Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Biografi om Roald Dahl.


Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Jeg skal skrive en biografi om Roald Dahl på 2-3 sider til onsdag og jeg trenger litt hjelp. jeg er i 10. klasse.Jeg legger med det jeg har skrivd hittils til slutt. Jeg vet ikke om hva mere jeg skal skrive om utenom når han skrev bøkene sine og jeg trenger litt mere om da han jobba for Shell.

 

Dere kan gjerne rette opp på litt skrivefeil om dere har tid til det :)

 

Roald Dahl

 

Jeg valgte å skrive om Roald Dahl fordi han har gjort veldig mye interessant, pilot under andre verdenskrig og forfatter. Han har skrivet bra bøker og noveller, som for eksempel Charlie og sjokoladefabrikken og Matilda, de er så fantasifulle og morsomme.

Roald Dahl ble født 13. september 1916 i Liandaff som ligger nord for Cardiff i Wales. Begge foreldra hans kom fra Norge. Sofie Magdalene Dahl fra Oslo og skipsmegleren Harald Dahl fra Sarpsborg. Han ble oppkalt etter polfareren Roald Amundsen som var en nasjonal helt i Norge på den tiden. Fra han var 4 år til han ble 17 besøkte han Tjøme i Norge hver sommerferie. Han hadde seks halvsøsken. Den eldste halvsøstra, Astri, døde av blindtarmsbetennelse i 1920 og noen uker etter døde Harald av lungebetennelse, 57 år gammel. Da måtte Sofie passe på to stebarn og hennes fire egne barn.

I 1932 så dro Roald til New Foundland i Canada i stede for å begynne på universitet. Etter han kom hjem så fikk han seg jobb i Shell Company. Han jobba for Shell Company i England i 2 år før han dro til Dar Es Salaam, Tanzania. Der bodde han med to andre fra Shell Company.

Roald Dahl var pilot i Royal Air Force under andre verdenskrig. Han fløy alene etter å bare trent i omtrent 8 timer. Han fløy for det meste i Nord-Afrika og litt i Irak.

Dahl fikk orde 13. september 1940 om å sin Gladiator fra Abu Suweir i Egypt til Amiriya for å fylle tanken, så skulle han fly til en flystripe ca. 50Km sær for Mersah Matruh. Men når han var på vei til Mersah Matruh så kunne han ikke finne flystripen. På grunn av drivstoffmangel og at det ble mørkt så måtte han nødlande i ørkenen. Det han trodde var en trygg landingsplass var ikke det. Når han landa traff underdelen av flyet en stein og kræsjet. Han fikk bruddskade i skallen og knuste nesa. Han klarte å komme seg litt vekk fra det brennende flyet før han besvimte. Så ble han funnet og bragt til sykehuset i Mersah Matruh.

Dahl begynte å skrive i 1942 da han ble overført til den britiske ambassaden i Washington, USA. Han skrev «skutt ned i Libya», som ble han første publisering. Den ble publisert i Saturday Evening Post. Den første tittelen var «A piece of cake», men ble bytta til noe mere dramatisk. Der skrev han om kræsjet under krigen med Gladiatoren. Forfatteren C.S. Forester oppfordra Dahl til å skrive om krigen, som propaganda.

I 1953 gifta Roald Dahl seg med den amerikanske skuespilleren Patricia Neal. De fikk fem barn sammen: Olivia, Chantal Sophi kalt Tessa, Theo, Ophelia og Lucy. Olivi døde av meslinger når ho bare var 7 år gammel. «Tessa» ble forfatter som sin far. Theo ble skada når han var 4 år da barnevognen ble truffet av en taxi i New York City. Han led av væske i hodet, det fikk Roald med på utviklingen av Wade-Dahl-Till (WDT) som er ett redskap til den tilsdanden.

Patrici Neal fikk tre hjerneslag i 1965 mens ho var gravid med det femte barnet. Roald hjelpte ho rehabilitering og etter noen år så lærte ho seg å gå og snakke igjen. Etter problem i forholdet så skilte Patricia og Roald seg i 1983. Han gifta seg etter hvert med Felicity «Liccy» Corsland.

Endret av WilliamMJ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...