thres93 Skrevet 25. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 25. januar 2012 Trenger noen anbefaling for et lab.aggregat fra Elfa. Eneste kriterie jeg har er at det er digitalt.. for nøyaktigheten skyld og at det kansje er "to" strømforsyninger i i en. Lenke til kommentar
NilsJohan Skrevet 25. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 25. januar 2012 Hvor mye tenkte du å bruke på strømforsyning? Har ikke noe erfaring med elfa, men Agilent et merke jeg har gode erfaringer med som vi har i hopetall i labben her. Hvor høy spenning/strøm trenger du? Hva skal du bruke det til? Er det viktig at det er lite støy på forsyningen? Lenke til kommentar
thres93 Skrevet 25. januar 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 25. januar 2012 (endret) Hvor mye tenkte du å bruke på strømforsyning? Har ikke noe erfaring med elfa, men Agilent et merke jeg har gode erfaringer med som vi har i hopetall i labben her. Hvor høy spenning/strøm trenger du? Hva skal du bruke det til? Er det viktig at det er lite støy på forsyningen? Strømforsyningen skal bare brukes til amatør forskning hjemme Går VG 2 elektro og har lyst å forske litt hjemme. Så jeg vet ikke helt va jeg trenger, men kan godt legge i 1-2-3 tusen til strømforsyningen. Endret 25. januar 2012 av thres93 Lenke til kommentar
Thomas_st Skrevet 25. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 25. januar 2012 Hva med denne? Enkel og billig, mye for pengene. Finnes sikkert billigere andre steder, men Elfa er enkelt og greit da 3 utganger: 0-32V 2.5A 12V 0.5A 5V 0.5A Lenke til kommentar
tingo Skrevet 25. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 25. januar 2012 Hvis man klarer seg med enkel utgang, og liker å bygge / lodde selv, så er dette et alternativ: http://www.tuxgraphics.org/electronics/201005/bench-power-supply-v3.shtml Har nettopp loddet i hop en slik en, nå må jeg bare finne et kabinett å ha den i. Lenke til kommentar
NilsJohan Skrevet 25. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 25. januar 2012 Hvor mye tenkte du å bruke på strømforsyning? Har ikke noe erfaring med elfa, men Agilent et merke jeg har gode erfaringer med som vi har i hopetall i labben her. Hvor høy spenning/strøm trenger du? Hva skal du bruke det til? Er det viktig at det er lite støy på forsyningen? Strømforsyningen skal bare brukes til amatør forskning hjemme Går VG 2 elektro og har lyst å forske litt hjemme. Så jeg vet ikke helt va jeg trenger, men kan godt legge i 1-2-3 tusen til strømforsyningen. Ok, så det blir vel for det meste op. amp. og slikt da? Den han foreslo over så jo praktisk ut, du kan også vurdere å kjøpe noe slikt: https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=48-429-10 hvor mye kommer innebygd. Har du et oscilloskop allerede? Kommer nok til å trenge et protobrett pluss en funksjonsgenerator, hvertfall om du skal gjøre noe som ikke bare er likestrøm (går tom for morsomme ting å gjøre med likestrøm ganske fort). Men det går jo selvfølgelig også an å forsøke å lage slike ting selv - kjøpe en veldig enkel og billig strømforsyning (som antakelig har en del støy) også sette på filtere og slikt selv (noe man ofte må gjøre uansett). Deretter kan man prøve å lage en funksjonsgenerator også (det har jeg aldri gjort selv, men det finnes guider på nettet). Lenke til kommentar
rozon Skrevet 6. februar 2012 Rapporter Del Skrevet 6. februar 2012 Hvis man klarer seg med enkel utgang, og liker å bygge / lodde selv, så er dette et alternativ: http://www.tuxgraphi...supply-v3.shtml Har nettopp loddet i hop en slik en, nå må jeg bare finne et kabinett å ha den i. Satt og leste litt på den, men synes DAC / ADC konseptet ble unødig komplisert i forhold til å gjøre det på 'gamlemåten'. En annen ide er jo å bruke en PC PSU og switch regulatorer for å få høyere spenning. Det er ganske mye kraft i en PC PSU. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå