Gå til innhold

hjelp til start av programmering - blanke ark

Anbefalte innlegg

hei, jeg har nylig fått visual studio 2010 av onkelen min :!:

men, jeg er bare 16 år gammel og kan så godt som ingenting om programmering, men jeg har lyst veldig lyst til å lære det (eneste jeg kan er veldig enkel HTML, noe som sikkert ikke kan kategoriseres som programmering en gang)

jeg leste for en stund siden om en "programmeringsskole" på enten HW.no, Dinside.no, digi.no eller ITavisen.no, men jeg har ikke klart å lete det opp siden da, det var noe om å bli sendt oppgaver som man skulle løse eller noe i den duren

noen andre måter å starte på?

tar alle svar med en stor takk :)

Note: hvis tråden er feilplassert så meld ifra

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, siden du har installert Visual Studio regner jeg med du skal utvikle på Windows-plattformen.

Det viktigste helt i starten er å lære seg "byggeblokkene" i programmering, som for eksempel variabler, klasser, IF, WHILE, FOR, FOREACH etc. Bruker du Visual Studio så er C# det mest naturlige valget å starte med, det er det mest utbredte språket på .NET-plattformen.

Microsoft har svært god dokumentasjon, og jeg kan anbefale deg å gå gjennom noen tutorials der. De har såkalte "Developer Centers" for det meste samt mye videoer.

En videoserie som ser veldig bra ut (gratis, fra Microsoft):

http://channel9.msdn.com/Series/C-Sharp-Fundamentals-Development-for-Absolute-Beginners

Ellers så finnes det mye bøker, for eksempel denne: http://www.capris.no/product.aspx?isbn=0470502266.

Hvis du hadde en onkel du kunne spurt litt tipper jeg han gladelig vil hjelpe deg litt i gang og være en mentor, er veldig nyttig å ha noen å kunne spørre litt.

Lykke til. Jeg har nå jobbet en god del år med hobbyen min, anbefales på det sterkeste :)

Lenke til kommentar

jeg snakket litt med fetteren min om programmering i dag, han sa at det var lurt å begynne med basic (visual basic...), er dette en god ide? forslag til en side som kan hjelpe meg med det til det, eller burde jeg bare holde meg til code academy?

Fetteren din lever på 80-tallet (no offence) ;D

Et sitat fra en stor mann i faget:

“It is practically impossible to teach good programming style to students that have had prior exposure to BASIC. As potential programmers, they are mentally mutilated beyond hope of regeneration.”

(E. W. Dijkstra)

JavaScript har egentlig overtatt rollen som BASIC hadde i "gamledager" - et språk som er tilgjengelig over alt, og ikke for vanskelig. Bruksområdene og nytten av å lære JavaScript er derimot mye større!

Og hvis han siktet til Visual Basic .NET, så er det mye smartere å begynne med C#. Men jeg ville aldri anbefalt det for en nybegynner med mindre du har noen helt spesielle behov som gjør at det blir det riktige.

Endret av torbjørn marø
Lenke til kommentar

Selv ville jeg begynt med C# hvis jeg hadde tilgang til visual studio. Det er veldig enkelt å bruke dette til å lage programmer med rimelig avansert funksjonalitet(GUI, nettleser osv), og det er på samme tid et kraftig språk som ligner mye på andre veldig utbredte språk som f.eks java og C++. Du må nok uansett være klar for at det er en veldig hard kneik å gå fra HTML til et fullverdig programmeringsspråk sånn som dette. Det er strengt tatt veldig få likheter, og HTML er vel kanskje ikke et programmeringsspråk per definisjon(mulig jeg tar feil her).

Lenke til kommentar

Det beste er uansett å finne en bra bok på amazon om enten C++ eller C# og følge den. Idiot's Guide-bøkene er veldig bra og lettforståelige, jeg har Idiot's Guide to C++ og det er ikke som en vegg av uforståelig nonsens man møter på. Så har man komplette galskap-bøker som C++ Primer på 800 sider med tekst og programeksempler. Den har jeg også, men kom ikke veldig langt før jeg sovnet hele tiden.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

JavaScript, C#, python..

JavaScript er vel det mest begrensede, men lettest å komme i gang med.

C# krever nesten at du forstår (delvis iallefall) klasser, og personlig mener jeg at man ikke bør begynne med det.

Python ligger litt sånn midt i mellom de to, og er forsåvidt mitt favoritt-språk.

Når det gjelder java, som mange pleier å nevne i slike tilfeller, så ser jeg ingen grunn til å gå for det istedet for C# (om du ikke har android-plattformen som mål, that is)

Lenke til kommentar

C#. Det er et språk som gir deg svært mange muligheter (Operativsystem skrevet i C#, Microsoft sitt API for spillutvikling til Windows, xbox360 og Windows Phone er laget fortrinnsvis for C#, Det er funksjonelt, statisk typet, og dynamisk typet)

Det er også i utgangspunktet ganske simpelt å lære seg, fordi det har mange features, men svært få trenger du å rote med for å lage et fungerende program.

Hvorfor C# og ikke VB? Visual Basic er et møkkaspråk. Jeg brukte det i alt for mange år. Du må skrive velig mye for veldig lite, og fordi det er såpass verbos syntaks, så har koden veldig lett for å bli uoversiktelig.

Unity har også støtte for C# som scriptspråk

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...