Gå til innhold

anbefaling av sci fi bøker!


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har fått dilla på å Sci fi ebøker, jeg leser på mobilen og kjøper da engelske ebøker,

 

Siden jeg egentlig ikke har peil på bøker å forfattere osv så lurte jeg på om noen kan anbefale meg noen serier?

 

Jeg har lest Star Force Series(5 bøker), Battlefield Earth (1 bok) og Star Crusades (5 bøker.

 

Star Crusades er min favoritt serie og vist det er noen serier eller bøker som ligner ville jeg vært veldig takknemlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ble betatt av Dan Simmons Hyperion Cantos for noen år siden:

 

- Hyperion (1989) – Hugo and Locus Awards winner, BSFA nominee, 1990; Arthur C. Clarke Award nominee, 1992

- The Fall of Hyperion (1990) – Nebula Award nominee, 1990; BSFA and Locus Awards winner, Hugo Award nominee, 1991

- Endymion (1996) – Locus Award shortlist, 1997

- The Rise of Endymion (1997) – Locus Award winner, Hugo Award nominee 1998

Lenke til kommentar

Ble betatt av Dan Simmons Hyperion Cantos for noen år siden:

 

- Hyperion (1989) – Hugo and Locus Awards winner, BSFA nominee, 1990; Arthur C. Clarke Award nominee, 1992

- The Fall of Hyperion (1990) – Nebula Award nominee, 1990; BSFA and Locus Awards winner, Hugo Award nominee, 1991

- Endymion (1996) – Locus Award shortlist, 1997

- The Rise of Endymion (1997) – Locus Award winner, Hugo Award nominee 1998

 

Takk! Skal sjekke ut de!:)

Lenke til kommentar

Sci-fi? Det kommer alt ann på hva du vil ha. Romkamper? Fremtidsteknologi? Roboter? Tidsreiser? Sci-fi dekker mildt sagt mer enn fantasy, og det sier en del. (dark fantasy, high fantasy, modern fantasy, urban fantasy osv...) Men for å ta noen av de beste:

 

- Dune, av Frank Herbert. All moderne sci-fi startet her. Vi snakker drama om to familier i full krig om en ørkenplanet. Litt treg og nesten kjedelig til tider, men utrolig bra om an "forstår" den. Minner mer om vanlig familiedrama enn "vanlig" sci-fi. Men husk den kom på en tid da sci-fi stort sett bestod i romkamper, laserpistoler og fint lite handling. Dune ble sammenlignet med Shakespear og Dostojevski, og det sier jo litt.

 

- Hunger Games, av Suzanne Collins. Eller Dødslekene om du tar de på norsk. Filmen kommer snart. Vi har en by med tolv distrikter. Hvert år blir to ungdommer fra hvert distrikt valgt ut tilfeldig og sent til en arena, der de må kjempe foran kameraet til bare én er i live.

 

- Gone, av Michael Grant. Alle på 15 år og eldre forsvinner - bokstavelig talt. Hva nå? Og hva skjer når du fyller 15?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Anbefalinger:

-Tunnel In The Sky av Robert Heinlein, som regnes som gudfaren av sci-fi. Fantastisk bra. Han har også mange andre bra, som Stranger In A Strange Land, The Moon Is A Harsh Mistress, + +.

-Vil også anbefale Gap Cycle quadrilogien til John Scalzi, den er veldig bra. De holder på å lage film av den første boken nå.

-Robot trilogien til Isaac Asimov, også en av de største sci-fi forfatterne. Denne holder de også på å lage film av tror jeg. (Caves of Steel).

-Accelerando av Charles Stross.

-Foundation serien av Isaac Asimov.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Om jeg skulle ha anbefalt det beste innrykket i en omfattende stor sjanger så har det måtte vært Dan Simmons og boka 'Hyperion'! Det er rett og slett mye 'mindblowing' greier på gang i denne serien, og kan nesten garantere at den faller i smak :-)

 

Videre så er jo Isaac Asimov et nødvendig stykke litteratur, hvorav det mest kjente er 'Caves of Steel'. Utrolig bra skrevet, med en troverdig verden og imponerende filosofi samt plott :-)

 

PS: Om du prøver deg på 'Caves of Steel' så håper jeg du kan slette alt fra minnet når det gjelder filmen I, Robot... Et større makkverk skal man lete et par minutter etter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har noen forslag basert på de du alt har lest og likt. Noen av bøkene finnes i Baen Free Library, og der har jeg lagt med en link til gratis bok.

 

Honor Harrington serien av David Weber. Fokuserer mye på romskip-kamper. Serien begynner bra, men jeg må tilstå at jeg er litt lei nå. (Weber har tapt seg mye de siste årene etter min mening.) http://www.baenebook...sk-station.aspx .

 

Lost Fleet serien (6 bøker) av Jack Campbell. Også om romskip. Svært god. Kampene er ikke så urealistiske som i mange andre sci-fi bøker, hvilket er bra, men de kan være litt vanskelige å visualisere.

 

Armor av John Steaklely. Husker ikke så mye om denne bortsett fra at jeg var godt underholdt, og at den har lånt mye fra Starship Troopers.

 

Troy Rising serien av John Ringo. Har noen mangler, men har også gode ideer.

 

Posleen War serien, også av John Ringo. Alien invasion. Store slag.¨Store krigsmaskiner. http://www.baenebook...ore-battle.aspx .

 

March Upcountry serien av Weber/Ringo. En prins og en gjeng marines må sloss seg gjennom horder med fiender på en alien planet. http://www.baenebook...-upcountry.aspx .

 

Space Wolf serien av William King. Fra Warhammer 40K universet. Det finnes en hel haug med bøker fra 40K, men Space Wolf var en av de bedre slik jeg husker det, og er en ok introduksjon.

 

Ciaphas Cain serien av Sandy Mitchell. Også Warhammer 40K. Ciaphas Cain er en svært motvillig helt, men likevel ender han gjerne opp med å redde dagen. En personlig favoritt. Både action og humor.

Endret av Ståle Nordlie
Lenke til kommentar

Trilogiene til Peter F. Hamilton er å anbefale. Jeg har lest alt av ham og klarte nesten ikke å legge fra meg bøkene.

Heinlein, Asimov, som nevnt over, leverte mye bra.

Det er umulig å komme utenom Arthur C. Clarke. Han skrev gode romaner og noveller (Ikke minst 2001: A Space Odyssey og oppfølgerne).

 

Sjekk også ut Larry Niven.

 

Det er et enormt utvalg innen den sjangeren. Dessverre (for mange) er det ikke så mye som er blitt oversatt til norsk. Selv synes jeg det er en fordel å lese de på originalspråket.

 

Sci-fi er en spennende sjanger som virkelig setter fantasien i sving!

Amazon og Kindle er en genial kombinasjon!

 

:)

Endret av insolvent
Lenke til kommentar

Ingen som har anbefalt The Forever War av Joe Haldeman ennå? For min del er det en av de beste sci-fi bøkene jeg har lest...

 

Og A Canticle for Leibowitz, enda det ikke er helt sci-fi i normal forstand. Litt mer post-apokalyptisk, kanskje, men likefullt en av de beste bøkene jeg har lest. Vel, den er fin hvis man takler å lese en bok med såpass religiøse undertoner uten å hoppe i taket fordi man er ateist.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...

Takk for alle innspill,

The forever war prøvde jeg meg på men klarte ikke den boken da de begynte med datoer feks i 2010 var vi på mars osv, vet det er en gammel bok men klarte ikke å ta det seriøst:P

 

Sci Fi er en stor sjanger å jeg glemte å presisere hva jeg var ute etter, jeg liker romskip å store slag osv, gjerne en god del år i framtiden.

Finnes det feks babylon 5 bøker eller star trek?

Men jeg kommer til å sjekke ut en del av de bøkene dere anbefaler. hyperon har jeg også synes det var en tung start så jeg stoppet å lese den, kanskje jeg burde fortsette? :)

Lenke til kommentar

hyperon har jeg også synes det var en tung start så jeg stoppet å lese den, kanskje jeg burde fortsette? :)

Meh. Jeg var heller ikke imponert av Hyperion. Min erfaring er at det bare er sjelden en bok man ikke liker til å begynne med viser seg å være god.

 

B5 og Star Trek?

 

Jeg har lest en del Star Trek bøker men kan ikke si det var noen som skilte seg spesielt ut. Ikke nødvendigvis dårlige, men ikke minneverdige heller. Men det kan jo ha noe å gjøre med at jeg ikke er så begeistret for Star Trek i utgangspunktet.

 

For B5 så har jeg lest Technomage-bøkene: http://www.amazon.co...dp/0345427211/. Og de var ganske bra. (Det er en del år siden nå, så ikke forvent en detaljert anmeldelse utover "ganske bra". :D)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei.

 

Jeg har fått dilla på å Sci fi ebøker, jeg leser på mobilen og kjøper da engelske ebøker,

 

Siden jeg egentlig ikke har peil på bøker å forfattere osv så lurte jeg på om noen kan anbefale meg noen serier?

 

Jeg har lest Star Force Series(5 bøker), Battlefield Earth (1 bok) og Star Crusades (5 bøker.

 

Star Crusades er min favoritt serie og vist det er noen serier eller bøker som ligner ville jeg vært veldig takknemlig.

Etter hva du har lest så lang vil jeg anbefale alle SF bøkene til David Weber og John Ringo. Det er ikke litterære mesterverk men veldig underholdende, (finnes også som bra lybøker på audible.com), ebøkene er tilgjengelige gjennom baen.com eller amazon.com

 

Hvis du vil ha litt mer høytravende litteraturtekniske bøker kan du lese "Starship Troopers", den er en av de bøkene jeg leser årlig!

 

-frank

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...