Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Noen med tidligere kviseproblemer som har sluttet med gluten?

Lompi

Anbefalte innlegg

Hei!

Har lenge hatt problemer med kviser i ansiktet og på ryggen, og har hørt at mange får kviser av glutenintoleranse/allergi. Har også tidligere merket at jeg får noen ekstra dagen etter å ha drukket øl og spist pizza som inneholder mye gluten. Sluttet derfor å spise gluten for én måned siden, men har ikke merket store forskjellen enda. Nå har legen gitt meg resept på Roaccutan (isotretinoin), men før jeg kjører på med det tvilsomme produktet vil jeg helst være heelt sikker på at ikke et glutenfritt kosthold kan gjøre susen.

Derfor; er det noen der ute som har sluttet med gluten og merket en forbedring etter dette, og hvor lang tid tok det før det var noen merkbar forskjell?

Har googlet mye men finner så mye forskjellig tull, så spør heller den norske befolkningen istede!

(Tidligere har jeg brukt masse kremer og 4-5 kurer med tetracyclin. Kremene har stort sett ikke hjulpet og tetra gjør det bare litt bedre under bruksperioden.)

Setter stor pris på svar!

Endret av Lompi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At kviser har noe med karbohydrater å gjøre kan godt hende, at det gjør det hos meg tviler jeg derimot på. Har proppet i meg karbohydrater det siste uten å merke noen ting. Prøvde også en periode å proppe i meg allslags vitaminer (Blandt annet A-vit) tidligere men merket ikke det heller. Rouccotan er et a-vitamin preparat, akkurat hvordan det funker aner jeg ikke men det har nå noe med a-vitaminer å gjøre. Bare inntak av a-vitaminer funker nok dårlig, og skal jeg først gjøre det tar jeg rouccotan istede.

Men lurte uansett først og fremst på det med gluten. Det er det siste håpet jeg har av "naturlige" midler :p

Lenke til kommentar

Kroppen kan reagere på forskjellige måter når du har intoleranse/allergi, så det er jo mulig. Hvis du mistenker cøliaki og har andre symptomer (løs avføring, mye oppblåsthet) så kan det kanskje være lurt å ta en gastroskopi for å være sikker.

Har du prøvd å bruke bacimycin for å få bukt med kvisene? Bacimicyn er en salve mot overfladiske infeksjoner, så den funker ypperlig, i hvertfall hos meg de få gangene jeg får kviser.

Lenke til kommentar

Har ikke tålmodighet nok til å teste nye salver nå, har prøvd så mange forskjellige og har mistet troen på at det kommer til å hjelpe meg. Men skal sjekke litt angående gastroskopi, hørtes interessant ut. Tar sannsynligvis kortere tid å finne ut av det gjennom en sånn test enn å finne ut av det selv:P

Tusen takk! :)

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Jeg har cøliaki og spiser helt glutenfritt. Kan ikke si at det har forbedret huden for kviser. Så, om du ikke er allergisk mot gluten vil jeg ikke anbefale og slutte å spise gluten av den grunnen :)

Er du sikker på at du har akne og ikke er dette.

Dersom du samtidig er bærer av f.eks. staph. aureus så kan dette fremstå som akne.

Lenke til kommentar

Jeg har cøliaki og spiser helt glutenfritt. Kan ikke si at det har forbedret huden for kviser. Så, om du ikke er allergisk mot gluten vil jeg ikke anbefale og slutte å spise gluten av den grunnen :)

Er du sikker på at du har akne og ikke er dette.

Dersom du samtidig er bærer av f.eks. staph. aureus så kan dette fremstå som akne.

Vet ikke helt hva du vil frem til her, men jeg er ganske sikker på jeg har akne og ikke det andre. Mener du på at jeg ikke skulle hatt det, siden jeg går på glutenfri diett?

Lenke til kommentar

Hvor gammel er OP? Du kan ta en blodprøve å sjekke antistoffnivåer i blodet for å se om du har cøliaki, deretter bli henvist til gastroscopi hvis prøven er positiv. Hvis du har tenkt å ta blodprøve må du spise gluten igjen i minst 3 uker for å få opp nivået av antistoffer i blodet.

Endret av eleNef
Lenke til kommentar

Vet ikke helt hva du vil frem til her, men jeg er ganske sikker på jeg har akne og ikke det andre. Mener du på at jeg ikke skulle hatt det, siden jeg går på glutenfri diett?

Jeg har en teori om at "DH" i kombinasjon med f.eks. staph i huden kan fremstå som akne.

Har du fått identifisert hvilken bakterie som kan dyrkes fram fra din akne (dersom du har betente kviser)?

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Jeg har en teori om at "DH" i kombinasjon med f.eks. staph i huden kan fremstå som akne.

Har du fått identifisert hvilken bakterie som kan dyrkes fram fra din akne (dersom du har betente kviser)?

DH? Staph? :p Vet ikke hvorfor du spør så interessert om meg i denne posten, selv om jeg ikke startet den, meeen :) Jeg har ikke sjekket noe mer enn andre med kviser har :) (Hvis du har noe mer peiling på dette her vil jeg gjerne ha svar, men på PM, da det ikke er min post).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...