Gå til innhold

Incest, voldtekt og arbeiderpartiet. Gjør de nok?

-__-

`Blir nok gjort for ofrene etter disse grusomme handlingene  

16 stemmer

1. 1. Gjør de nok?

• For mye
    • Ja
    • Nesten nok
      0
    • Det mangler en del, men vi er på rett vei
      0
    • Nei, det må nye tanker til
    • Nei, det må lovendring til
    • Nei, men det er en grei prioritering.

Anbefalte innlegg

http://norahvem.blogg.no/1327346064_arbeiderpartiets_svar.html

Stoltenberg mener tydeligvis at de gjør nok rundt voldtekter og incest. Fy f.. jeg synes de skulle skjerpe seg, Nora her har lidd mer enn nok om hun ikke skal bli trodd! Saken hennes ble henlagt og det var hennes egen far som misbrukte henne gjennom et helt år! Dette er forj-_-, jens gjør virkelig ikke nok. Her snakker hun direkte med ham på bloggen. Eller hun har postet svaret hans fra facebook.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eller kanskje trådstarter ønsker overvåkningskamera på barnerom og i stuen tiĺ alle nordmenn?

For øvrig er det politiet som etterforsker kriminalsaker, ikke regjeringen eller stortinget.

Om regjeringen bevilger nok penger til politiet / om folk betale nok skatt, er et annet spørsmål.

Til sist, er jeg fornøyd med mengden seksuelle overgrep forbundet med Ap.

Det kunne vært værre, bare se på FrP... [/underbeltestedet]

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det i det hele tatt mulig å gjøre "nok" for å motarbeide incest og voldtekt? Hvor er stadiet der man kan sette seg ned og si "okay, antallet voldtekter er nå på et helt akseptabelt nivå"? Samtidig er voldtekt et allmennmenneskelig fenomen som alltid har eksistert og vil fortsette å gjøre det i all fremtid, da menn og kvinner hele tiden befinner seg i en interessekonflikt ift. sex og makt. Hvis kriteriet for at en politiker gjør nok mot voldtekt skal være at antallet voldtekter ligger langt under det som er forventet av et menneskelig samfunn med en gitt befolkning, tror jeg aldri noen kommer til å få gjort nok, og da blir det meningsløst å kritisere.

Den eneste måten å få til noe slikt på vil være å innnføre en politi- og overvåkningsstat, og det tror jeg de færreste ønsker; man må heller lære seg å leve med at konflikter og vanskelige opplevelser er en del av ethvert menneskelig samfunn, og så gjør vi det vi kan for å straffe oppførsel som bryter loven såfremt det foreligger bevis. Det er viktig å straffe og forhindre kriminalitet, men det betyr ikke at absolutt alle prinsipper og verdier skal kastes ut at vinduet for å oppnå fullstendig trygghet. Vi kan selvfølgelig diskutere strafferammene for dem som først er blitt dømt og om disse er for lite avskrekkende, men jeg vil holde på prinsippet om at fengsel først og fremst skal handle om å gjøre lovbrytere til fungerende samfunnsborgere igjen, og ikke bare oppbevare mennesker lengst mulig i en boks.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og husk for all del at en er uskyldig til det motsatte er bevist, dette ligger som grunnlag for enhver rettsstat. At man kommer med anklager til statsministeren og andre for at de ikke har gjort nok i en sak de utgangspunktet skal holde seg unna sier jo litt om trådstarter.

Jeg for min del ønsker ikke at Jens og flere skal blande seg inn i hva rettsaparatet gjør, les litt mer om maktfordelingsprinsippet.

Lenke til kommentar

Er det i det hele tatt mulig å gjøre "nok" for å motarbeide incest og voldtekt?

Ja.

Privatlivets fred <----X----> Avdekkede seksual-forbrytelsessaker

Politivesenet <----X----> Eldreomsorg, forsvar, skole, utenrikspolitikk, barnehager, brannvesen

Høy skatt av lønn <----X----> Lavt stortingsbudsjett til offentlige etater og tjenester

Flere uskyldig dømte <---X---> Færre uskyldige og skyldige dømte

Det er en balansegang i alt, desverre.

Det som kan gjøres mer med, er kulturen rundt voldtekt og seksuelle overgrep, slik at flere (spesielt kvinner og unge menn) går til politiet med anmeldelser, slik at det blir flere reelle saker og færre falske anklager.

...

Å bli (falskt) anklaget for voldtekt kan være nesten like skadelig for en mann som det er for en kvinne å bli voldtatt.

... ... det var en overdrivelse, men det er likesåfullt et faktum at menn mister venner, jobb, familie og livet på grunn av falske anklager om voldtekt.

Lenke til kommentar

Problemet i voldtektsaker er at det ofte blir ord mot ord, og da vinner overgripern fordi han er uskyldig inntil det motsatt er bevist eller det er overhengende sannsynelig.

Mange blir dømt også der det er ord mot ord. Svært mange uskyldige. Ideelt sett skal det ikke være slik, men i praksis er ikke rettsvesenet mer avansert eller profesjonelt enn som så. Det dukker stadig vekk opp påviste tilfeller der jenter har gått til falske voldtektsanmeldelser.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Eller kanskje trådstarter ønsker overvåkningskamera på barnerom og i stuen tiĺ alle nordmenn?

For øvrig er det politiet som etterforsker kriminalsaker, ikke regjeringen eller stortinget.

Om regjeringen bevilger nok penger til politiet / om folk betale nok skatt, er et annet spørsmål.

Til sist, er jeg fornøyd med mengden seksuelle overgrep forbundet med Ap.

Det kunne vært værre, bare se på FrP... [/underbeltestedet]

Nå har vel strengt tatt AP en Ordfører som er mistenkt/anmeldt for overgrep,og han har hatt med seg jenta hjem til Jens..gud vet hva som skjedde der.Så hvem som er verst kan jo diskuteres?

Lenke til kommentar

Ja, vi kan snakkes igjen om skyldsspørsmålet når han faktisk er dømt, for alle er uskyldige til det motsatte er bevist.

Riktig,men det var ikke pointe her.Det var att når en fra FRP,er mistenkt for noe så står det side opp og side ned om det...i den saken jeg nevner så ble det vel nevnt på tv2 nyhetene 2 ganger.Men vanskelig å forstå sikkert;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir ikke på langt nær gjort nok for å ta og straffe samfunnets seksualforbrytere.

Wikipedia om voldtekt, først her om en rapport om falske anmeldelser tidlig 2004:

Det har blitt gjort forskning på hvor mange av de anmeldte voldtektene som viser seg å være basert på feil grunnlag eller som er falske, og i februar 2004 ble det lagt frem en rapport av Plenum Publishing Corporation som sa at opptil 40 % av de anmeldte voldtektene falt innunder disse kategoriene. Det har i media blitt rettet sterk kritikk mot politiet for den høye andelen voldtektsanmeldelser som henlegges (84 %).

Prosenten på henlagte saker utenom falske anklager var altså 44 % eller høyere .

Forståelig at det kan være vanskelig for politiet å komme til bunns i voldtektssaker, men hadde de mer ressurser og høyere bemanning til å ta seg av slike saker, tenker jeg prosenten for uoppklarte saker hadde vært lavere.

Videre:

I alt ble 3.800 seksuallovbrudd anmeldt i 2007. Det blir anmeldt langt flere voldtekter enn før. De nær 950 registrerte tilfellene i 2007 er nesten tretten prosent flere enn i 2006. De seneste fem årene har tallet på anmeldte voldtekter steget.

Politiet henlegger åtte av ti anmeldelser. Under én prosent av antatte overgripere blir domfelt.[trenger referanse]Voldtektutvalget, som er oppnevnt av regjeringen, legger til grunn at det begås mellom åtte tusen og seksten tusen voldtekter i Norge årlig. Utvalget regner dette som et konservativt anslag. Det betyr at ca. nitti prosent av voldtektene ikke blir meldt til politiet. Svenske undersøkelser viser liknende mørketall. Mørketallene gjelder særlig mindre grove overgrep som skjer i nære relasjoner.

Selv om statistikken her er en god stund siden, er det liten grunn til å tro at forholdene er endret: Dagbladet 24.05.11

Endret av RickyRon
Lenke til kommentar

Det blir ikke på langt nær gjort nok for å ta og straffe samfunnets seksualforbrytere.

For det første så er det å sitere Wikipedia når artikkelen klart sier at det trengs en referanse langt fra noe å basere et argument på. Dette er litt under gjennomsnittet av hva man kan forvente når det kommer til kildekritikk.

Hvis vi ser på statistikken over henlagte voldtektssaker, hvorfor blir de henlagt? Er ikke det noe som du synes bør trekkes frem når man baserer et argument på statistikk?

Lenke til kommentar

For det første så er det å sitere Wikipedia når artikkelen klart sier at det trengs en referanse langt fra noe å basere et argument på.

Vel, de avsnittene jeg nevnte hadde faktisk referanser, så..

Dette er litt under gjennomsnittet av hva man kan forvente når det kommer til kildekritikk.

Fra meg eller Wikipedia?

Hvis vi ser på statistikken over henlagte voldtektssaker, hvorfor blir de henlagt? Er ikke det noe som du synes bør trekkes frem når man baserer et argument på statistikk?

Som fremgår av artikkelen er omlag halvparten av henlagte saker pga. falsk anmeldelse. Øvrige henlagte saker kommer vi aldri til å vite sannheten om.

Endret av RickyRon
Lenke til kommentar

Samtidig er voldtekt et allmennmenneskelig fenomen som alltid har eksistert og vil fortsette å gjøre det i all fremtid, da menn og kvinner hele tiden befinner seg i en interessekonflikt ift. sex og makt.

Betyr det at du mener den sterkeste i forholdet har rett til å voldta den andre pga. interessekonflikt?

Jeg forstår av innlegget ditt at du faktisk synes voldtekt er greit?

Lenke til kommentar
...Under én prosent av antatte overgripere blir domfelt.[trenger referanse]Voldtektutvalget, som er oppnevnt av regjeringen...

Vel, de avsnittene jeg nevnte hadde faktisk referanser, så..

Jeg vil nå påstå at det sitatet faktisk inneholder teksten [trenger referanse]. Kildekritikk er vel alltid den som bruker en kilde sitt ansvar, er det ikke?

Edit:

Samtidig er voldtekt et allmennmenneskelig fenomen som alltid har eksistert og vil fortsette å gjøre det i all fremtid, da menn og kvinner hele tiden befinner seg i en interessekonflikt ift. sex og makt.

Betyr det at du mener den sterkeste i forholdet har rett til å voldta den andre pga. interessekonflikt?

Jeg forstår av innlegget ditt at du faktisk synes voldtekt er greit?

Hvordan i allverden klarer du å utlede det i fra den teksten? Det å poengtere faktiske forhold har vel aldri vært synonymt med bifall for de forholdene. Det er som å påstå at noen mener det er greit å kjøre ned folk fordi han har sagt at veisikkerheten er alltid en funksjon av risiko og det vil alltid forekomme at noen dør i trafikken.

Endret av BlueEAGLE
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...