Gå til innhold

extremecar 10% av vareverdi i gebyr ved retur?


Bleenda

Anbefalte innlegg

Hei, bestilte en pakke i postoppkrav. Jeg har bestemt meg for at jeg ikke vil ha varen, og den letteste måten og gjøre dette på er jo og bare la den gå i retur (ikke hente den). Fikk nå om dagen en mld av extremecar.no som sa følgende - om jeg ikke hentet pakken min før den ble sendt tilbake måtte jeg betale frakt (greit nok) og 10% av vareverdien i gebyr? Hva er dette for noe? Har dem lov og gjøre dette? Standard angrerett gjelder vel likt for dem som alle andre? Og jeg ser ikke forskjellen på dette, og om jeg faktisk hadde hentet ut varen og sendt den i retur? Noe jeg hadde gjort om budsjettet hadde tillat dette, noe det ikke gjør.

 

Noen som har peil ang dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenger du gir selger beskjed innen fristen så kan du benytte deg av angreretten. Og som du bemerker selv så må du dekke frakten.

 

Når det gjelder disse 10% så er spørsmålet om dette er tilvirkningskjøp eller spesialbestilte varer til deg? Eller er det standard lagervarer?

Lenke til kommentar

Det er en forskjell på å ikke gidde å hente varen, og å benytte angrerett.

 

Firmaet har lov til å ta et gebyr for uavhentede pakker, men ved bruk av angrerett har de ikke tillatelse til dette. Derfor lønner det seg å gi beskjed om at du ønsker å benytte angreretten og deretter returnere pakken for egen regning, eventuelt med angrerettskjema om firmaet krever dette.

 

Grunnen til dette er at det er lettere for firmaet å administrere returnerte pakker når de vet om de på forhånd, samt at de slipper å betale returfrakt til Posten for å få ut pakken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er tilvirkningkjøp, alle varer er lagerførte. Problemet her er at beløpet er på drøye 8000, så 10% blir mye!

 

Ja når det er et tilvirkningkjøp så kan selger kreve gebyr for å dekke sine kostnader med tilvirkningen. Dette skulle også bare mangle ;-)

Lenke til kommentar

Ai, herregud der skrev jeg feil gitt. Vanlige lagervarer er det snakk om.

Har du spesifikt bedt om angrerett, eller bare sagt at du nekter å hente varen på Posten?

 

Om du bare nekter å hente varen, slik at den blir returnert uten at du gjør noe, så kan de kreve deg for et gebyr.

 

Om du ønsker å benytte angreretten, og gir de spesifikt beskjed om det samt betaler returfrakt, så kan de ikke kreve gebyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uten at jeg henter ut varen?

Du kan spørre Posten om du kan sende den tilbake uten å hente den, mot at du betaler returfrakt. Men da må du gi beskjed til forhandleren først om at du ønsker å benytte angrerett.

 

Hvis forhandler krever angrerettskjema, men Posten nekter deg å åpne pakken for å legge den inn i pakken, så kan de sendes i eget brev.

 

Hvis Posten ikke lar deg betale returfrakt uten at du henter pakken, så får du bare gi beskjed til forhandler om at du ønsker å benytte angrerett, sende angrerettskjema i separat brev, og be forhandler om en regning på returfrakt når pakken er returnert.

Lenke til kommentar

Black Star: Husk at angrefristen først begynner å løpe når forbrukeren faktisk har hentet pakken (jf. forarbeidene). Det vil si at dersom man ikke henter, og posten sender tilbake, så har en fortsatt angreretten i behold. De kan altså ikke kreve gebyr (ut over fraktkostnadene), så lenge du gir melding om at angreretten benytte. Du trenger ikke å benytte noe skjema, det holder å ringe (men det enkleste er selvfølgelig skriftlighet, så man kan bevise). Loven oppstiller ingen formkrav.

Lenke til kommentar

Black Star: Husk at angrefristen først begynner å løpe når forbrukeren faktisk har hentet pakken (jf. forarbeidene). Det vil si at dersom man ikke henter, og posten sender tilbake, så har en fortsatt angreretten i behold. De kan altså ikke kreve gebyr (ut over fraktkostnadene), så lenge du gir melding om at angreretten benytte.

Det er jo nettopp det jeg skriver, at man må gi beskjed om at man ønsker å benytte angrerett selv om man bare får Posten til å returnere pakken :)

 

Men samtidig er det lurt å gi beskjed til Posten og betale returfrakt, ellers kan forhandler kreve returfrakten tilbakebetalt av kunde (med eventuelt gebyr for innkreving av denne) da kunden selv står ansvarlig for returfraktkostnadene ved bruk av angrerett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...