Gå til innhold

Skjermkalibreringsverktøy

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg tar en god del foto for print og trenger et skjermkalibreringsverktøy slik at fargene på skjerm og fargene på print blir likt. Har veldig lite erfaring med slike verktøy.

Lurer på hva burde jeg gå for. Har sett litt på datacolor (spyder) produktene og synes de virker ok.

Spørsmålet mitt er, hvilket av dem burde jeg gå for. Spyder 3 Pro/Elite, eller Spyder 4 Pro/Elite, og hva er forskjellene?

Jeg har en dell u2412m skjerm og bruker PS 5.5 med medfølgende cameraRAW om det har noen betydning.

Håper på raskt svar da jeg håper å kunne gå til innkjøp idag.

Mvh

-wamp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk forskjellene her på v3 og her for v4.

Bruker Spyder3 V4 Elite selv på diverse monitors. Fungerer helt greit og tar ikke så alt for lang tid å gjennomføre heller. Bruker også X-Rite passport for å sikre fargene fra kamera (de avviker alltids noe) ved import til LR.

BTW: Husk pro/elite kun kalibrerer skjerm, du må ha studio utgave om du skal kalibrere skriver i tilegg.

Endret av Refraction
Lenke til kommentar

Sjekk forskjellene her på v3 og her for v4.

Bruker Spyder3 V4 Elite selv på diverse monitors. Fungerer helt greit og tar ikke så alt for lang tid å gjennomføre heller. Bruker også X-Rite passport for å sikre fargene fra kamera (de avviker alltids noe) ved import til LR.

BTW: Husk pro/elite kun kalibrerer skjerm, du må ha studio utgave om du skal kalibrere skriver i tilegg.

Takker, ja vet at de kun kalibrerer skjem, men vet hvilken profil som blir brukt under print og kan bruke den i PS.

Er dog ganske ny i å ta bilder for print. Hvordan bruker man den X-rite saken, og er det et "must have" ? Har jo sett at fotografer bruker dem, men ikke helt skjønt hvordan.

Lenke til kommentar

Er dog ganske ny i å ta bilder for print. Hvordan bruker man den X-rite saken, og er det et "must have" ? Har jo sett at fotografer bruker dem, men ikke helt skjønt hvordan.

Den kan brukes på litt forskjellige måter som sikrer både hvitbalanse og fargekorrigering på engang(uavhengig av hverandre). I tilegg kan den brukes for å "varme" eller "kjøle" bildet i LR. Det er vel å merke et krav om at bildene tas i raw format, jpeg så begrenses man til å endre kun hvitbalanse.

Først må softwaren installeres, legger seg som plugin i LR eller frittstående software for å lage en .dng profil.

Når man er ute og knipser så tar man et bilde av passporten (riktig eksponert osv) på stedet der man skal ta bilde, og ved hver lys endring ellers.

Tilbake ved PC importerer man så alle bildene inkl de av passporten, og i LR så eksporterer man en av disse passport bildene til X-rite plugin som igjen bygger en ny profil for "den settingen". Dessverre krever dette en restart av LR uten at jeg ser det som et problem.

Da har man 2 muligheter videre i LR, hvitbalanse kan man hente med droplet utifra en av X-rite bildene man tok , også legge disse på resterende foto i serien f.eks. I tilegg kan man varme/kjøle bildet på samme måte ved å benytte en av de andre punktene på passporten.

Det andre man kan gjøre og som for meg har vært viktig er å få korrekte farger, så i LR velger man da den tidligere eksporterte fargeprofilen og legger denne på hvert av de bildene man vil korrigere. LR har jo diverse andre profiler også som standard adobe, diverse kamera spesifike osv og i tilegg kan man da lage sine egne med passport bildene.

Denne "jobben" tar ikke rare tiden og sikrer f.eks at blå himmel faktisk er korrekt blå, eller grønne gresset ikke er mere neongress enn gress osv. Hvitbalanse endrer jo hele bildet, xrite softwaren sikrer detaljene.

Mye skeptikere rundt her som mente det var mere leketøy/gadget enn nyttig sak, men flertallet har endret oppfattning når de ser forskjellene før/etter. Hvorvidt det er nyttig eller ikke får bli opp til hver enkelt, men forskjellene ser man.

Lenke til kommentar

Må man bruke LR, eller kan man bruke PS også?

Har ikke prøvd/brukt LR før. Er det bedre/tidsbesparende i forhold?

Alle bildene blir tatt i RAW format, på samme sted med (ca) samme lys.

Takker for svar.

Edit: Det ble en Spyder 4 pro, og en X-rite passport som du linket til. Gleder meg til å teste dem. Fikk begge to for 1800, det er vel en ok pris?

Endret av wampster
Lenke til kommentar

Håper min dell u2412m er en bra nok skjerm å bruke til slikt arbeid :)

Det finner jeg vel raskt ut av.

Bruker selv Dells U3011 30", degraderte div andre skjermer etter de 30" kom i hus. Finnes også som 27" med litt andre specs men i prinsippet samme skjermen. Forskjellen ligger i hovedsak i 2560x1600 30" / 2560x1440 27" samt det er 2x hdmi på 30" og 1x på 27". Pris ca 8000(30) og 5000(27).

Men ingen vits å kjøpe nytt før du i det minste har prøvd den du har både før/etter kalibrering.

Lenke til kommentar

Håper min dell u2412m er en bra nok skjerm å bruke til slikt arbeid

Ingen superskjerm, men veldig mye for pengene og ingen grunn til at den ikke skulle fungere helt fint for ditt bruk.

http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2412m.htm

Leste testen. Så ganske bra ut synes jeg, vil tro den er mer enn bra nok for mitt behov.

Gleder meg til jeg har fått brukt spyder4pro til å kalibrere den.

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...