Gå til innhold

Nextgentel skrur opp prisene ("ruterleie")

Anbefalte innlegg

Fra 1. mars skal nextgentel nå ta seg betalt 19 kr/mnd for "ruterleie", og skylder på klimaendringer. Jeg kan ALDRI tenke meg at de har utgifter knyttet til erstatning av rutere som forsvarer denne prisøkningen. Ihvertfall ikke en ekstra utgift som er dukket opp nå nylig. Det er ikke veldig mange hundre kroner ngt betaler per modem inn. 19 kr per måned per kunde. Man har vel heller ikke anledning til å stå for modem selv og slippe unna, vil jeg tro.

Har virkelig været endret seg så mye på de 15 årene nextgentel har holdt på? Jeg tror ikke det i det hele tatt. Jeg har byttet modem to tre ganger på den tiden, og det er mange år siden sist. Norske klimaforskere gikk til og med ut for en uke eller to siden og avviste at været har endret seg i Norge, og sa at å knytte høst og vinterstormer til klimaendringer bare er tøv. Jeg tror ngt bruker høsten og vinterens uvær som et påskudd for å øke inntjeningen. Været går opp og ned og har alltid gjort det, og at det i fjor og i år har vært mye uvær er en utrolig dårlig unnskyldning for å kreve inn penger herfra og inn i evigheten. De 10 neste årene kan være uten storm og uvær for alt vi vet.

De senere årene har vi alle opplevd klimaendringene.
Nei. Det har vi ikke.
Endret av bo1e
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt enig, skulle til å opprette en post selv her.

19,- (228,- året) har jeg råd til, men grunnene til økningen er idiotisk. "Pga klimaendringer som gir mer stormer, lynskader osv..." selv om det som du sier, de har ingen bevis for dette.

Det ble mye styr når de kom med ekstra kostnader for eFaktura, men som kjent så gikk de vekk fra det pga protester.

Lenke til kommentar
Har virkelig været endret seg så mye på de 15 årene nextgentel har holdt på?

Vær og klima er to forskjellige ting.

Norske klimaforskere gikk til og med ut for en uke eller to siden og avviste at været har endret seg i Norge, og sa at å knytte høst og vinterstormer til klimaendringer bare er tøv.

Kilde?

De senere årene har vi alle opplevd klimaendringene.
Nei. Det har vi ikke.

Klimaendringene er faktisk reelle. Men det er selvsagt tull av NGT å bruke disse som påskudd for å røve til seg flere kroner.

Lenke til kommentar

Mulig det har blitt mer lynnedslag, men ikke mye i så fall. Uansett burde NGT vite bedre enn å bruke begrepet "klimaendring", all den tid det er et kontroversielt begrep, som først og fremst brukes om langtidseffekter. De burde heller bare økt pakkeprisen litt fra 1. januar, så hadde knapt nok noen brydd seg.

Og har de egentlig lov til å plutselig kreve denne ruterleien? Mener å huske at da jeg startet studentabonnementet mitt var gratis ruter en del av pakka?

Lenke til kommentar

Kilde?

Har jeg sagt noe annet? Nextgentel påstår vi alle har opplevd klimaendringene, og at mer uvær gjør at de må kreve inn penger for å kunne erstatte rutere som dør. Begge deler er tull.

Forsker Frank Dahlslett ved Sintef er ansvarlig for lynregistrering i Norge. Han mener det lynte mer for 10 år siden enn i dag.

– Det er ikke grunnlag for å si at det lyner mer nå enn tidligere. 2003 var et år med mye lyn, og det lynte mye mer da enn det har gjort de siste årene, sier han.

- Enkelthendelser som disse har lite med klima å gjøre. Det er i alle fall ikke belegg for å hevde at antall stormer øker, sier klimaprofessor Helge Drange ved Bjerknessenteret for klimaforskning i Bergen.
Endret av bo1e
Lenke til kommentar

Jeg startet abonnementet hos Nextgentel i 2004. Har aldri byttet ruter og blir provosert av denne prisøkningen. Nextgentel er dyre nok fra før og nå skal de grafse til seg enda mere penger av oss stakkars forbrukere.

Kan man kjøpe inn egen ruter og returnere møkkaruteren til nextgentel...og dermed slippe dette gebyret?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Mulig du kan erstatte ngt sitt modem med ditt eget, men prisøkningen slipper du nok ikke unna. De krever i utgangspunktet at det er deres modem som kobler seg opp, slik at de har full kontroll med tanke på å kunne styre det og yte best mulig kundeservice. Veldig mange setter modemet fra ngt i bridge-modus, og setter opp sin egen ruter bak, for å forholde seg minst mulig til boksen fra ngt. Men du må uansett betale :)

Lenke til kommentar

Og har de egentlig lov til å plutselig kreve denne ruterleien? Mener å huske at da jeg startet studentabonnementet mitt var gratis ruter en del av pakka?

Jeg ser de flere steder unnskylder seg med at de til nå har gjort dette som en "gratis" tjeneste. Det er jo også pissprek. Alle skjønner at de ikke gir oss noe som helst gratis. Dette har vært en kjent kostnad for dem hele tiden, som hele tiden har vært bakt inn i prisen.

Lenke til kommentar

Jeg var tidligere kunde hos Tele2 (havnet hos nextgentel når tele2 ga opp bredbånd), og jeg tror jeg kjøpte ruteren (eventuelt fikk den gratis). Har nettopp snakket med kundeservice (måtte avslutte samtalen før jeg ble for hissig) og nå skal jeg altså betale leie av et produkt jeg allerede har kjøpt?

Hvilke andre nettleverandører i Oslo-området kan matche NGT i pris på ca. 8/0,5 Mbps ?

Endret av Jostein G
Lenke til kommentar

Jeg reposter mitt innelgg her fra den offisielle tråden på hw.no nyheten da jeg tror det er ganske relevant:

---------------------

Jeg bekreftet nettop med NGT support følgende:

- Den nye policien gjelder både trådløs og vanlig rutermodem

- Modemleien er obligatorisk. Altså kan du IKKE unngå å betale leie for modemet selv om du bruker egenkjøpt utstyr.

At de skal ta seg betalt for ruterleie er forsovidt greit nok. Det var fint at det var gratis inkludert før, men om de trenger mer inntekt så må de få lov til å endre på slikt for å kunne fungere som bedrift...

At det skal være ufravikelig å måtte betale leien på dette ustyret selv om du ikke trenger det eller vil ha det er jo dog i mine øyne ganske tåpelig. Det lukter litt for mye av at motivasjonen her egentig bare er å legge på prisen på en måte som ikke synes så lett når den sammenlignes mot andre leverandører. Slik snikprising er jeg ikke særig mye fan av. Om dette skal forklares som leie av ruter så bør du kunne velge å ikke leie ruteren, ellers blir det høyst suspekt.

-Stigma

Lenke til kommentar

Når det i tillegg finnes folk som av forskjellige grunner har betalt for modemet/ruteren, så kan ikke jeg forstå at det kan være lovlig å kalle det for "ruterleie" engang. De kan ikke kreve "leie" på noe en kunde har betalt for og eier.

Lenke til kommentar

Fikk andre også regning med økning dagen etter? Jamfør ekomloven har tilbyder ikke lov til dette. Det skal gis minst en måneds varsel ved prisøkninger.

Endringen skal jo ikke skje før 1.mars i følge eposten de sendte ut - så om du har fått gebyret på regningen din NÅ så må jo det være en feil i så fall...

-Stigma

Lenke til kommentar

Fikk andre også regning med økning dagen etter? Jamfør ekomloven har tilbyder ikke lov til dette. Det skal gis minst en måneds varsel ved prisøkninger.

Endringen skal jo ikke skje før 1.mars i følge eposten de sendte ut - så om du har fått gebyret på regningen din NÅ så må jo det være en feil i så fall...

-Stigma

Etter å ha logget på ser jeg at regningen jeg mottok nå med forfall 22 februar, gjelder for perioden 01.03.12. My bad!

Lenke til kommentar

Hadde jeg hatt NGT så hadde jeg byttet tvert på prinsipp. For en tåpelig avgift, glad jeg har fiber fra EB og slipper flere tulleavgifter.

Veldig mange, som meg, har det ikke sånn at man kan velge å vrake blant leverandører og teknologier. Jeg kan få ~5mbit adsl fra nextgentel eller 0,5mbit adsl fra telenor. That's it. Hadde jeg kunnet velge noe annet så hadde jeg gjort det.

Lenke til kommentar

Hadde jeg hatt NGT så hadde jeg byttet tvert på prinsipp. For en tåpelig avgift, glad jeg har fiber fra EB og slipper flere tulleavgifter.

Veldig mange, som meg, har det ikke sånn at man kan velge å vrake blant leverandører og teknologier. Jeg kan få ~5mbit adsl fra nextgentel eller 0,5mbit adsl fra telenor. That's it. Hadde jeg kunnet velge noe annet så hadde jeg gjort det.

Jepp, det som er dumt. Får håpe fiberutbyggingen fortsetter i stor skala, da skal Telenor og NGT få slite (Telenor sin fibersatsing er en vits så langt).

Lenke til kommentar

Kilde?

Har jeg sagt noe annet? Nextgentel påstår vi alle har opplevd klimaendringene, og at mer uvær gjør at de må kreve inn penger for å kunne erstatte rutere som dør. Begge deler er tull.

Forsker Frank Dahlslett ved Sintef er ansvarlig for lynregistrering i Norge. Han mener det lynte mer for 10 år siden enn i dag.

– Det er ikke grunnlag for å si at det lyner mer nå enn tidligere. 2003 var et år med mye lyn, og det lynte mye mer da enn det har gjort de siste årene, sier han.

- Enkelthendelser som disse har lite med klima å gjøre. Det er i alle fall ikke belegg for å hevde at antall stormer øker, sier klimaprofessor Helge Drange ved Bjerknessenteret for klimaforskning i Bergen.

Forskeren sier det lynte mer akkurat i 2003, men sier ikke noe generelt om at det lynte mer før. Og så begynner han å snakke om antall stormer, men har det med lyn å gjøre? Det kan da være storm uten lyn og omvendt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...