ppplll Skrevet 24. januar 2012 Del Skrevet 24. januar 2012 Bor i en leilighet som jeg leier. huset består av 2 leiligheter i under etasjen og 1 større i andre etasjen. Under inngangspartiet i andre etasje under trappen der er det ikke issolert godt nok. Nå har vannet fryst på kjøkkenet for andre gang. Vi får ikke vasket klær eller vasket opp på kjøkkenet. Husverten sier at jeg skal sette på en varmevifte på varmtvannstanken og at vannet skal bli tint i løpet av noen timer. Men dt skal jo ikke være sånn at vist gradestokken passerer 10- så skal vannet fryse. Også sier han at jeg måtte gjøre som han sier ellers så kan rørene fryse og bli ødelagt og da står jeg ansvar for det, å må betale. Å det kan vel ikke være riktig Lenke til kommentar
reor Skrevet 24. januar 2012 Del Skrevet 24. januar 2012 (endret) Bor i en leilighet som jeg leier. huset består av 2 leiligheter i under etasjen og 1 større i andre etasjen. Under inngangspartiet i andre etasje under trappen der er det ikke issolert godt nok. Nå har vannet fryst på kjøkkenet for andre gang. Vi får ikke vasket klær eller vasket opp på kjøkkenet. Husverten sier at jeg skal sette på en varmevifte på varmtvannstanken og at vannet skal bli tint i løpet av noen timer. Men dt skal jo ikke være sånn at vist gradestokken passerer 10- så skal vannet fryse. Også sier han at jeg måtte gjøre som han sier ellers så kan rørene fryse og bli ødelagt og da står jeg ansvar for det, å må betale. Å det kan vel ikke være riktig Det som ofte hjelper er å ha varme på på rommet hvor vannrørene kommer inn i huset. Jeg har god erfaring med bruk av kvarts-ovn som primert varmer opp objektet det rettes mot---her vannrøret. En annen mulighet er å sørge for vanngjenomstrømning ved at kaltvansspring i vaskekjeller til eksempel er litt åpen. Problemet med varmtvannsbeholderen er gjerne tørrkoking når vannet har frosset. Når det først har frosset er eneste medisin varme dette kan du gjøre selv med varmeovn, hårføner eller kombinasjon av begge----- eller kontakte en rørlegger som varmer opp rørene elektrisk. Det kan være en fordel å reagere raskt med tiltak for en ispropp i røret har en tendens til å bli større. Det kan også være fare for at vannrør ryker på grunn av isen. Hvis man er plaget med rør som fryser er det forskjellige tiltak man kan gjøre til eks. varmekabel i vannrør. Snakk med en rørlegger og med husverten. Lykke til. Endret 24. januar 2012 av reor Lenke til kommentar
ppplll Skrevet 24. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2012 Har jo snakket med husverten å han sa jeg skulle skru på en vifteovn der varmerørene er.. Men vist de blir ødelagt står jeg til ansvar for dette vist rørene fryser og blir ødelagt.. Han har jo ikke isolert orntlig. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 24. januar 2012 Del Skrevet 24. januar 2012 I utganspunktet er dette ein mangel som huseigar må fikse, men merk at du som bruker også har eit ansvar for å opptre på ein slik måte at skade ikkje oppstår. Her vil det derfor være av betydning om vatnet fryser i eit rom der du skulle ha satt på varme eller om dette er ei dårlig byggteknisk løysning. Dersom eg forstår deg rett så kjem vassrøyret opp frå bakken under trappa og deretter går inn i huset? Lenke til kommentar
ppplll Skrevet 24. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2012 ja det stemmer... Dette rommet består av 3 varmvannstanker som tilhører alle 3 leilighetene i huset. Jeg har ikke fått beskjed om å holde det varmt i dette rommet. Det er et "fellesrom"... Han har Lenke til kommentar
Jason P. C. Skrevet 24. januar 2012 Del Skrevet 24. januar 2012 Men det er jo ikke rett at det skal gå utover din strømregning? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 Det tenker jeg også, Jason S. Dersom du må ha det på ditt sikringsskap, så ville jeg krevd betaling for det. Men at det er fellesområder tyder jo på at TS kanskje ikke betaler strøm der? Husk at en har en viss lojalitetsplikt i kontraktsforhold, også i husleiekontrakter. Dersom huseier sier at du må gjøre noe for å holde huset ved like, så må du enten protestere på en måte som huseier forstår, eller gjøre som han sier. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 Å sette opp en varmeovn for å få tint rørene, ser jeg ikke på som noe problem. Få ordnet det fortest mulig burde du være behjelpelig med å gjøre, men hvis dette er et vedvarende problem er det huseiers ansvar å få ordnet rørene slik at de ikke fryser ved normalbruk av rommet de er i. Du skal heller ikke bli belastet den ekstra kostnaden for en vifte som varmer opp rørene i et fellesrom. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå