larshalvar Skrevet 23. januar 2012 Del Skrevet 23. januar 2012 Hei! Spørsmål fra en donk på området. Har en Thomson TG789vn router fra nextgentel. Har bestilt en NAS som jeg får snart, i dum og god tro trodde jeg at routeren fra nextgentel hadde gigabitporter.(i disse like etter julenissetider) Så hørte jeg/leste jeg noen rykter om at den røde porten som er merket WAN er en gigabitport som er disablet fra nextgentel sin side, men som kan legges til/enables på et vis? har ikke klart å finne ut mer om dette, lurer på om noen her har erfaring på området! Og et tilleggsspørsmål: Hvor komplisert er det å erstatte thomson-routeren med en annen router? hva kreves, og kan noen anbefale router til formålet? Lenke til kommentar
qwert Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 Ja, den kan skrus på, men det krever litt omstendelig roting med Telnet. Å sette en annen ruter bak går greit. Om det ikke er mye forskjell i firmware på ruterne NGT sender ut kan du med standard bruker sende ekstern IP til en hvilken som helst enhet på ditt eget LAN. Slik: [Home Network] -> [Devices] -> [Assign the public IP address of a connection to a device]. Og om valget ikke skulle være der så er det ganske enkelt å lage seg en root-bruker (igjen, om det ikke er mye forskjell i firmware på ruterne NGT sender) slik at man kan justere på hva som helst. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 2. februar 2012 Del Skrevet 2. februar 2012 (endret) Det hjelper vel fint lite å enable gigabit WAN. Skal du bruke boksen som modem, så vil du vel få inntil 100Mbit fra LAN uansett. Antar at den beste løsningen er å sette routermodem i bridge og så koble på en god router. Selv har jeg nettopp kjøpt Asus RT-N66U, som er konsumerrouteren med best hardware pr dato. Den får også støtte av tredjeparts firmware om man ønsker mer funksjonalitet. PS: Dersom routermodemet funker greit nok, så kan du koble til en gigabit switch for å få bedre hastighet på LAN. Endret 2. februar 2012 av Jan Skrotnes Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå