hertugen Skrevet 23. januar 2012 Del Skrevet 23. januar 2012 (endret) Det gjelder en gård på 31,5 daa fulldyrket jord etter statens kart. Skogen er på ca 280 daa. Idag er det ca 18-20 daa fulldyrket jord i praksis, resten er beitemark. Sprørsmålet er: Er det odelsrettigheter på den gården? Endret 23. januar 2012 av hertugen Lenke til kommentar
KarmaZ Skrevet 23. januar 2012 Del Skrevet 23. januar 2012 For at odelsretten skal overholde må eiendommen ha vært i familiens eie sammenhengende i minst 20 år. Videre må eiendommen ha mer enn 25 dekar fulldyrka og/eller overflatedyrka jord eller mer enn 500 dekar produktivt skogareal. Lenke til kommentar
hertugen Skrevet 23. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2012 For at odelsretten skal overholde må eiendommen ha vært i familiens eie sammenhengende i minst 20 år. Videre må eiendommen ha mer enn 25 dekar fulldyrka og/eller overflatedyrka jord eller mer enn 500 dekar produktivt skogareal. Ja, det er kravet til odlingsjord i dag, og den gården jeg tenker på har vært i familen mer en 20 år. Men hva med en gård som er registert å ha over minstekravet, men samtidig i praksis er under minstekravet? Mye av de gamle fulldyrka jordene har ikke vært brukt på 20 år, ett av dem er ulendt for traktor grunnet bratthet, mens 3 andre er ødelagd grunnet trevekst, osv. Lenke til kommentar
KarmaZ Skrevet 23. januar 2012 Del Skrevet 23. januar 2012 (endret) Men når du sier det er 31,5 daa fulldyrket jord etter statens kart, du mener det du søker på nett, skog og landskap ol? Og at du sier det i praksis er 18-20 daa, skjønner jeg ikke. Hvis det er matrikulert 31,5 daa fulldyrket jord, er det da odelsrett. Endret 23. januar 2012 av KarmaZ Lenke til kommentar
hertugen Skrevet 24. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2012 Men når du sier det er 31,5 daa fulldyrket jord etter statens kart, du mener det du søker på nett, skog og landskap ol? Og at du sier det i praksis er 18-20 daa, skjønner jeg ikke. Hvis det er matrikulert 31,5 daa fulldyrket jord, er det da odelsrett. etter statens kartverk så står gården oppført med 31,5 daa fulldyrket jord, ja, på nett.I nøyere øyesyn (mitt) så er det flere av de jordene som ikke er fulldyrka, ca 18-20daa er fulldyrka. Jeg lurer på om en gård med forringet jordkvalitet om den kan miste odelsrettigheter.. Lenke til kommentar
KarmaZ Skrevet 24. januar 2012 Del Skrevet 24. januar 2012 Det er det som er problemet med det digitale idag, man tar til grunnlag for om det er skog eller fulldyrka jord, basert på et flyfoto. Dette er noe jeg selv har vært borti, har en teig som er utmark, men i følge kartet ser ut som en skog, og det er oppført med det. Det jeg refererte til, var at så lenge garden har mer enn 25 daa fulldyrket jord, er det odelsrett på den. Så jeg tror du tjener best på å dra til kommunen å høre hva garden din er matrikulert til. For dataene går ut i fra hva kommunen/Statens Kartverk's tall sitter med. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 24. januar 2012 Del Skrevet 24. januar 2012 I nøyere øyesyn (mitt) så er det flere av de jordene som ikke er fulldyrka, ca 18-20daa er fulldyrka. Innmarksbeite o.l. areal som er tilsådd, men som vanskelig kan pløyes regnes som overflatedyrka mark, og loven sier altså "fulldyrka og/eller overflatedyrka". Om odelsrett kan falle bort fordi eieren ikke holder jorda i hevd (f.eks. lar det gro igjen med kratt) tviler jeg ellers sterkt på, men vi får se om noen av juristene på forumet kan grave opp noe rettspraksis på området... Lenke til kommentar
hertugen Skrevet 24. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2012 I nøyere øyesyn (mitt) så er det flere av de jordene som ikke er fulldyrka, ca 18-20daa er fulldyrka. Innmarksbeite o.l. areal som er tilsådd, men som vanskelig kan pløyes regnes som overflatedyrka mark, og loven sier altså "fulldyrka og/eller overflatedyrka". Om odelsrett kan falle bort fordi eieren ikke holder jorda i hevd (f.eks. lar det gro igjen med kratt) tviler jeg ellers sterkt på, men vi får se om noen av juristene på forumet kan grave opp noe rettspraksis på området... landbrukskontorets respons er at odlingsjord skal høstes maskinelt. Hvis jorda er i så dårlig forfatning at det ikke kan pløyes/slåes med maskin så skal det ikke regnes som fulldyrket/overflatedyrket jorde.De sa også at det er tilstand pr dags dato som betyr noe, så måten jeg tolket dem på er at en gård kan miste odelstatus hvis den ikke blir holdt i hevd. Men, jeg vet ikke om det har vært noen rettpraksis på dette før.... Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 Odelslova § 23 fastslår at eiendom som ikke lenger fyller vilkårene til å være odlingsjord etter odelslova § 2 ikke kan løses etter odelsrett. Forarbeidene til odelslova § 2 har visse ting å si om jord som ikke blir brukt til det den kan brukes til. Såkalt "vanbruk", altså at man ikke utnytter jorda til det den kan utnyttes til, fører ikke til tap av odel (jfr. NOU 1972:22 s. 45). Dette ble bevisst opprettholdt senest ved revisjonen av odelsloven i 2009, Ot.prp.nr. 44 (2008-2009) s. 116: Det må fortsatt tas utgangspunkt i eiendommens naturlige forutsetninger for landbruksdrift, ikke slike skiftende forhold som dyrkingsgrad og aktuell bruk. Se også Ot.prp.nr.59 (1972-1973) s. 52. Begrepene omfatter ikke bare jord som uten ytterligere tiltak faller inn under kategoriene. Et område må kunne karakteriseres som overflatedyrket selv om arealtilstanden har blitt slik at arealet krever grøfting, rydding eller annen kultivering. Vurderingen av om et areal skal karakteriseres som fulldyrka eller overflatedyrka jord treffes etter en konkret landbruksfaglig vurdering der en rekke forhold skal trekkes inn, bl.a tidligere bruk. Når et areal har blitt brukt til jordbruksformål over så lang tid at jorda har blitt odelsjord og de naturgitte forutsetningene for jordbruk fortsatt er til stede, skal det nokså mye til for at jorda på grunn av ikke-bruk eller vanhevd ikke lenger anses som fulldyrka eller overflatedyrka jord. Jeg vil nesten anse dette om ganske selvsagt - odel er en rett arvingen har som begrenser arvelaters rett. Det sier seg selv at det skal være ganske vanskelig for arvelater å innskrenke sine egne plikter, særlig ved så enkle tiltak som rett og slett ikke å dyrke jorden. 1 Lenke til kommentar
hertugen Skrevet 25. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2012 Jeg vil nesten anse dette om ganske selvsagt - odel er en rett arvingen har som begrenser arvelaters rett. Det sier seg selv at det skal være ganske vanskelig for arvelater å innskrenke sine egne plikter, særlig ved så enkle tiltak som rett og slett ikke å dyrke jorden. Men hva hvis eier selger det fulldyrkede arealet til en nabobonde som driver.... På ett lite pennestrøk har han kvittet seg med odelen såsant gårdsbruket er under 500 daa skog. Husk også, landbruk er i forandring. Hva vi dyrket i 70 årene kan ha gått ut på dato, og det kan gjerne vært fulldyrket i 1970, og en full skog idag. Det finnes de som mener dette er odlingsjord, men er det det da? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 Jeg mener å huske jeg skrev "ganske vanskelig", ikke "umulig". Salg av landbruksjord er underlagt jord- og konsesjonslovgivningen, så det er ikke "bare" et pennestrøk. Deler man en landbrukseiendom kreves det samtykke fra det offentlige, jfr. jordlova § 12. Din andre merknad er egentlig ganske greit besvart av departementet selv, se mitt sitat i innlegg #9. 1 Lenke til kommentar
hertugen Skrevet 25. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2012 Men gitt i situasjoner hvor du er i grenseland, i 2009 kom den nye loven, svært mange fikk seg en overaskelse, også en overaskelse etter de nye flykartene. Det var mange som trodde de hadde en odelsgård, og plutselig så på de nye kartene at gården Deres var under 25 daa fulldyrket eller overflatedyrka jord. Min far for eksempel klagde til landbrukskontoret, og fikk bla. annet ett jorde (skogsjord) oppgradert til fulldyrked. Det er helt riktig at jordet var fulldyrked tilbake til 60 årene, og nå gått over til å bli ett skogsområde i praksis, men ikke på landbrukskartet idag. Det var ikke det eneste jordet han hevdet var fulldyrket som definitivt ikke var det. Han er nok ikke den eneste bonden som har oppgradert gården sin slik at den fremdeles er en odelsgård....... Forøvrig så fikk jeg advokat idag Lenke til kommentar
KarmaZ Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 Ja det er det som er idag, at man beregner utmarker utfra et flyfoto. Helt tragisk, det som på sommeren kan se ut som skog, fra fly, egentlig kan være utmark med tre, her og der. Så at man tydeligvis skal spare penger idag, kommer ikke alle til gode. Heller ikke hos oss, hvor mye av utmarkene ble til skog. :s Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå