PantZman Skrevet 24. januar 2012 Del Skrevet 24. januar 2012 (endret) Hørte denne saken på radio nyhetene nylig. Risikerer fengsel etter facebook-status om at Gud ikke eksisterer "Hvis Gud eksisterer, hvorfor skjer dumme ting? Bare gode ting burde skje dersom Gud er barmhjertig.", skrev Aan på den ateistiske facebooksiden han selv har opprettet. I følge The Jakarta Post erklærte Aan også at han ikke tror på engler, djevler, himmelen eller helvete, samt andre "myter". Hendelsen bekrefter Indonesias intoleranse for ikke-troende. Landets regjering anerkjenner seks religioner, men ateisme er ikke lovlig. "Hvis han blir dømt vil han ikke bare måtte sitte i fengsel i fem år, han vil sikkert bli drept. Hvis han ikke blir dømt, vil han bli drept på utsiden av fengselet av religiøse fanatikere, politiet eller FPI (Front Pembela Islam)". Rimelig syke greier. Religionene kommer overens, men en som ikke tror på noe takler de ikke og vedkommende blir trolig drept... Endret 24. januar 2012 av PantZman 7 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 24. januar 2012 Del Skrevet 24. januar 2012 (endret) Endret 24. januar 2012 av turbonello 4 Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 24. januar 2012 Del Skrevet 24. januar 2012 (endret) Noen som har vært i Indonesia og kan bekrefte eller komme med en annen synsvinkel? Endret 24. januar 2012 av Ozelot Lenke til kommentar
LonelyMan Skrevet 24. januar 2012 Del Skrevet 24. januar 2012 Jeg har en ateist venn fra indonesia, han får jevnlig skumle besøk av "agenter". Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 24. januar 2012 Del Skrevet 24. januar 2012 Ja. Ateister blir alvorlig diskriminert (nektet rettigheter og/eller truet med vold fra myndighetene) i: Iran, Jordan, Indonesia, Algerie og Egypt. Trakaseringen er hovedsakelig fra sivile i de øvrige muslimske landene. I USA og enkelte andre overdrevet kristne land blir bare ateister mildt diskriminert. (Får ikke arbeid hos religiøse, blir mobbet et cetera) Lenke til kommentar
LonelyMan Skrevet 24. januar 2012 Del Skrevet 24. januar 2012 (endret) Competition at its best :!: Survival of the most wicked Endret 24. januar 2012 av LonelyMan Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 24. januar 2012 Del Skrevet 24. januar 2012 Survival of the dickest. 3 Lenke til kommentar
bazxlckjv aeoif34wedjifoxj Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 En venn av meg er ateist og bor i Indonesia, og jeg har vært der selv også... visste ikke at jeg svevde i livsfare (bortsett fra i trafikken). Lenke til kommentar
RWS Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 Hvor opplyste er de som leder et land som gjør det ulovelig å IKKE tro på påstander i gamle bøker egentlig? Eller er det slik at de lederne som utsteder slike lover er så langt opp i rumpa til en eller annen geistelig at de kun kan se tolvfingertarmen i de hellige mennene og lite annet? Man hører jo stadig vekk at kristne syter når de må ta ned korsene sine i offentlige skoler, de syter når deres tro ikke dekkes av de offentlige, de syter når skolene ikke gir prime time til kristendom, de syter fordi de er "forfulgte", de syter fordi de enser at folk ser på dem som sprø som tror ting uten støtte av empiri, de syter når det blir drept kristne (alle andre driter de fullt i...), men har de kristne det egentlig så ille her til lands? Kjenner ingen jeg som ikke er tilhenger av full trosfrihet her i landet (og i resten av verden...), skjønt snakker man med kristne får en jo inntrykk av at de har en flokk bevæpnet med fakler og høygaffler etter seg til enhver tid som er ute etter å ta knekken på dem, men det tror jeg gjenspeiler mer de kristnes forfølger vanvidd (og sin enorme elsk på offerrollen) enn faktiske forhold... Var i Egypt da denne arabiske "våren" feide mellom landet og var en av de siste nordmennene som reiste derfra. Den gangen var hotell betjeningen meget glad for det som skjedde, for de ønsker seg faktisk fred og fordragelighet, frihet og det gode liv der også selv om de er muslimer og tilhører en dødskult utskilt av jødedommen (Alle de tre abrahamske religionene er dødskulter, som alle ønsker seg en dommedag der alt utslettes...). Nå ser det ut til at årstidene er reversert i det arabiske året, for nå ser det ut til at vinteren kommer isteden for sommeren i form av religiøse tullinger som mer enn gjerne vil gjøre slaver av folk i allaahs navn og som vil sende de muslimske landene enda lenger bakover i tid... Indonesia er verdens mest muslimske land, så det er ikke så rart at de har lover som dette der. For disse biggottene finnes det bare en religion og det er islam og i så måte minner dette stygt om kristendom på høyden av sine glansdager, for der var det ikke lov å inneha noen annen religion i det hele tatt og trodde du ikke på påstandene bibelen fremsetter, vel, da må du dø... Det jeg finner rart oppi denne historien er hoved personen selv, for han MÅ jo ha visst at ateisme var forbudt? Eller opplyser ikke myndighetene om slikt, for å ha noe å putte inn i fengslene liksom? Egentlig merkelig at et land som indonesia og resten av den muslimske verden tillater bruk av internett i det hele tatt, for kunnskap er jo som kjent det farligste som finnes for disse påståtte gudene.... 1 Lenke til kommentar
Misamisa Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 i indonesia er det ulovlig å være ateist, på diskusjon.no er det ulvolig å være religiøs 1 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 i indonesia er det ulovlig å være ateist, på diskusjon.no er det ulvolig å være religiøs Feil. Det som er rett er at: 1. I Indonesia så er det ulovlig å tro på noe annet enn de seks spesifikke tillatte religionene der... Ateisme er straffbart. 2. På diskusjon.no er det upopulært og sært å være religiøs grunnet forum-deltagere flest sin gode forståelse av hvordan ting faktisk henger i sammen her i verden. Det er tros- og ytringsfrihet her... Forkynning fra religiøse blir naturligvis mottatt med sjokk og vantro fra den opplyste delen av forumet - det vil si majoriteten av de som skriver her.. Å fy fader så glad jeg er for at jeg kan skrive det jeg mener uten å bli trakassert av en ond religiøs mobb! =D Her kan man si alt man vil om det religiøse vissvasset og på den måten påvirke i retting av at kanskje flere blir ateister. =) (Forhåpentligvis, hehe) ... Og jeg er så Sinnsykt glad for å bo i verdens nest minst religiøse land etter Sverige! =D Grunnen til at overtroen blekner her til lands begynte ved at man opprettet offentlige skoler som er gratis for alle, og som alle må gå på... Statistikk viser at jo høyere utdannet en person er, desto mindre sannsynlig er det at vedkommende tror på Gud/Guder/er religiøs. =) Nå sitter jeg bare å gleder meg til at barne- og ungdomskolene begynner å lære barna og ungdommen om evolusjonsteorien... Etter min mening burde de fjerne religionsfaget, og bytte det ut med filosofi... En filosofi-undervisning som berører religionene og som oppfordrer til å stille spørsmålstegn ved relgion, og kritisk tenkning. At de lærer filosofi, og om hvordan man skal kunne tenke kritisk og så videre... Gjør man det, så vil religiøs tro sakte men sikkert dø ut... Sann mine ord: Gjør de det jeg ønsker, så kommer det ikke til å være noen religion i Norge etter bare noen få generasjonsskifter.. 3 Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 i indonesia er det ulovlig å være ateist, på diskusjon.no er det ulvolig å være religiøs Ja for hver gang en religiøs åpner kjeften her kommer ateistpolitiet og sporer opp IP-adressen, banker han opp og putter han i et gudsforlatt høl til han ser fornuft i vrangforestillingene sine. 2 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 i indonesia er det ulovlig å være ateist, på diskusjon.no er det ulvolig å være religiøs Ja for hver gang en religiøs åpner kjeften her kommer ateistpolitiet og sporer opp IP-adressen, banker han opp og putter han i et gudsforlatt høl til han ser fornuft i vrangforestillingene sine. Gjør vi ateister det? Hvorfor har ikke jeg fått være med på det? Paradokset i den bestemmelsen er jo nettopp at hvis du tror på en av disse "lovlige" gudene er du jo ateistisk ovenfor de fem andre... Er det mulig å bli SÅ til de grader trangsynt..? 1 Lenke til kommentar
Misamisa Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 i indonesia er det ulovlig å være ateist, på diskusjon.no er det ulvolig å være religiøs Feil. Det som er rett er at: 1. I Indonesia så er det ulovlig å tro på noe annet enn de seks spesifikke tillatte religionene der... Ateisme er straffbart. 2. På diskusjon.no er det upopulært og sært å være religiøs grunnet forum-deltagere flest sin gode forståelse av hvordan ting faktisk henger i sammen her i verden. Det er tros- og ytringsfrihet her... Forkynning fra religiøse blir naturligvis mottatt med sjokk og vantro fra den opplyste delen av forumet - det vil si majoriteten av de som skriver her.. Å fy fader så glad jeg er for at jeg kan skrive det jeg mener uten å bli trakassert av en ond religiøs mobb! =D Her kan man si alt man vil om det religiøse vissvasset og på den måten påvirke i retting av at kanskje flere blir ateister. =) (Forhåpentligvis, hehe) ... Og jeg er så Sinnsykt glad for å bo i verdens nest minst religiøse land etter Sverige! =D Grunnen til at overtroen blekner her til lands begynte ved at man opprettet offentlige skoler som er gratis for alle, og som alle må gå på... Statistikk viser at jo høyere utdannet en person er, desto mindre sannsynlig er det at vedkommende tror på Gud/Guder/er religiøs. =) Nå sitter jeg bare å gleder meg til at barne- og ungdomskolene begynner å lære barna og ungdommen om evolusjonsteorien... Etter min mening burde de fjerne religionsfaget, og bytte det ut med filosofi... En filosofi-undervisning som berører religionene og som oppfordrer til å stille spørsmålstegn ved relgion, og kritisk tenkning. At de lærer filosofi, og om hvordan man skal kunne tenke kritisk og så videre... Gjør man det, så vil religiøs tro sakte men sikkert dø ut... Sann mine ord: Gjør de det jeg ønsker, så kommer det ikke til å være noen religion i Norge etter bare noen få generasjonsskifter.. Det du skriver her beviser bare det jeg sa. du er forresten like ille som fanatiske religiøse. og grunnen? du prøver å få alle til å bli ateister og jehovas vitner prøver å få alle til å bli jehovas vitne. derfor er du enkelt og greit like ille som dem. en fanatisk ateist, like farlig og like ille som fanatiske religiøse. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 (endret) i indonesia er det ulovlig å være ateist, på diskusjon.no er det ulvolig å være religiøs Feil. Det som er rett er at: 1. I Indonesia så er det ulovlig å tro på noe annet enn de seks spesifikke tillatte religionene der... Ateisme er straffbart. 2. På diskusjon.no er det upopulært og sært å være religiøs grunnet forum-deltagere flest sin gode forståelse av hvordan ting faktisk henger i sammen her i verden. Det er tros- og ytringsfrihet her... Forkynning fra religiøse blir naturligvis mottatt med sjokk og vantro fra den opplyste delen av forumet - det vil si majoriteten av de som skriver her.. Å fy fader så glad jeg er for at jeg kan skrive det jeg mener uten å bli trakassert av en ond religiøs mobb! =D Her kan man si alt man vil om det religiøse vissvasset og på den måten påvirke i retting av at kanskje flere blir ateister. =) (Forhåpentligvis, hehe) ... Og jeg er så Sinnsykt glad for å bo i verdens nest minst religiøse land etter Sverige! =D Grunnen til at overtroen blekner her til lands begynte ved at man opprettet offentlige skoler som er gratis for alle, og som alle må gå på... Statistikk viser at jo høyere utdannet en person er, desto mindre sannsynlig er det at vedkommende tror på Gud/Guder/er religiøs. =) Nå sitter jeg bare å gleder meg til at barne- og ungdomskolene begynner å lære barna og ungdommen om evolusjonsteorien... Etter min mening burde de fjerne religionsfaget, og bytte det ut med filosofi... En filosofi-undervisning som berører religionene og som oppfordrer til å stille spørsmålstegn ved relgion, og kritisk tenkning. At de lærer filosofi, og om hvordan man skal kunne tenke kritisk og så videre... Gjør man det, så vil religiøs tro sakte men sikkert dø ut... Sann mine ord: Gjør de det jeg ønsker, så kommer det ikke til å være noen religion i Norge etter bare noen få generasjonsskifter.. Det du skriver her beviser bare det jeg sa. Nei. Det motbeviser det du sa... Det er ikke ulovlig å lire av seg sine vrangforestillinger her på forumet Ingen kommer å arresterer deg. Ordet er fritt for alle. Religiøse og ikke-religiøse, og sånn må det være i et fritt (nett)samfunn med ytrings- og trosfrihet. du er forresten like ille som fanatiske religiøse. Nei, det er jeg ikke. Og du viser med dette at du ikke vet hva "fanatisk religiøs" innebærer. Du må leve i din egen lille "boble" (Teologisk forestillingsunivers) der hvor du missbruker ord og begreper =P Det er ganske stor forskjell på en liberaler og en "fanatisk religiøs" skal jeg si deg! =) Hmm.. La oss ta en liten titt på hva du begrunner din banale påstand med: og grunnen? du prøver å få alle til å bli ateister Man er ikke fanatiker om man forsøker å nå frem til folk som lever i sine religiøse bobler med litt fornuft på et forum... Eller om man søker diskusjon fordi man er uenig, og ikke tror på det som så mange andre i denne verdenen tror på... Da har du missforstått noe vesentlig, eller blitt feilinformert... og jehovas vitner prøver å få alle til å bli jehovas vitne. Flertallet av JV er heller ikke direkte "fanatikere"/"Fanatisk religiøse"... Noen er jo det på ymse områder, men langt i fra alle... Men de gjør uansett veldig mye mer "galt" enn hva jeg gjør ved bare å skrive på dette forumet: De går på døra til folk å forkynner overtro nedskrevet i en gammel bok. Og de har en blodnekt-doktrine som har kostet mange mennesker livet. derfor er du enkelt og greit like ille som dem. Nei. Det er så enkelt som at du har missforstått, og at du missbruker ord og begreper grunnet denne missforståelsen... en fanatisk ateist, like farlig og like ille som fanatiske religiøse. Du vet jo ikke hva "fanatisk" er for noe... Så jeg kan dessverre ikke ta noe av det du sier seriøst Endret 26. januar 2012 av turbonello 2 Lenke til kommentar
Husam Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 Noen som har vært i Indonesia og kan bekrefte eller komme med en annen synsvinkel? Jeg har vært i Indonesia en stund, nærmere bestemt på Sumatra. Denne loven ante jeg ikke noe om, men religion er utvilsomt en plage i hverdagen. Det verste er at det virker ikke som om folk flest der tror noe særlig, men likevel oppfører man seg veldig strengt som moralpoliti overfor hverandre når det gjelder enkelte ting, som hva de har lov til å spise og drikke. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 (endret) Jeg kastet meg med i denne debatten: http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/Hvor-er-min-rett-til-a-praktisere-islam-6749233.html#.TyGSwW_j5y2 Måtte referere til dette temaet.. "Oppgi den tåpelige overtroen din da vet du... Det er ditt valg... Ingen som tvinger deg... Her i Norge slipper man i alle fall å bli arrestert eller bli drept om man ikke har den rette troa... De som skiller seg selv ut med overdreven overtro, her til lands risikerer bare litt negativ omtale, og thats it... Så slutt å sutre over ting som kunne vært så alt for mye verre!! Ta Indonesia for eksempel, der hvor det er kun seks lovlige religioner, og hvor ateisme er forbudt og straffes med fengsel... Desto mindre religion og overtro, desto mer frihet... Selvsagt blir det negativ omtale når du støtter en overtro som faktisk heter "underkastelse" (Islam) i et slikt fritt samfunn... Det skulle bare mangle! =)" Endret 26. januar 2012 av turbonello Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 Indonesias intoleranse - http://www.youtube.com/watch?v=x4c_wI6kQyE http://www.youtube.com/watch?v=_te6dLVeqa8 Virker ganske tolerant spør dere meg Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 (endret) i indonesia er det ulovlig å være ateist, på diskusjon.no er det ulvolig å være religiøs Dette stemmer ikke. Jeg vil påstå at grunnproblemet i problemstillingen religiøse vs. ikke-religiøse ligger hos en av sidene, de religiøse. Det virker som det kun er forkynning fra de religiøse, og fakta om bibelen og religion (samt masse argumenter om hvorfor det hverken er sant eller moralsk bra) fra de ikke-religiøse. De religiøse burde legge ut fakta om hellige tekster og debattere ordentlig de også, ikke bare forkynne. Jeg sier ikke at alle gjør dette, men det er typisk. Det er en større prosentandel ateister på "Religion, filosofi og livssyn" i tillegg (vil jeg tro), og når da i tillegg de ikke-religiøse bare kommer med "usmarte" argumenter ("Gud er stor, du kan ikke motbevise det!"), da er det lett å føle at man blir tråkket på, når det som egentlig skjer er at man bare blir utklassert (mer kjent som eid) i en debatt. Endret 26. januar 2012 av CypheroN Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå