Gå til innhold

Prosessor til HTPC

wholmen

Anbefalte innlegg

Hei :) Jeg skal bygge en HTPC

Til det har jeg et par spørsmål:

Hvor bra prosessor trenger jeg? Holder denne i3 - 2120?

Eller bør jeg ha i5 - 2500k?

Forskjellen for mitt bruk blir vel den integrerte GPU'en i all hovedsak? Jeg er bare veldig usikker på om Intel HD 2000 er bra nok for at xbmc skal flyte smuth.

Er det eventuelt noen som har et bedre oppsett med AMD's prosessorer?

Veldig fint om den holder lav temperatur og er strømgjerrig. Har 300w strømforsyning, og litt trangt og varmt kabinett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bygde meg en HTPC i våres der jeg brukte en Core i3 2100. Maskinene kjører linux og xbmc. Den har hittil ikke hatt noe problem med videoene jeg har spilt av og cpu-en står stort sett på idle (klokkes da ned til 1,6GHz). Selv med Aion og en haug med bakgrunnsbilder i 1080p i xbmc går navigering uten noen som helst problemer og cpu-en i seg selv virker nesten som overkill til mitt bruk. Men det er jo greit å ha litt kraft i bakhånd skulle man ha brukt for det.

I og med at den svært sjelden går over 1,6GHz bruker den svært lite strøm og utvikler derfor også lite varme. Jeg bygde også en HTPC til en kompis rundt den samme cpu-en og han er også strålende fornøyd med dem. Han kjører win7 i stedet og der er det også mer en nok kraft.

Lenke til kommentar

Jeg personlig vet ikke hvor god HD2000 er.

Jeg selv har en lite stue pc, med et AM2(kostet 500kr) oppsett og innebygget grafikk der og det holder til full-hd filmer på tven min.

Så går ut fra at HD2000 er bedre en det 4-5år gamle intregrerte skjermkortet mitt.

Hvilke andre spesifikasjoner har du? noe som er spesielt annerledes enn mitt oppsett?

Har du tips til kabinett?

Jeg likte dette http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=604813 men det er ikke plass til blueray, og det er litt synd

ang dette kabinettet har jeg hørt nye skryt. ang optisk drev så kan du jo bare gå for et med usb løsning ?

Lenke til kommentar

Oppsettet mitt er:

• Core i3 2100
  • ASRock H67M
  • Seasonic strømforsyning, S12II-330Bronze, 330W
  • 3x WD Green 2TB
  • 4GB ram
  • Antec Fusion Remote Max

Jeg tenkte også på 2100T, men etter å ha undersøkt en god del falt jeg ned på 2100 primært fordi cpu-en kom til å idle på 1,6GHz nesten hele tiden. Det er den samme frekvense som 2100T idler på og strømforbruket er da likt. Den lille tiden da den faktisk bruker 3,1GHz har vist seg å være så lite at utslaget i strømforbruk og temperatur er minimalt. Den eneste forskjellen (hvis jeg husker riktig) mellom 2100 og 2100T er at sistnevnte er begrenset til 2,6GHZ.

Når det gjelder kabinett så valgte jeg dette fordi det har plass til 5 disker (uten optisk), har innebygd IR-mottaker og har samme bredde som stereoracket mitt. I tillegg kan man sette inn en 14cm vifte hvis man ikke får ønsket utluftning eller støykarakter som den medfølgende 12cm gir. De største ulempene med dette kabinettet er størrelsen (det er stort) og prisen.

Som deg så skulle jeg bruke maskinen både som HTPC og lagring- og backupserver, siden jeg også ville ha muligheten til å bruke ir-fjernkontroll så begrenset mulighetene seg veldig.

Lenke til kommentar

hmm .. jeg tenkte bare å kjøre xbmc på den, så IR-fjernkontroll er ikke nødvendig for meg ettersom apps fungerer utmerket! Takk for at du satte opp oppsettet ditt, men jeg tror jeg har mer lyst på mitt oppsett :)

Ram koster ingenting lenger, så jeg bare kjøper 8gb. Da har jeg nok uansett hva som skjer :)

Tusen takk for hjelpen! Nå tror jeg at jeg har det jeg trenger! :)

Bare en liten ting til: Hvilket OS anbefaler du? Du sa du bruker Linux. Jeg har også brukt Ubuntu en del, jeg programmmerer litt i det pga studier osv, men jeg syns det er ganske plundrete til tider, og windows har en veldig fin hjemmedelingsfunksjon. Noen i familien har Mac og iphone. Er det lettere å koble opp mac'en med windows eller linux?

Lenke til kommentar

Jeg kjører Ubuntu 10.10 og kobler opp både en win7 pc og en mac mot den. Dette var min første linux erfaring og jeg skal ikke si at det har vært smertefritt. Men mye av plunderet mitt var relatert til hardware akselerasjon av video og HD2000, som da jeg satt dette opp ikke var støttet i kernel. Så det var mye knoting i terminalen.

Hovedgrunnen til at jeg valgte linux var at jeg syntes en win7 lisens var bortkastet i forhold til min bruk av maskinen. Og jeg hadde lyst å prøve meg på linux siden jeg ikke hadde noe erfaring med det. Personlig anbefaler jeg det ikke hvis man ikke har tid og/eller viljen til å knote litt for å lære seg det.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Ok.. ettersom det er lite kompetente mennesker som skal bruke htpcen mesteparten av tiden, tror jeg at jeg må gå for windows. Får bare håpe at det er lett å få Macen inn på hjemmegruppen.

Tusen takk for hjelpen! :)

Endret av wholmen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...