Gå til innhold

Kan bli ulovlig å være terrorist i Norge

Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10076377

"En av E-tjenestens viktigste oppgave i Pakistan er trolig å kartlegge norske statsborgere som deltar i såkalte «terrorleirer». Etter det VG kjenner til, jobber justisministeren med et nytt lovforslag som vil kriminalisere deltagelse på såkalte «terrorleire» i Pakistan."

Mens sexkjøpsloven har gjort det ulovlig for nordmenn å gjøre lovlige handlinger i andre land - altså å kjøpe sex i utlandet - så er det altså fritt frem for å være terrorist.

Og enda bedre: Denne loven kommer antagelig ikke på grunn en av de adskillige millionene terrorhandlinger begått i verden i islams navn de siste 1500 år, men på grunn av 22 Juli.

Uansett er det vel for mye å håpe på at loven vil ramme vår alles kjære Mulla Krekar eller Arfan Bhatti f.eks

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir samme regler som i Iran da. Bare at de ser det motsatt.

Vil tippe de ser på US Marines på lik linje som vi ser på Taliban.

Det er jo fint.

Ut med svina og inn med grisen.

By the way . Er det ulovlig å pule ei hore og så stikke i fra regninga??

(Du kjøpte jo ikke noe, og alt var frivillig ikke tvang)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Mens sexkjøpsloven har gjort det ulovlig for nordmenn å gjøre lovlige handlinger i andre land - altså å kjøpe sex i utlandet - så er det altså fritt frem for å være terrorist.

En handling som er ulovlig i Norge er ulovlig i utlandet.

En handling som er lovlig i Norge er lovlig i utlandet.

Tja, dette høres jo helt rett ut for min del.

Lenke til kommentar

En handling som er ulovlig i Norge er ulovlig i utlandet.

Tja, dette høres jo helt rett ut for min del.

Det er, etter hva jeg forstår, ikke ulovlig å røyke cannabis i Nederland, for Nordmenn. Bør vi straffeforfølge narko-turister?

Prøv å ytre deg fritt i Iran eller Nord-Korea.

Endret av Notelitten
Lenke til kommentar

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10076377

"En av E-tjenestens viktigste oppgave i Pakistan er trolig å kartlegge norske statsborgere som deltar i såkalte «terrorleirer». Etter det VG kjenner til, jobber justisministeren med et nytt lovforslag som vil kriminalisere deltagelse på såkalte «terrorleire» i Pakistan."

Og enda bedre: Denne loven kommer antagelig ikke på grunn en av de adskillige millionene terrorhandlinger begått i verden i islams navn de siste 1500 år, men på grunn av 22 Juli.

Uansett er det vel for mye å håpe på at loven vil ramme vår alles kjære Mulla Krekar eller Arfan Bhatti f.eks

Nå overdriver du litt her. Det er selvsagt ikke lov å være "terrorist", men nå er det mulig at de vil ha inn et lovforslag som kan stoppe deg før du er blitt fullstendig terrorist, dvs. å faktisk gjennomføre terrorhandlingen. Den nye loven / paragrafen vil helt sikkert gå etter de som åpenbart tar del i terrornettverk og i hvert fall de som planlegger noe (conspiracy to commit a crime som det heter i USA i hvert fall - husker ikke norsk versjon av begrepet: "In criminal law, a conspiracy is an agreement between two or more persons to break the law at some time in the future.")

Endret av Dux ducis
Lenke til kommentar

Først: IANAL. Alt jeg skriver er min enkle lekmannstolkning.

Det er, etter hva jeg forstår, ikke ulovlig å røyke cannabis i Nederland, for Nordmenn. Bør vi straffeforfølge narko-turister?

Straffeloven §12:

http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-003.html#12

•  
  • For så vidt ikke annet er særlig bestemt, får norsk straffelov anvendelse på handlinger som er foretatt:
    • i utlandet av norsk statsborger eller noen i Norge hjemmehørende person når handlingen
      • hører blant de som omhandles i denne lov kapittel 8, 9, 10, 11, 12, 14, 17, 18, 20, 23, 24, 25, 26 eller 33, eller §§ 135, 141, 142, 144, 145 annet ledd, 145 b, 147 a, 147 b, 162 c, 169, 192 til 199, 202, 202 a, 203, 204 a, 222 til 225, 227 til 235, 238, 239, 242 til 245, 291, 292, 294 nr. 2, 317, 326 til 328, 330 siste ledd, 338, 342, 367 til 370, eller 423

Straffelovens paragraf om narkotika er §162 hvor det i §12 er nevnt at det bare er §162 c som du kan straffes for i Norge for utføring utenfor Norge.

http://www.lovdata.no/all/hl-19020522-010.html#162

Den som inngår forbund med noen om å begå en handling som kan straffes med fengsel i minst 3 år, og som skal begås som ledd i virksomheten til en organisert kriminell gruppe, straffes med fengsel inntil 3 år, med mindre forholdet går inn under en strengere straffebestemmelse. Forhøyelse av maksimumsstraffen ved gjentakelse eller sammenstøt av forbrytelser kommer ikke i betraktning.

Med organisert kriminell gruppe menes en organisert gruppe på tre eller flere personer som har som et hovedformål å begå en handling som kan straffes med fengsel i minst 3 år, eller hvor en vesentlig del av virksomheten består i å begå slike handlinger.

Å røyke cannabis har ikke en strafferamme på minst tre år og er ikke et ledd i virksomhet til en organisert kriminell gruppe.

Med andre ord, nei, vi bør ikke straffeforfølge narko-turister.

Prøv å ytre deg fritt i Iran eller Nord-Korea.

Ja, og når jeg kommer tilbake til Norge vil ikke den norske stat straffe meg for det.

Lenke til kommentar

Hvordan kan det ha seg at PST fokuserer på muslimer når den eneste terroraksjonen som har blitt utført på norsk jord ble gjort av en frimurer?

Burde ikke fokuset være på litt mere hjemlige trakter?

Nå er det engang slik at rent logistisk og praktisk så fremstår islamsk terror som en større trussel mot norske interesserer enn frimurerterror. Mens Breivik strengt tatt er den eneste siden Bouchikisaken i 73 som faktisk har drept mennesker i politisk terrorisme (angrepet mot Synagogen i Oslo var i samme kategori, men var tross alt rettet mot bygningen, ikke menneskekropper, alvorlig læll), er dette nok fremfor alt unntaket som bekrefter regelen.

For mange år siden (det kan være fire eller fem år, må vite) sa jeg noe slikt som at terrorisme ikke var noen grunnleggende trussel for Norge eller norske interesser. Med det mente jeg (som PST og E-tjenesten forøvrig) at organiserte angrep på Norge arrangert av organisasjoner som Al Quida var nogenlunde usannsynlige. Men jeg mente også (i likhet med PST og E-tjenesten) at man ikke kunne utelukke individuell terror. Direkte handlinger gjennomført av en eller flere mer eller mindre sinnsforvirrede mennesker med nok funksjon i det daglige til å planlegge og gjennomføre en terrorhandling.

Jeg mente at man ikke kunne utelukke slikt av den enkle grunn at det er lite lurt å spå om slikt som ikke kan analyseres.

Men tilbake til saken. 22. juli ble hypotesen min nogenlunde bekreftet. Jeg hadde ikke forventet at gjerningsmannen skulle være norsk, men det handlet nok mest om manglende fantasi.

Sannheten er fortsatt at det statistisk og praktisk fortsatt er større sjanse for islamsk terror enn "kristen" terror i Norge.

Skal vi se statistisk på det var det faktisk frem til 22/7-11 mest sansynlig å bli drept av israelsk terrorisme i Norge. Noe som viser det mangelfulle statistiske grunnlaget..

:)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...