Gå til innhold

Gode kilder til raske karbohydrater

Anbefalte innlegg

Etter trening skal man helst få i seg raske karbohydrater, det vil si glukose eller druesukker, som det også kalles. Jeg pleier å kjøpe en banan og spise den etter trening. Jeg har googlet masse for å prøve å finne andre gode kilder til druesukker, men jeg finner bare ut hvordan det dannes i planter, ikke så mange eksempler på hvilke matvarer som inneholder dette. Så jeg lurer på om noen har tips til andre gode kilder til druesukker? Da tenker jeg på matvarer som er sunne ellers. Man kan sikkert kjøpe en flaske cola og drikke den rett ettet trening, men det er vel fortsatt ikke bra for kroppen eller tennene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

carbo fuel (3 kg bokser) fra PF. Min rabattpris viser 128 kr for en bøtte med 3 kg.

WEB_Image%20Carbo%20Fuel%203000%20g%20N%C3%B8ytral%20smak%20Proteinfa-1023530914.Jpeg

CARBO FUEL er et komplekst karbohydrat.

CARBO FUEL er et fint hvit pulver med mild smak og utrolig lett å blande ut.

CARBO FUEL kan hjelpe til å gjøre proteinpulver det blandes med lettere oppløselig.

CARBO FUEL bør benyttes av alle som ønsker å øke muskelmasse.

CARBO FUEL hjelper deg til å fylle opp glykogenlagrene raskt og effektivt.

CARBO FUEL vil heve insulin nivåene.

CARBO FUEL og proteintilskudd er viktigste næringstilskudd for en idrettsutøver.

CARBO FUEL har en lav osmolaritet.

Dette er de beste og billigste karbohydrater man kan få tak i.

Om du kjøper karbohydrater i form av mat vil du alltid måtte betale en god del mer, det samme gjelder proteintilskudd.

Om du tar en shake av dette etter hver treningsøkt, vil bøtten vare til 42 treningsøkter, om du trener hver 48 time (annenhver dag) så vil en bøtte vare i 2,8 måneder, og dette for 128 lusne kroner.

Om du kjøper en klase bananer for hver treningsøkt vil du sikkert komme opp i en tusenlapp til sammenligning, kanskje enda mer.

Uansett hva du velger, så er du uansett nødt å fylle opp med karbohydrater og ikke rent protein. Proteinet blir ikke utnyttet om du går tom for energi.

Endret av LonelyMan
Lenke til kommentar

Jeg pleier å kjøpe én banan som koster omtrent 3 kroner. Jeg vet ikke hvor mye energi eller karbohydrater en banan inneholder, men det er vel tilstrekkelig for å få prosessene i gang?

Hvis man skulle spise sjokolade eller annet godteri, hvor mye skal man ta for optimal effekt? Det jeg spør etter, er vel mengden sukker som kreves for at man fullt ut utnytter proteiner og kreatin.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Jeg pleier å kjøpe én banan som koster omtrent 3 kroner. Jeg vet ikke hvor mye energi eller karbohydrater en banan inneholder, men det er vel tilstrekkelig for å få prosessene i gang?

En typisk banan gir 100 kcal, men bananer varierer i størrelse, noen bananer er enorme. Men 100 kcal er et godt utgangspunkt, og 27% er karbohydrater, så 27 gram karbohydrater per banan og 14% av bananen er sukker.

Kjøper du karbohydratbøtta over så får du komplekse karbohydrater med bare 3.6 g sukkerarter per 100 g.

Carbo fuel gir 22,35 gram karbs per krone

bananer gir 9 gram karbs per krone (om du betaler 3 kr per banan)

Dvs ca 248% av kostnaden til bøtta.

Endret av LonelyMan
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bananer har ikke så høy GI (raske karbs) som alle skal ha det til, det er måten de blir målt på som gjør til at de er registert med høy GI.

Karbs med høy GI har tyisk kortkjedede molekylære egenskaper og som nevnt er riskaker, carbo fuel, maismel o.l. en god kilde.

Jeg bruker å suge i meg en shake og spise en banan rett etter trening men spiser 4-5 riskaker med jordbærsyltetøy på når jeg kommer hjem og lager så mat...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...