espressomaskiner må man av og til være ingeniør for å bruke, og er man kaffeekspert så klarer man kanskje å blande riktig og få et bra resultat. Hvermansen trenger noe enkelt, bra og billig. På en helauotomatisk espressomaskin fyller man i bønner et par ganger i uka og friskt vann så ofte man har lyst. Når man skal ha kaffe trykker man på en knapp og venter 30 sekunder. Kjøper man kaffe fra mikrobrennerier (TW, SRW, Kaffa, mm) så har man kaffe som er ca. 1 million ganger bedre enn kapselkaffe, som gjerne har stått i ferdig kvernet i kapselen sin i flere år (kvernet kaffe harskner etter få minutter). I tillegg støtter man opp om etisk handel av kaffe, i stedet for slavehandelen industrileverandørene står for. At det også er billigere enn å kjøpe kapselkaffe er en bonus. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå