Gå til innhold

Skal overklokke min "Intel Core-i7 950". Gud hjelpe meg.


Anbefalte innlegg

Kort fortalt, så har jeg en PC som er svært sterk på papiret, men ytelsen på spill er likevel ikke tilfredstillende. Grunnen viste seg - ikke overraskende - å være at CPU'en min, (en "Intel Core-i7 950".), fungerer som en flaskehals for skjermkortene mine. (To "Radeon HD 6990" i CrossFire).

 

Først tenkte jeg å kjøpe ny CPU, men så viste det seg at hovedkortet mitt, ("EVGA X58 3xSLI For The Win3, Socket-1366"), har noe utdaterte sokkler, som ikke helt støtter de nyeste, mest fancy CPU'ene. Jeg kom derfor fram til at det raskeste og billigste simpelthen ville være å overklokke CPU'en min, i hvert fall inntil videre.

 

Jeg er fullstendig ny i overklokkingsverdenen, og har sjekket flere forskjellige "guides" på internett, og er nå, etter flere timer, sliten og forvirret av alt snakket om "Front Side Bus", "Multipliers", "Voltage" og alt annet ugudelig djevelskap. :yucky: Men så viser det seg at alt slitet muligens var overflødig, da "Intel Core-i7 950" faktisk kjører et litt annet system som heter "BCLK", og visstnok består av en hel masse andre greier kombinert.

 

Nå er jeg bare oppgitt, og har hodepine. Jeg fant ingen skritt-for-skritt overklokkingsguider som spesifikt gjelder "Intel Core-i7 950", heller, så nå er jeg litt strandet, her. Er det noen her som har snøring, og som kan være så snill å hjelpe meg med informasjon? Jeg hører at det å overklokke akkurat denne CPU'en visstnok skal være relativt enkelt hva overklokking angår, men det hjelper jo ikke når jeg ikke aner hva jeg er forventet å gjøre.

 

På forhånd takk. :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
syns du ikke to 6990 er overkill?

 

Det er en langtidsinvestering. Hadde ikke den satans CPU'en holdt meg tilbake, hadde jeg neppe trengt å oppgradere igjen, med det aller første.

 

Det er i alle fall teorien.

 

Har du bra kjøling da?

 

Kabinettet mitt har tre-fire digre vifter, og så og si alle komponentene inne i maskinen har vifter på seg, de også. Men det er alt, så vidt jeg vet.

Endret av St1gar
Lenke til kommentar

Du kjører quad-fire som bare byr på problemer. Av støy, varme og driverproblemer. Produsentene har allerede nok problemer med å kjøre crossfire å du kjører 4 kort.

Ja et AMD HD6990 er dobbel kjerne kort som egentli er crossfire, å du kjører to av dem som blir quad-fire.

 

Koble i fra det ene kortet å spill da, så kommer du nok til å få en mye bedre spill opplevelse.

 

Men i benchmark så fungerer quad-fire ;)

Lenke til kommentar
Koble i fra det ene kortet å spill da, så kommer du nok til å få en mye bedre spill opplevelse.

 

Nei, når jeg går inn på "Catalyst Control Center"-menyen og deaktiverer "CrossFireX", synker ytelsen min betraktelig.

 

Start med å øke multiplier. Enkel overklokk det. Kanskje det holder.

 

Eller kanskje ikke? :ermm:

Lenke til kommentar
Koble i fra det ene kortet å spill da, så kommer du nok til å få en mye bedre spill opplevelse.

 

Nei, når jeg går inn på "Catalyst Control Center"-menyen og deaktiverer "CrossFireX", synker ytelsen min betraktelig.

 

derp, når du skrur av crossfire så skrur du av all crossfire

 

hvis du tar ut ett kort vil du kjøre vanlig crossfire med 2 kort

 

hvis du deaktiverer crossfire så blir det som å kjøre ett HD 6950...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aller først hva slags strømforsyning har du?

Rambrikker volt?

 

Jeg ville begynt med:

 

1.25 volt på prosessor.

1.5 volt på ram

 

Slå av intel speed step.

 

Hovedkortinstillingene, velg lavest volt av det du får oppgitt, også se om det virker.

Så øker du vel FSB noe kanskje en 3-5 i første omgang.

Lenke til kommentar

i7-9xx overclock guide

Dette er den du vil jobbe med.

 

Sist jeg overklokket et slikt system gikk jeg rett på:

1.25V Core

1.3V QPI/VTT

200 bclock

3x memory multi

14x CPU multi

...

Og kjørte opp multiplier til 20x. På ingen måte optimale temps eller spennninger, men en rask måte å få opp ytelsen på.

 

For å kommentere litt og oppklare litt:


  •  
  • Du vil aldri få "optimal" ytelse med 2x 6990
  • 2x 6990 vil få mindre og mindre driverstøtte, om et år skal du være glad om du har to-veis CFX-støtte en måned etter lansering. Slik har det alltid være med dual-GPU kort, de gir god ytelse nå, men om du kjøper de for å være "fremtidssikker" finner du ut at i fremtiden forsvinner den livsviktige driverstøtten og du sitter igjen med tilsvarende ytelse som et kort til 1500 kr etter halvannet år med nye spill.
  • Microstutter vil forhindre deg fra å nyte et spill som kjører i 50-60 fps
  • En i7-950 er altfor svakt til å drive 4x Cayman XT på noe lavere enn 5760x1080
  • Du bør aldri kjøpe CFX-oppsett med mindre et enkelt kort er for dårlig.

 

Om du fortsatt kan returnere kortene hadde jeg gjort dette og byttet dem inn i 2x 7970. Hvis ikke hadde jeg solgt dem brukt og kjøpt 2x 7970/7950.

Lenke til kommentar
Aller først hva slags strømforsyning har du?

Rambrikker volt?

 

Strømforsyningen min heter "Cooler Master Silent Pro Gold 1000W PSU". Rambrikkene heter "Corsair Dominator GT DDR3 2000MHz 6GB".

 

 

 

Sist jeg overklokket et slikt system gikk jeg rett på:

1.25V Core

1.3V QPI/VTT

200 bclock

3x memory multi

14x CPU multi

...

Og kjørte opp multiplier til 20x. På ingen måte optimale temps eller spennninger, men en rask måte å få opp ytelsen på.

 

 

Den opprinnelige planen var å overklokke fra 3.07 GHz til 4.0 GHz.

 

 

En i7-950 er altfor svakt til å drive 4x Cayman XT på noe lavere enn 5760x1080

 

Ja, som sagt, CPU'en er for dårlig.

 

 

derp, når du skrur av crossfire så skrur du av all crossfire

 

hvis du tar ut ett kort vil du kjøre vanlig crossfire med 2 kort

 

hvis du deaktiverer crossfire så blir det som å kjøre ett HD 6950...

 

Aah. Selvfølgelig. Skjønner.

 

Vil det være mulig å simpelthen fjerne den broen som tilknytter de to kortene, eller må jeg fysisk fjerne det ene kortet?

Endret av St1gar
Lenke til kommentar
syns du ikke to 6990 er overkill?

 

Det er en langtidsinvestering. Hadde ikke den satans CPU'en holdt meg tilbake, hadde jeg neppe trengt å oppgradere igjen, med det aller første.

 

Det er i alle fall teorien.

 

Det er helt feil måte å langtidsinvestere på spør du meg. Jeg ville heller kjøpt kort jeg har råd til å bytte ut, om ikke hver generasjon så f.eks. annenhver. Så slipper du jo også driverhelvete som er quadfire/SLI

 

Når det gjelder overklokkingen kan du egentlig leke deg rundt med forskjellige hastigheter og funksjoner så lenge du holder øye med temperatur og ikke går helt bananas med spenningen :)

Endret av Jaffacake
Lenke til kommentar
Japp, du får 2x Crossfire istedet for 4x Crossfire.

Hvilken oppløsning er det snakk om her?

 

"1920*1080".

 

Du bør aldri kjøpe CFX-oppsett med mindre et enkelt kort er for dårlig.

 

"En litt dyrere spillmaskin"-guiden på Hardware.no, Foreslår jo å kjøre to "EVGA GeForce GTX 570" i SLI? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Japp, du får 2x Crossfire istedet for 4x Crossfire.

Hvilken oppløsning er det snakk om her?

 

"1920*1080".

 

Du bør aldri kjøpe CFX-oppsett med mindre et enkelt kort er for dårlig.

 

"En litt dyrere spillmaskin"-guiden på Hardware.no, Foreslår jo å kjøre to "EVGA GeForce GTX 570" i SLI? :dontgetit:

Hardware.nos artikler er pent sagt søppel.

 

EDIT:

Et enkelt 6970 er nok for å kjøre alle spill bortsett fra BF3 og et par andre stygt kodede spill på maks med 60 fps i dag. CFX gjør du kun om du trenger mer ytelse nå, og skal oppgradere i fremtiden når du kan bli kvitt et kort, jeg gikk fra 6950 CFX til et 7970 og har nå fått bedre spillopplevelse, ytelse, mindre problemer, mindre støy og enklere feilsøking.

Endret av arni90
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hardware.nos artikler er pent sagt søppel.

 

Uff da? :dontgetit:

 

Et enkelt 6970 er nok for å kjøre alle spill bortsett fra BF3 og et par andre stygt kodede spill på maks med 60 fps i dag.

 

Datamaskinen jeg har nå, kjører BF3 med alle grafiske innstillinger satt til det maksimale med pen og fin FPS, til tross for at jeg har disse to 6990'ene. Men så tror jeg muligens simpelthen grafikkmotoren til BF3 er usedvanlig bra designet, eller noe sånt noe.

 

Så BF3 er ikke problemet; det kjører allerede på maks. Det er verre med andre spill. For eksempel "Total War: Shogun 2". Der kan ytelsen fort styrte i bakken når tilstrekkelig mye skjer på skjermen. Samme med "Crysis 2" med DX11 og High-res Textures-patch'en.

 

Dette er bare to eksempler, men det er flere spill hvor ytelsen ikke på langt nær er så flytende som jeg vil ha den, og jeg har fått høre at dette skyldes at CPU'en holder den tilbake. Derfor var altså planen å overklokke i første omgang, og deretter kjøpe ny CPU og et hovedkort som støtter denne ved et senere tidspunkt.

 

Forøvrig er dette all maskinvaren jeg benytter nå:

 

"To Radeon HD 6990.

Intel Core-i7 950, 3.07GHz.

EVGA X58 3xSLI For The Win3, Socket-1366.

6GB RAM.

 

*Spillene kjøres fra en rask SSD-harddisk.

*Jeg har også en 2TB "vanlig" harddisk som jeg kjører mindre krevende spill fra."

Endret av St1gar
Lenke til kommentar

Shogun 2 er avhengig av en god og kraftig CPU ja. Når du kjører CFX blir opplevelsen enda verre siden microstutter forringer opplevelsen ganske kraftig når du nærmer deg 30-35 fps og en haug av enheter.

 

Crysis 2 hakker sannsynligvis fordi AMD-kortene har slitt enormt med denne spilltittelen, med mindre du har et 7970 eller et nyere Nvidia-kort vil dette hakke med mindre du skrur ned object detail.

 

Dessuten har aldri quadfire vært ment for å kjøre 24/7 på en enkelt skjerm.

 

EDIT:

Hva blir resultatet ditt når du kjører BENCHMARK DX11 Graphics High 1080P i Shogun 2?

Endret av arni90
Lenke til kommentar
Shogun 2 er avhengig av en god og kraftig CPU ja.

 

Og det har jeg jo ikke. I hvert fall ikke tilstrekkelig. Altså er planen å overklokke den fra "3.07" til "4.0" GHz, i håp om at dette vil gi en nevneverdig forbedring.

 

Hva blir resultatet ditt når du kjører BENCHMARK DX11 Graphics High 1080P i Shogun 2?

 

Jeg benchmark'er aldri på "Graphics High", jeg tar heller "Benchmark Game Settings". Da benchmark'er den de instillingene jeg selv har satt inne på "Options"-menyen, og de er enda høyere - absolutt alt på maks.

 

Resultatet av testen plaier å være rundt 45-47 FPS når jeg har deaktivert "CrossFireX" i Catalyst Control Center, og rundt 59-60+ FPS med "CrossFireX" skrudd på.

 

Dette høres jo vel og bra ut, men etter min erfaring, så stemmer ikke den ytelsen veldig godt overens med det jeg faktisk får under normal spilling. Og jeg kan bare glemme å "zoom in" kamera på de større nærkampsmøljene, for da kan jeg si hallo til 8-10 FPS. Fullstendig uakseptabelt. Altså må jeg få gjort noe med den begredelige CPU'en min, som holder resten av maskinen tilbake.

Endret av St1gar
Lenke til kommentar

Høres nå ut som du støter på en flaskehals rundt tesseleringsenhetene til AMD for min del...

 

Skru av Tesselation og Depth of Field, så bør du få bedre ytelse når du zoomer inn.

 

Det er når du skal se alt som foregår på slagmarken at CPU sliter, ikke når du ser på fem-ti enheter. Uansett har du allerede blitt linket en guide du kan prøve.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...