Siljemoi Skrevet 24. januar 2012 Del Skrevet 24. januar 2012 Ja jeg lurer på hvilket objektiv dere anbefaler meg for å fotografere familien min på ferier, bursdager, og i hverdagen ellers.. Jeg liker veldig godt å ta portrettbilder og har allerede nikon 35mm objektivet men synes det blir litt trangt å får jo bare plass til en person, men liker veldig godt at det er såpass lyssterkt og ikke minst får personen såpass klar mens bakgrunnen blir uklart.. så da er det jeg lurer på om dere kan anbefale et all round kamera men som samtidig får den uklare bakgrunnen på bildet:) Takk på forhånd for alle svar:) Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 24. januar 2012 Del Skrevet 24. januar 2012 Bruk zoomobjetivet ditt til å finne ut hvilken brennvidde du helst vil ha, da blir det mye lettere å finne et objektiv. Lenke til kommentar
trygvan Skrevet 24. januar 2012 Del Skrevet 24. januar 2012 Det er litt selvmotsigende ønsker. Portrett = moderat tele, vanligvis et sted mellom 50 og 100mm på et kamera som ditt. Om du synes eksisterende objektiv (35mm) er for trangt er det altså det motsatte du ønsker, dvs en vidvinkel. Vidvinkel er velegnet for å fange ulike situasjoner. Om du ikke har et zoomobjektiv fra før er kanskje tamron 17-50 f/2.8 et bra objektiv for deg. Her har du mulighet til å zoome mellom moderat vidvinkel og lett tele, samtidig som du kan få duse bakgrunner pga stor max blenderåpning. Dette koster ca 3000,-. 1 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 24. januar 2012 Del Skrevet 24. januar 2012 Hva har du av optikk i dag? 35mm + 18-55? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 24. januar 2012 Del Skrevet 24. januar 2012 Jo mer vidvinkel du får jo større dybdeskarphet får du, blir vanskeligere og få uklar bakgrunn. Du kan prøve og kjøpe en fast 28mm/24mm med stor blenderstyrke "f/1.4 eller f/1.8.", men vet ikke og disse har innebygget fokusmotor. Ville nok vurdert Tamron 17-50 f/2.8 som nevnt tidligere her, du får to utgaver av den med fokusmotor, en med stabilisering og en uten som er litte gran skarpere. Lenke til kommentar
Siljemoi Skrevet 24. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2012 Hva har du av optikk i dag? 35mm + 18-55? Ja jeg har 35mm og 18-55... hvordan er 70-300 mm? er den for det meste til å fotografere fugler å sånt med? er så usikker på hva jeg skal kjøpe.. tenker at 17-55 kanskje er litt lik 18-55, bare at den har lavere blender som da er noe jeg også ønsker.. nei man kan vel ikke få i pose å sekk;) Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 24. januar 2012 Del Skrevet 24. januar 2012 (endret) En 70-300 er det man kaller telezoom, dette brennviddespekter vil ikke fungere i situasjonene du beskriver i førsteposten din. Hvis du vil ha et objektiv som dekker et stort brennviddeområde kan du også vurdere et såkalt superzoom, bildekvaliteten blir ikke så veldig god men du slipper og bytte objektiver hele tiden. Endret 24. januar 2012 av Nautica Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå