Gå til innhold

Kontor/Spill PC <13k (mest for pengene)

Anbefalte innlegg

Hei,

Trenger noen innspill på følgende komponenter til et selvbygg.

PC-en skal primært benyttes til kontorarbeid, bilder (store raw filer), surfing, noe programmering. Spilling vil også bli aktuelt i den grad tiden strekker til (men ikke primært).

Legger gjerne litt ekstra i for å få PC som mye "bang for the buck". Men ønsker en liten og stillegående PC. Og jeg skal ikke ha noe glorete greier med blinkende lys, pleksiglass osv. ;)

Har sett meg ut følgende komponenter.

Hovedkort: Asus Maximus IV Gene-Z

Processor: Intel Core i7 2600K

Skjermkort:Zotac GeForce GTX 570 1280MB

Harddisk: Samsung SSD 830 - 128GB

Ram: Corsair Vengeance DDR3-1600 16GB

Strømforsyning: OCZ ZT 650W

Kabinett: Fractal Design Define Mini (NB - mATX)

CPU kjøler: Litt uvisst - Corsair A70?

Skjerm: Dell UltraSharp U2412M (har mest lyst på U2410 men den er uforholdmessig dyr i forhold, men kanskje verdt det?)

Trenger ikke optisk drev (dvd,bluray). Kjøper en SATA IDE HD når prisene er tilbake på normal nivå på disse.

I og med at jeg har valgt et mATX kabinett er det viktig at alle komponentene får plass.. Så kom gjerne med tilbakemelding om så ikke er tilfelle.

Setter også pris på komponenter som lager lite lyd...

Link til komponenter hos prisguide: https://prisguiden.no/liste/122104/simple

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Det kabinettet du har valgt sier produsenten har plass til max 170 mm psu, og det er det den du har valgt er. Men så komemr kabler i tillegg, og tror det kan bli trangt. Det var mer plass oppe i kabinettet, men da suges varm luft inni kabinettet gjennom psu.

Ville plukket minne fra qualified vendors listen til hovedkortet, men det har du kanskje gjort?

Lenke til kommentar

Takker for innspill så langt.

Når det gjelder Asus P8Z68 M-PRO vs Asus Maximus IV Gene-Z..

Så ser jeg at Maxiumus har en intern USB 3.0 kontakt og det later til at lydkortet har et litt mer fancy navn (uvisst om det er bedre). Så er det vel også støtte for SLI (med det er nok uaktuelt).

Ser at M-PRO har VGA og DVI utgang? Innebygget skjermkort?

Denne sammenligningen syns jeg var grei : Link

Lenke til kommentar

Det kabinettet du har valgt sier produsenten har plass til max 170 mm psu, og det er det den du har valgt er. Men så komemr kabler i tillegg, og tror det kan bli trangt. Det var mer plass oppe i kabinettet, men da suges varm luft inni kabinettet gjennom psu.

Ville plukket minne fra qualified vendors listen til hovedkortet, men det har du kanskje gjort?

Mener jeg tok det "billigste" minnet (16GB) jeg kom over (Corsair V) Skal ta en titt på qualified vendors listen og se om den er med her.

Mener at PSU-en er modulær så det hjelper kanskje noe, trenger ikke så mange kabler?

Lenke til kommentar

Takker for innspill så langt.

Når det gjelder Asus P8Z68 M-PRO vs Asus Maximus IV Gene-Z..

Så ser jeg at Maxiumus har en intern USB 3.0 kontakt og det later til at lydkortet har et litt mer fancy navn (uvisst om det er bedre). Så er det vel også støtte for SLI (med det er nok uaktuelt).

Ser at M-PRO har VGA og DVI utgang? Innebygget skjermkort?

Denne sammenligningen syns jeg var grei : Link

skjermkortet ligger i CPUen, og virker på begge hovedkortene

lydkortet ha en softwarebasert "oppgradering" i brikka

USB 3 greia har du rett i

stryk også grafikkortet jeg nevnte, mistenker at der er for langt

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Skal man jobbe med tunge bildebahandlingsfiler så er vel cpu, minne og grafikk viktig. Litt usikker på om en SSD disk er riktig. Smeller man inn win, drivere, programmer osv så er det ikke så voldsomt mye plass igjen. Kanskje en rask tradisjonell harddisk er nødvendig?

USB3 er vel kjekt å ha med tanke på om man skal overføre til eksterne harddisker etterhvert. Kan sette inn et pci kort med usb3 porter...men det tar også plass.

Store kabinetter tar mer plass, men lettere å komme til om man skal plugge ting til (mindre bøying) og mindre behov for å tenke plass til komponenter. Større kabinett har vel også bedre kjøling som igjen gir mindre viftestøy.

zotac kjenner jeg ikke til som skjermkortprodusent, men i og med at det skal brukes til billedbehandling så bør vel det være bra. Har det f.eks hdmi utganger kan det plugges til en større tv skjerm på en enkel måte om man vil vise frem det man driver med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...