affe90 Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 Hei! Har fått en oppgave i Java der jeg skal lese en liste med land, der hvert relevant felt hvor hver land er separert med tab (\t). Eks: Norge xxxx yyyy zzzz Sverige aaaa bbbb cccc Er det noen som kan gi meg tips på hvordan jeg skal få lest, evt. splitta opp dette? Vet hvordan jeg gjør det med PHP, men er ny i Java. Sliter med tankegangen da jeg også videre skal kunne filtrere og sortere etterhvert. Lenke til kommentar
Kiff Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 Bruk StringTokenizer, eventuelt String.split(...) for å hente de ulike delene fra teksten. Eks: http://www.mkyong.com/java/java-stringtokenizer-example/ Hvis listen er som du oppgir kan du lage en liste først ved å splitte på newline (pr land) og så splitte hver av dem på \t (pr felt) Lenke til kommentar
Hareide Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 Her er det også hjelp å hente fra java Tutorials: http://docs.oracle.com/javase/tutorial/essential/io/scanning.html Lenke til kommentar
affe90 Skrevet 30. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2012 (endret) Takk for svar, nå fungerer selve skjelettet i programmet. Mitt problem nå er at jeg skal lage enkle sorteringsalgoritmer, som f.eks summere opp verdens befolkning. For å sortere slik jeg ønsker, må jeg konvertere ledd fra min string-array til integer. Dette gir meg error. I konstruktør: // Variabler, utenfor konstruktør: ... ... private int population; // I konstruktør: String[] parts = s.split("\t"); int[] pop = new int[parts.length]; population += Integer.parseInt(parts[7]); Hvorfor gir det meg feil? Er det feil måte å konvertere på? Jeg vet at innbyggertall er på den 7-ende plassen om jeg ikke driter meg loddrett ut. Endret 30. januar 2012 av affe90 Lenke til kommentar
Kiff Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Hvis den er på 7 plassen må du vel bruke parts[6]? (Hvilken feil får du?) Lenke til kommentar
affe90 Skrevet 31. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2012 Fant ut at posisjon nr 7 også kunne inneholde felter lik null, så da måtte jeg kjøre en test og behandle det deretter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå