Gå til innhold

Hvilken brennvidde ville DU valgt?

Anbefalte innlegg

Sitter å kjeder meg litt, da det virker som om Jon Blund har glemt meg i dag, så jeg starter en litt uhøytidelig post som dette for å høre andres meninger om valg av brennvidde ut fra følgende scenario:

Her skal man oppgi kun EN brennvidde (Tar utgangspunkt i "kjenbte brennvidder som <- 16mm - 24mm - 35mm - 50mm - 85mm - 100mm - 150mm - 200mm->)

scenario:

Du og to kompiser/venner/venninner sitter på en typisk fortausrestaurant i en flott by med mange flott bygninger rundt. Du har bestemt deg for å ta et uhøytidelig bilde av dine venner fra der du siiter og vennene dine sitter ikke mer enn maks 2 meter fra deg.

Det er dagslys men overskyet.

Hvilken brennvidde velger du, og hvorfor? :)

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Ut fra ønsket utsnitt".

Kommer an på hvilket utsnitt man ønsker der man sitter og sliter.

Hodeportrett - gå litt lenger unna og bruke en 85mm.

Skal jeg ha med bygninger i bakgrunnen - heller vidvinkel.

Ja... hvilket utsnitt ønsker DU ut fra scenarioet jeg beskrev?

Lenke til kommentar

Sitte rundt et bord med tre andre personer som man vil ha med i et bilde, alle tre på en gang ?

På Crop tror jeg at man må ned på 16/17mm for og få med alle, men veldig avhengig av bordtypen og plassering av personene, hvis de sitter på samme side som "meg" av bordet gjerne på hver sin side må det bli et fisheye som klarer mer en 180 grader :)

Lenke til kommentar

Tror dere missforstår poenget mitt :)

Er ikke ute etter noe fasitsvar her, for det finnes ikke. Det jeg er ute etter er hvordan DERE ville tatt bildet. Hvis ikke du hadde brydd deg om å ta bilde av kompisene dine feks. så ta bilde av noe annet. Men bli sittende på stolen :)

Det jeg vil vite er hva DERE ville tatt bilde av fra stolen i en slik situasjon, og hvorfor, samt hvilken brennvidde :)

Lenke til kommentar

Får komme med hva JEG ville gjort da:

Tror jeg ville tatt et litt uhøytidelig "feriebilde" med kompisene/vennene mine i forgrunnen, samt en blender som var stor nok til å duse bakgrunnen (som var de flotte bygningene) litt ned, uten å blure dem bort helt i en svimlende bokeh :)

Da ser jeg for meg i mitt tillfelle en brennvidde på 35mm og en blender på rundt f/8. Vil tippe at dette gir meg vidvinkel nok til å få med kompisene, samt en litt dus bakgrunn.

Lenke til kommentar

Jeg ville valgt lyssterk 24mm ( feks 24 L 1.4 ) for muligheten å få grei lukkertid håndholdt samt å få med mye av stedet / historien i bildene. 24mm er heller ikke ekstrem vidvinkel selv på FF så det fungerer optimalt synes jeg. Ville tatt mange bilder fra blender 1.4 til 11 og sett på pc'en hjemme senere hva som funket best.

Endret av ulfgre
Lenke til kommentar

Jeg ville valgt lyssterk 24mm ( feks 24 L 1.4 ) for muligheten å få grei lukkertid håndholdt samt å få med mye av stedet / historien i bildene. 24mm er heller ikke ekstrem vidvinkel selv på FF så det fungerer optimalt synes jeg. Ville tatt mange bilder fra blender 1.4 til 11 og sett på pc'en hjemme senere hva som funket best.

HEY! Du har skjønt poenget :)

Flere?

Lenke til kommentar

Jeg ville satt på en zoom, f.eks. 18-105 som ofte står på kamera, og justert brennvidden til jeg fikk det utsnittet jeg syns passer. Deretter litt småjustering på blender/lukker, eller kanskje til og med satt kamera i "P"/"Auto"...uuææææ...og så *knips*.

:whistle:

Lenke til kommentar

Jeg ville satt på en zoom, f.eks. 18-105 som ofte står på kamera, og justert brennvidden til jeg fikk det utsnittet jeg syns passer. Deretter litt småjustering på blender/lukker, eller kanskje til og med satt kamera i "P"/"Auto"...uuææææ...og så *knips*.

:whistle:

Tror du misforsto poenget...

Lenke til kommentar

Har jeg bare en brennvidde, velger jeg 50mm og zoomer litt med beina... Selv når jeg vet at vidvinkel er egnet, velger jeg ofte std.optikk likevel pga perspektivet. (Jobber med FF)

Da beskjærer jeg bakgrunnen og må tåle at alle bygninger bak motivet ikke blir med.

I den siste tiden brukt kompaktkamera med fast 35mm (Crop 23mm) og er veldig fornøyd med det.

Lenke til kommentar

Helt klart en moderat vidvinkel. Sannsynligvis 35mm, til nød 24mm (ff-ekvivalent). Litt skeptisk til videre enn dette fordi en da får fordreininger.

Vidvinkel fordi omgivelsene er av betydning i den situasjonen du beskriver. Vennene dine er kjente for deg og detaljert fokus på de er ikke nødvendig for de fleste tilskuere. Det er situasjonen som er /kan være interessant.

Endret av trygvan
Lenke til kommentar

Jeg ville nok konstentrert meg om bordet og personene, kanskje en kjent bygning i bakgrunnen hvis det var mulig. Jeg synes videre enn rundt normal ofte blir stygt når personer er det viktigste i motivet, men ville nok valgt en 35mm pga større bildevinkel og dybdeskarphet for et slikt bilde. 20mm på mFT som Tomsi42 foreslår kunne sikkert også fungert bra.

Alt B: Kelner modus med 35mm og alle tre med på bildet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...