Gå til innhold

Berserk... Er det mulig?

Anbefalte innlegg

Jeg har skrevet flere ganger at jeg er ikke beskymret for utgiftene. Selv om New Zealand betalte alt, så er det forsatt 1-10 øre per person. Så igjen bygger du deg på stråmenn.

Men iforholdtil prinsippene. Hvorfor skal oljeselskapene betale? Hvorfor kan ikke han være med å bidra, når han besøker Sydpolen. Det mener jeg er rett og rimelig, og jeg vil ikke felle en tåre om han blir arrestert når han drar vekk fra internasjonale farevann.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har skrevet flere ganger at jeg er ikke beskymret for utgiftene. Selv om New Zealand betalte alt, så er det forsatt 1-10 øre per person. Så igjen bygger du deg på stråmenn.

Men iforholdtil prinsippene. Hvorfor skal oljeselskapene betale? Hvorfor kan ikke han være med å bidra, når han besøker Sydpolen. Det mener jeg er rett og rimelig, og jeg vil ikke felle en tåre om han blir arrestert når han drar vekk fra internasjonale farevann.

Han har vell betalt skatt til Norge i alle år han som alle andre.

Oljeselskapene betaler indirekte for å tilfredstille IMO og MARPOL sine krav for beredskap, det er ganske enkelt, men også ganske innviklet, noe en ikkje ønsker og sette seg inn i, gudforby alt det papirvrøvlet der.

Men i forhold til prinsippene så har han vell ikkje bidratt noke meir eller mindre en viss han hadde fått lov til å reise? har han det då?

Han la fram et tilbud der vertfall eg tolker det som "vi kan gjøre det på deres måte, ellers gjør vi det på min" så det er ikkje som om han ikkje ga beskjed om at han reiste heller.

Det har aldri vært snakk om at dei skal betale noke som helst heller.

Dei vil mest sansynlig ikkje entre dei sonene utenfor internasjonale farevann som er såkalte landesoner, det er noke fartsområder der det er friferdsel.

Lenke til kommentar

Vi betaler flere kroner per innbygger for at en korrupt politiker i Afrika skal få penger på konto. - Jarle andhøy betalte skatt, så jeg ser ikke noen grunn til at våre skattepenger ikke skal brukes på han, siden hans skattepenger brukes på oss.

Leste også tidligere i tråden at du mener skattebetalere i Thailand ikke burde betale for Nordmenn; hvorfor skal da nordmenn betale for thailendere i Norge?

Lenke til kommentar

Vi betaler flere kroner per innbygger for at en korrupt politiker i Afrika skal få penger på konto. - Jarle andhøy betalte skatt, så jeg ser ikke noen grunn til at våre skattepenger ikke skal brukes på han, siden hans skattepenger brukes på oss.

Men nå er det ikke norges skattepenger som brukes på han om han bruker radioen sin for å be om hjelp. Det er New Zealand sine skattepenger eventuelt, eller oljeselskapene som blir tvunget til å hjelpe han.

Hvor mange kroner har Andøy gitt til dem? Som liberalist bør du mene at det er uetisk å påføre dine kostnader på andre, og han kunne ha fått tillatelse om han hadde planlagt turen litt bedre. New Zealand har ikke noe valg om han bruker radioen sin til å be om hjelp, noe han trolig kommer til å gjøre fordi han har sikkert ikke lyst til å dø.

Leste også tidligere i tråden at du mener skattebetalere i Thailand ikke burde betale for Nordmenn; hvorfor skal da nordmenn betale for thailendere i Norge?

Nordmenn betaler ikke for Thailendere i Norge. Jeg er ganske sikker på at Thailansk innvandring tjener Norge. Hvis de ikke tjener oss, så har vi fri mulighet til å forandre lovene.

Men jeg mener ikke at staten ikke skal ta vare på de som lider i samfunnet. Jeg mener at han burde ha sendt inn en ordentlig søknad, fordi det koster penger å redde han etterpå. Ikke bare dette, han setter andre liv i fare. Det er langt ifra sikkert at de vet hvor lite forberedt han er.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Alt av utgifter ville ha gått til polinstituttet i Norge, alså ikkje til New Zealand, så han hadde ikkje betalt noke der.

Dessuten så hadde han bare landbase på New Zealand, er ikkje sånn at det nødvendigvis betyr at det blir New Zealand som må bli lidende betalingsmessig om det går gale, oljeselskapene og område beredskap blir betalt for alikavell, like greit om det blir brukt og får litt real trening.

Men skattepenger til New Zealand er virkelig det problematiske her.

Lenke til kommentar

Uten menn som Jarle hadde vi ikke kommet langt. Er noen av dere som tror at alt av dyreliv på Sydpolen plutselig vil forsvinne bare fordi det skal gå en seilbåt gjennom farvannet.

Leser i en artikkel på VG, fra en av de som har vært med Jarle på sydpolen selv. Han sier at det er veier på størrelse med E36, og at det går svære båter over alt osv, spesielt på Russisk territorium. En liten seilbåt drevet av naturkreftene utgjør null forskjell.

Jarle er en fortreffelig god sjømann, så de av dere som tar det for gitt at det vil bli nødvendig med en redningsaksjon burde våkne opp. Han er nok mer erfaren enn de aller fleste som er på ekspedisjon i samme område.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...