Gå til innhold

Skatt på salg av bolig etter utleie

Kentakinte

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg og kjæresten snakker om å flytte sammen, og jeg lurer da på om jeg skal selge min leilighet eller leie den ut. Har funnet ut at det er lettere å leie ut en bolig i et helt år enn bare 8 måneder f.eks.

Men hvis jeg leier ut boligen i ett helt år for så å selge den må jeg betale skatt av fortjenesten jeg har hatt på boligen da jeg må ha bodd i leiligheten i minimum 12 av de siste 24 månedene.

Mitt spørsmål er da om jeg etter utleieperieoden kan flytte inn i min egen leilighet i den tiden det tar å selge den for på den måten å komme unna beskattingen av fortjenesten? Vil jo da ha bodd der i 12 av de siste 24 månedene, bare delt opp på hver side av utleien.

Endret av Kentakinte
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.skatteetaten.no/no/Brosjyrer-og-boker/Salg-mv-av-fast-eiendom/?chapter=42638#kapitteltekst

Om botid

Botid regnes fra og med den dagen du flytter inn i boligen og den avbrytes enten av tidspunktet for realisasjon eller utflyttingsdagen. Selve dagen for realisasjon eller utflytting regnes også med ved beregning av botiden. Botid regnes vanligvis bare i den perioden du er eier av boligen. Er det flere botidsperioder innefor toårsperioden, legges disse sammen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...