igxx Skrevet 24. januar 2012 Del Skrevet 24. januar 2012 Trenger forslag til argumenter både for og i mot bruk av pc i videregående skole, hvis noen har nyhets artikler, ect så er det også bare å klister inn. setter virkelig pris på evt innlegg. Lenke til kommentar
Holyashell Skrevet 24. januar 2012 Del Skrevet 24. januar 2012 Mot - det er for lett å benytte seg av internett til å få hjelp av andre til å besvare en oppgave gitt tidlig en tirsdag i januar. Lenke til kommentar
igxx Skrevet 24. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2012 (notert) flere meninger ? Lenke til kommentar
Yumekui Skrevet 24. januar 2012 Del Skrevet 24. januar 2012 (endret) Bruk av papir er i mange tilfeller overflødig, og sløsing av ressurser. Datamaskiner er hurtigere og mer brukervennlige enn grafiske kalkulatorer, og er meget nyttige i fysikk-forsøk, kjemi-forsøk og lignende til bruk med dataloggere, etcetera. Datamaskiner tillater (de fleste) å skrive raskere enn de ville ha gjort for hånd, en kan også redigere det en har skrevet tidligere, og hurtig søke igjennom tidligere dokumenter, istedenfor å tulle med korrekturlakk og haugevis av bunker med ark. Internett inneholder utrolig mye mer informasjon enn lærebøker og utdelte ark inneholder (En lærer seg også kritisk bruk av kilder). Det er meget lett å lage presentasjoner med datamaskiner i motsetning til å skrive for hånd på transparenter/bruk av overhead. (Sylfest Lomheim er jo likevel kritisk til bruk av Internett, da: DIFOR ER INTERNETTET ein utru tenar. Ikkje berre er der så uhorveleg med data. Likt og ulikt er å finna. Det lumske er at ingen står som garantist for tilbodet - gehalten varierer frå fagleg soliditet til rein humbug. Kvalitetssikring finst ikkje, og dermed er internett prinsipielt ubrukeleg som kjelde for påliteleg kunnskap. http://www.dagbladet.no/kultur/2005/01/11/419919.html ) http://byavisen.net/2011/09/aktuelt/lomheim-frykter-skjermaldermennesket Forøvrig ville jeg tro naturlig utvalg tar seg av de som bruker Facebook etcetera i skoletimer, så jeg finner akkurat den problemstillingen ved bruk av PC i skolen uproblematisk. Edit: Det er også lettere å trykke på feil taster ved bruk av PC. =w= Endret 24. januar 2012 av Yumekui 1 Lenke til kommentar
igxx Skrevet 24. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2012 Tusen takk for så mange gode argumenter vet du ikke om flere negative ting med bruk av pc i videregående skole Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 24. januar 2012 Del Skrevet 24. januar 2012 (endret) 1. Det er en gigantisk distraksjon, ikke bare for elevene som spiller spill eller går på facebook men for alle som sitter rundt ham/hun. 2. De fleste skriver ikke spesielt mye fortere på pc enn på ark, og det går gjerne langt saktere når det er snakk om realfag der man må kunne tegne litt og bruke formler osv. 3. De fleste elever forstår ikke kildekritikk og i svært mange tilfeller forstår de ikke kildene de siterer. De ser man tydelig når de ikke klarer å forklare hva ordene de bruker betyr. Kildene de finner er i liten grad skrevet for skoleelever. Fristen for å klippe og lime blir veldig stor og læringsutbyttet blir minimalt. 4. Juksing har blitt ekstremt utbredt. Foreløpig blir bare en brøkdel tatt, mye pga av at skolen er for naive i sin tiltro til pc'er. Pc'er kan være nyttig og man kan i stor grad begrense de uheldige effektene ved å slutte med bærbare pc'er. Man bør isteden bruke stasjonære pc'er som skolen i mye større grad kan kontrollere. Da blir det også lettere å skille mellom når man kan ha nytte av den og når man bør legge den vekk. Skolen kan da også i langt større grad hindre juks ved prøver, eksamener osv. Det er en god grunn til at Universitetene fortsatt har eksamen på papir. Endret 24. januar 2012 av Reg2000 1 Lenke til kommentar
Yumekui Skrevet 24. januar 2012 Del Skrevet 24. januar 2012 n har jo litt mer usikre ting, da - Slik som langtidsvirkninger av å gå bort fra noe som har blitt brukt i flere år, over til PC, og om det er noen negative vaner/atferder en får av å bruke PC i skolearbeid. Dette er ikke noe jeg vet noe særlig om, uansett, men det er/blir sikkert utført noe forskning på det. Lenke til kommentar
Yumekui Skrevet 24. januar 2012 Del Skrevet 24. januar 2012 Pc'er kan være nyttig og man kan i stor grad begrense de uheldige effektene ved å slutte med bærbare pc'er. Man bør isteden bruke stasjonære pc'er som skolen i mye større grad kan kontrollere. Da blir det også lettere å skille mellom når man kan ha nytte av den og når man bør legge den vekk. Skolen kan da også i langt større grad hindre juks ved prøver, eksamener osv. Det er litt vanskelig å ha system på sine egne filer på stasjonere pcer slik som på ungdomskoler. En har ikke alltid tilgang, etc. Lenke til kommentar
Metasenter Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 Hvis dette fortsatt er noe du holder på med, kan jeg jo komme med et lite eksempel på hvordan klassen min er. I klassen min er det bare meg selv og to andre som ikke bruker PC i timene. De andre sitter på PC'en hele tiden og holder på med alt mulig rart. Poenget her er at det er jeg og de to andre i klassen som ikke bruker PC som har de beste karakterene i klassen. Når vi ikke sitter på PC får vi med oss mye mer av det læreren sier, og i min mening så er det mye lettere å huske ting jeg noterer for hånd, enn ting som jeg noterer på PC. Det er helt klart en sammenheng mellom de som bruker PC og lave karakterer. 1 Lenke til kommentar
Yumekui Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 Det er helt klart en sammenheng mellom de som bruker PC og lave karakterer. Sammenheng impliserer dog ikke årsak. 1 Lenke til kommentar
Occi Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 Riktig verktøy til riktig oppgave! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå