Gå til innhold

Berserk... Er det mulig?

Anbefalte innlegg

Skjønner ikke at folk tør være med i en så liten båt og med en så dårlig sjømann som kaptein.

Og hvilket grunnlag har du for å si at han er en dårlig sjømann? Du har vel kanskje god erfaring med å reise igjennom Norvestpassasjen?

Andhøy er en dyktig og selvsikker sjømann.

Men først og fremst er han imho en showman og realitystjerne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke at folk tør være med i en så liten båt og med en så dårlig sjømann som kaptein.

Og hvilket grunnlag har du for å si at han er en dårlig sjømann? Du har vel kanskje god erfaring med å reise igjennom Norvestpassasjen?

Nå leste jeg at det er visst en russer som er kaptein, men for å svare deg: Andøy tar for store sjanser.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Hvordan er Andhøy forskjellige fra f.eks. Cecilie Skog?

Begge er "eventyrer" som drar ut på risikofylte reiser, en til sjøs og en til fjells.

Begge har også mistet noen på et av sine "eventyrer", men har heller ikke stoppet opp med det de virkelig elsker å drive med.

(De virker til og med like mediasyke begge 2.)

Forøvrig, så burde det vel heller diskuteres hvorvidt "eventyrere" generelt er en gjeng med idioter, istedenfor å skille Andhøy ut som et enkelt individ av en idiot som Norge aldri har sett maken på (for det har vi strengt talt gjort flere ganger).

Lenke til kommentar

Steinsvik brakte opp et viktig poeng i denne saken. Nemlig at Andhøy tok med seg en nødpeilesender og med det satte andres liv i unødig fare. Det var jeg ikke klar over, men så vidt jeg vet har han ikke tatt med seg det denne gangen. Han er tilgitt fra min side og grunnleggende får han gjøre som han selv vil med sitt eget liv.

Lenke til kommentar

Jeg forstår Andhøy. Daglig er det folk som gjør risikable ting uten at det blir stilt like store spørsmål. Andhøy har noe uoppklart med seg selv, og det er vanskelig å sette seg inn i det han har opplevd.

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Steinsvik brakte opp et viktig poeng i denne saken. Nemlig at Andhøy tok med seg en nødpeilesender og med det satte andres liv i unødig fare. Det var jeg ikke klar over, men så vidt jeg vet har han ikke tatt med seg det denne gangen. Han er tilgitt fra min side og grunnleggende får han gjøre som han selv vil med sitt eget liv.

Bare at nå så har han tatt med seg en blindpassasjer. Mannen er bare ute etter å være TV-stjerne.

http://www.dagbladet.no/2012/01/27/nyheter/berserk/jarle_andhoy/19975697/

Lenke til kommentar

En email fra Andhøy til en av de som senere omkom, avslører Andhøy som mer opptatt av å lage god TV-underholdning enn å tenke på ekspidisjonen.

Jeg kan være feilinformert, men jeg trodde det er filmingen/TV som finansierer Andhøys eventyr, og at det å sørge for at alt blir lagt til rette for rikelig med godt film-materiale dermed er en helt essensiell del av ekspedisjonene. Han syns sikkert som så mange andre det er stas å komme på TV, men personlig tviler jeg på at det er dette som er den reelle drivkraften. Jeg tror han er en genuin eventyrer, og at alt det rundt heller er en fungerende metode for å kunne realisere eventyrlysten i praksis.

Lenke til kommentar

Du kan gå deg vill i skogen, koster penger.

Du kan kræsje bilen din og bli invalid resten av livet, koster penger.

Ja, folk koster penger.

Dei må gjerne få reise som en heder til Berserk, fantatsiske folk som vi burde være stolte av.

Som jeg har nevnt utallige ganger før, du må gjøre en kostnadsanalyse.

La meg sitere meg selv.

Sammenligningen din mangler en kostnadsanalyse. Vi hadde omtrent ikke klart oss uten biler. Det ville ihvertfall halvert levestandaren i Norge. Den økningen i verdiskapning er verdt de 250 som dør i traffikken. At en person skal få slippe å fylle inn papirer, betale penger og forberede seg for en ekspidisjon er ikke verdt de hundretusen kronene det koster å redde han.

Hva er det egentlig å hedre. Er du for anarkisme?

Til din informasjon så har heller ikkje Berserk med nødpeiler, om du ikkje har peiling på kordan en nødpeiler funker så burde du ikkje utale deg om redningsaksjoner.

Uansett, er ikkje anarkisk, men politisk ligger en plass i mellom teknokrati og kaptailistisk anarki der samfunnets topper og kun kvalifiserte mennesker tar avgjørelser innenfor sine respektive fagfelt ihht til kva no enn måtte gange flertallet.

Men i vertfall, det å reise til Arktisk er noko dei velger, som mennesker må dei vell kunne ha muligheten til å velge sin egen skjebne? Det påvirker på ingen måte andre mennesker sitt liv, at du hisser deg opp over ditta blir som og hisse seg opp over at norske menn reiser til Thailand for å kose seg med damer som kunne vært deres egne barn, det er rett og slett ikkje ditt problem.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke så store problemer med at han drar om han ikke har en nødpeiler. Han bør heller ikke komme i nærheten av noen av basene. Jeg vet hva det er, men jeg har ikke uttalt meg om redningsaksjoner, bare at det er penger jeg er ikke interesert i å betale.

Norske menn i thailand, må ikke reddes på andre sin regning.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke så store problemer med at han drar om han ikke har en nødpeiler. Han bør heller ikke komme i nærheten av noen av basene. Jeg vet hva det er, men jeg har ikke uttalt meg om redningsaksjoner, bare at det er penger jeg er ikke interesert i å betale.

Norske menn i thailand, må ikke reddes på andre sin regning.

Om det ikkje blir sendt ut en nødmelding eller peiling blir det heller ingen redningsaksjon som du dessuten på ingen måte hadde betalt for.

Lenke til kommentar

Amundsen omkom i en polarredningsaksjon der han skulle redde noen andre. Og før han omkom, var han frekk nok til å sende ut nødsignaler. Det var ikke snakk om at det var for dyrt. Regjeringen bestemte at Sydpoldagen skulle være Amundsens minnedag. Nansen sa i minnetalen:

Og så, da verket var fullført, vendte han tilbake til Ishavets vidder, der hans livsgjerning lå. Han fant en ukjent grav under isverdenens rene himmel, med evighetens vingesus gjennom rommet. Men fra den store, hvite stillhet vil hans navn lyse i nordlysets glans for Norges ungdom gjennom de hundre år. Det er menn med mot, med vilje, med kraft som hans, som gir tro på slekten, gir tillit til fremtiden. - Den verden er enda ung som fostrer slike sønner.

Nansen sa altså ikke at Amundsen var en sløsende slubbert. Både Nansen og Amundsen skrev en del bøker, og de lot seg fotografere og holdt taler (Nansen). Føler meg overbevist om at de ville tatt med TV-team på ferdene sine hvis det hadde vært mulig.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Men vi får håpe disse penge folkene her inne, aldri røyker på seg brokk, kjører seg ødelagt, eller påfører seg yrkesskade. Da slipper iallefall jeg å betale for de.

Har ikke noe med det å gjøre. Jeg håper gjerne at du betaler for alt mulig dritt som jeg gjør. Jeg håper du har fått en gratis lønsj i det minste.

Lenke til kommentar

Det har ikke noe med det å gjøre nei? Såvidt jeg ser er det to bedritne personer i denne tråden, som skal falle moralens prek til gode. At de ikke ønsker å betale for dette. Da får jeg smøre flesk på brødskiva å fortelle hva jeg mener, dude.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det har ikke noe med det å gjøre nei? Såvidt jeg ser er det to bedritne personer i denne tråden, som skal falle moralens prek til gode. At de ikke ønsker å betale for dette. Da får jeg smøre flesk på brødskiva å fortelle hva jeg mener, dude.

Herregud.

De som virkelig tror at jeg bryr meg om de 10 ørene jeg sparer er idioter. Dette handler om prinsipper. Jeg synes ikke at noen har rett i å kunne pålegge sine kostnader, for sin idioti på andre. Jeg er ingen liberalist. Jeg er for å bruke offentlige midler til å redde folk som faktisk trenger hjelp.

Jeg er ikke for å redde folk som er for late til å sende inn en søknad. Imotsetning til deg, så bryr jeg meg om lover og regler. Jeg synes synd på nordmenn som må leve med deg. Heldigvis er jeg på andre siden av kloden.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er for å bruke offentlige midler til å redde folk som faktisk trenger hjelp.

Det at han ikke har sendt inn søknad gjør ikke at han trenger mindre hjelp hvis båten skulle synke enda en gang.

Slike søknader er ikke gratis. De dekker kostnadene for redningsoperasjoner.

Hvorfor må jeg forklare dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...