Gå til innhold

Oppgradering av Acer Aspire 5738ZG.

TABU-

Anbefalte innlegg

Hei, har en Acer Aspire 5738ZG jeg tenkte å oppgradere.

RAM går jo greit å finne, men har sett litt på CPU'er og.

Jeg vet at jeg trenger en Socket P 478.

Sett litt rundt og har f. eks funnet: QX9300

Det jeg lurer på er hva man må se etter for å finne ut om det passer med hovedkortet, eller laptopen generelt?

Er det bare socket man trenger å tenke på?

Jeg har en Intel Pentium T4500 fra før av.

XQ9300 har samme socket, altså Socket P 478. Men "Max Power Consumption" (Thermal Design Power) er på 44watt.

Den bruker altså 9 watt mer enn min gamle prossesor.

Laptopen som den er nå blir ganske varm etter 1-2 timers bruk, så jeg vet ikke

om det ville være fornuftig å prøve en slik prossesor?

Andre jeg har sett på er: T9900 og x9100.

Har ikke akkurat planer om å putte så dyre prossesorer inn i laptopen. Men hadde vært fint med tips til hva jeg burde se etter, mer enn bare socket?

Tar gjerne imot gode tips til hvordan kjøle ned en laptop (Foruten å kjøpe vifteplate den står på).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er gøy å oppgradere, men du vil tjene myye mer på å bare kjøpe en ny laptop. Hva bruker du laptopen til som gjør at du trenger ny cpu? Selv om de fysisk sett passer, betyr det langt ifra at de har støtte i BIOSen slik at de virker.

Var egentlig det svaret jeg fryktet. Tenkte kanskje at det hadde vært gøy og kjøre igang et oppgraderings prosjekt ja. Men ser jo den at det ikke er like lett som med en stasjonær.

Ikke noe spesifikt. Var bare ute etter litt mer ytelse, det begynner å gå litt seint.

Tanken bare streifet meg at en ny CPU og litt mer ram kanskje kunne utsette et eventuelt nytt kjøp.

Lenke til kommentar

Ser den. Det vil ikke gå noe fortere med en bedre CPU unntatt i CPU-krevende programmer og spill, men din laptop er nok ganske svak i utgangspunktet til spilling så tviler på at du vil tjene noe på det området. Det som hjelper er å formatere den, evt sette inn en ssd. Mer ram kan også hjelpe om den har lite av det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...