Gå til innhold

Flere Filmer på samme DVD

Eriksendrul

Anbefalte innlegg

Enkelt og greit spørsmål

Jeg har 4,7 gb DVD cder og filmene jeg har på dataen varierer mellom 700 MB til 2 gb

og da er det kjedelig og brenne bare 1 film per 4,7 gb`s DVD

Så tenkte 2-3 filmer per DVD

Er det noen Måte jeg kan legge inn en fil eller lingnende for at jeg kan velge film når jeg setter den i dvd apparate , en såkalt "dvd meny" hvor det står noe så enkelt som bare tiitelen på filmen? Evt om jeg brenner 2-3 filmer på en dvd vil de da spille etter hverandre på en dvd spiller ?

Ekstra spørsmål : Noen som vet åssen du brenner dvd med tekst ?(vet åssen jeg får tak i tekst osv)

Takk for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har gjort dette med VSO ConvertXtoDVD, et enkelt og greit (men dessverre ikke gratis) program. Merk at dette programmet transkoder filmene fra en kodek til en annen, noe som medfører tap av kvalitet. Jo flere filmer som skal inn på en plate jo hardere komprimering trengs, noe som igjen medfører større tap av kvalitet. Personlig opplever jeg at to filmer per plate er et godt kompromiss, men dette kan du bedømme selv.

Endret av fargoth
Lenke til kommentar

Jeg har gjort dette med VSO ConvertXtoDVD, et enkelt og greit (men dessverre ikke gratis) program. Merk at dette programmet transkoder filmene fra en kodek til en annen noe som medfører tap av kvalitet. Jo flere filmer som skal inn på en plate jo hardere komprimering trengs, noe som igjen medfører større tap av kvalitet. Personlig opplever jeg at to filmer per plate er et godt kompromiss, men dette må du kan bedømme selv.

Alle programmer er gratis ;) hvordan trur du jeg har filmer på dataen ?

uansett , hvorfor trenger den og komprimere noe om jeg evt skulle hat 2 filmer a 1,5 gb når cden tar 4,7 ? er litt fersk på dette . kan jo alltids kjøpe mindre dvd plater som også kommer i større pakker. vil film filen bli større på en dvd ?

Lenke til kommentar

Dersom du har en DVD-spiller som støtter kodeken som filmene er kodet i, eksempelvis DivX/Xvid, kan du bare brenne dem ut på en data-DVD og spille dem av med DVD-spilleren. Dersom DVD-spilleren ikke støtter kodeken, ved at du eksempelvis har en gammel DVD-spiller eller at filmene er kodet med en uvanlig kodek f.eks. fra et videokamera eller liknende må du konvertere filmene til "DVD-Video-formatet", dvs MPEG-2. Det er denne konverteringen som gjør at filmene tar mere plass enn deres opprinnelige størrelse når samme kvalitetsnivå skal opprettholdes, delvis fordi omformingen og den påfølgende komprimeringen av et allerede komprimert bilde forringer kvaliteten og delvis fordi MPEG-2-kodeken som benyttes er mindre effektiv enn den kodeken som ble benyttet i den opprinnelige filmen. For å kompensere for at kvaliteten forringes økes bithastigheten og dette øker filstørrelsen. Ofte i en slik konverteringsprosess endres også oppløsningen, da DVD-Video-formatet er spesifisert til noen bestemte oppløsninger, det vanligste er 720 × 576 eller 704 × 480 piksler. Når oppløsningen endres fra lav til høy må informasjonen som mangler skapes kunstig, den må interpoleres. Økning av oppløsning gjør også at filmen tar mere plass da det blir mer informasjon som skal lagres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...