asmwin07 Skrevet 24. januar 2012 Del Skrevet 24. januar 2012 Hei, jeg går VG2- elenergi nå og har tenkt meg offshore til høsten som skipselektriker lærling. Det består av 10mnd restteori og 20mnd læretid. Men det jeg lurer på er om noen har hatt erfaringer eller hørt noe om de ulike rederiene i Møre og Romsdal området. Når jeg skal søke må jeg velge 3 rederier. Noe info om hvilke redieri som har best oppfølging, lønn og arbeidsmiljø? http://www.maritimefag.no/default.aspx?menu=645 her er liste over ulike rederier jeg kan søke på. Takk på forhånd. Lenke til kommentar
asmwin07 Skrevet 25. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2012 Ingen som har noen respons/erfaringer? Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 beklager. jobber ikke i et rederi. men hva vil du gjøre på sjøen? de 20 månedene kan bli lange hvis det er mye drittjobber ombord. gamle skip kan det bli en del problemer med. trange, små skip kan idikere på liten plass å gjøre jobben på. på noen skip mø man bøye hodet for å gå gjennom rommet. litt gamle skip kan det vere mye vedlikehold arbeid på. nye skip kan ha ombygginger og vedlikehold. ombygging mest i starten av levetida si. hvis du er heldig så får du kanskje hjelpe rov piloten til å fikse på ROV'en. de fleste offshoreskip har diesel-elektrisk framdrift system. da er det også ofte med høyspenningsnett ombord. fjord1 sine nye ferger er LNG framdrift på. de og tide bygger nye skip for tiden. tankere og rørskip har som regel mekanisk fremdrift. dette sier litt om vedlikeholdet som kommer. velg rederi ut fra det du vil jobbe med. det man jobber mest med kommer man til å jobbe mye med i livet. velg det du vil jobbe med i fremtiden. elektrikere på hus og industri installasjoner blir ofte lei av jobben sin. da vil de jobbe offshore eller på skip. den veien er veldig tung for de. jeg begynte med skip. jeg kan velge og vrake mellom jobber over og under meg. Lenke til kommentar
Salior Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 Jeg vil anbefale Havila, Farstad og Island til deg. Alle har gode skip og jeg er sikker på du vil få en god læretid hos alle 3. Andre rederi er self. også bra Som lærling ombord vil du få være med på det meste av arbeid i maskin og på dekk, mye spennedes og lære. Lykke til med søkingen :-) Lenke til kommentar
asmwin07 Skrevet 26. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2012 Nå står det mellom Islands Offshore, Havila, Farstad, Rem og Bourbon Hva tror dere er best for en skipselektriker som er ute etter en fin opplevelse? Lenke til kommentar
Rgr00n Skrevet 27. januar 2012 Del Skrevet 27. januar 2012 Hei. Vurderer akkurat samme løpet. Kan ikke si så mye, men broren til en venn av meg har jobbet i mange ulike rederi som maskinist/motormann, men de som tok klart best vare på han var visst Solstad rederi. Det har iallefall gjort meg mer innstilt på å søke der. Der er også det rederiet som tar inn flest lærlinger hos www.maropp.no Det virker som et spennende løp. Håper selv jeg kommer ut på båt, og at det blir en fin opplevelse! Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 Island offshore har veldig fine båter, du er heldig om du får plass der. DOF er kanskje et alternativ om de er der du kan søke? De har veldig mange båter hvor mange er helt nye. Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 her ser du hvem som har nye skip i bestilling. http://maritimt.com/nyheter/saker/ordreliste-for-norske-verft-nr-01-2012.html dof har mange nye skip, men de selger de videre etter de har blitt noen år gammel. på denne måten så hjelper de våre norske verft til å bygge flere. siste dof skipet jeg var på nå var faktisk bare 9 år. den var inne for 5 års klassing og ombygging. det såg ut til å vere 20 år. den skulle bygge om etter krav fra spanske opratør som skulle drive skipet i utlandet. da vi såg hvordan skipet sitt kabelleggeing system var gjort så var det ingen som ville ha jobbet fast på det skipet. skipet var da bygd i spania. det kunne vi fort se på materiell. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå