bobbyMc Skrevet 23. januar 2012 Del Skrevet 23. januar 2012 Jeg er leder for en forening, som er registrert i Brønnøysundregistrene. Ikke lenge før jul ble jeg i et travelt øyeblikk oppringt av en selger fra en av de beryktede nettkatalogene. Han var svært pågående og pratet irriterende høyt. Jeg sa klart i fra at jeg ikke var interessert i å bruke penger på noe slik tjeneste, men han fortsatte selvfølgelig. Egentlig burde jeg lagt på tidlig i samtalen, men han hadde en lur måte å få meg til å holde telefonen ved at han første spurte om jeg var leder for foreningen og slikt, jeg følte en forpliktelse til å svare. Etter som samtalen gikk følte jeg av en eller grunn for å avslutte den med snakking fremfor å legge på. Han maste videre om jeg ikke ville ha et prøveabonnement, som jeg mener han sa var gratis. Jeg sa etter hvert ok til det for å avslutte maset, også tenkte jeg at det ikke kunne være så farlig med en prøvepakke. I forrige uke fikk jeg en faktura på godt over 1000 kr, som har forfall om ikke mange dager til. Like etter jeg fikk fakturaen ringte jeg og sa det var feil, og at jeg ikke sagt ja til å kjøpe noe abonnement. Det var en annen selger jeg pratet med da. Han sa at selfølgelig var det ingen gratis prøveabonnement å få. Men jeg fortsette å hevde at jeg ikke hadde sagt ja til å kjøpe noe, og dermed ikke skulle betale noe. Han sa at det var jeg nødt til, men skulle liksom trøste med å si at jeg ikke trengte å kjøpe noe mer etter prøvetiden. Jeg gav meg ikke, men samtalen førte ikke frem, så jeg la på. Så hva gjør jeg nå? Jeg har tenkt på å begynne med å sende epost til de. Der henviser jeg til saken, og skriver at jeg ikke kommer til å betale grunnet at selgeren sa det var gratis. Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 23. januar 2012 Del Skrevet 23. januar 2012 Gå på offensiven, send dem en mail, skriv at du ikke kan huske å ha bekreftet dette, krev at de fremlegger bevis for at du har bekreftet. Enten har du sagt "ja, ok, eller bekrefter" til en klar "bekrefter du .... til kr xxx". Dersom du har bekreftet dette på sms, epost eller på en tydelig innspilling, er løpet kjørt. Dette er i alle fall det jeg husker fra da jeg gjorde dette selv. - Mange prøvde seg på brev fra lensmannen, og angrerett, vi tok ofte disse opp i møter, ble god latter. Lenke til kommentar
Barbadius123 Skrevet 23. januar 2012 Del Skrevet 23. januar 2012 Hørtes veldig "shady" ut. Kan høres ut som selgeren har gått litt for langt i å booke et salg for å få provisjon. Hadde aldri betalt dette. Hadde kanskje tatt kontakt med sjefen for salgsavdelingen til denne selgeren, forklart situasjonen, at du følte deg lurt, at selgeren har sagt at det var gratis når det ikke var det. Forhåpentligvis sparker de selgern, eller hvert fall gir han en advarsel slika t han ikke lurer fler i samme fella, og frafaller kravet. Lenke til kommentar
sebnor95 Skrevet 23. januar 2012 Del Skrevet 23. januar 2012 Du må ikke finne på å betale den regningen. Selgeren har helt klart gjort dette pga provisjon. Finn nummeret til kundeservice og be dem slette regningen Lenke til kommentar
bobbyMc Skrevet 23. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2012 Gå på offensiven, send dem en mail, skriv at du ikke kan huske å ha bekreftet dette, krev at de fremlegger bevis for at du har bekreftet. Enten har du sagt "ja, ok, eller bekrefter" til en klar "bekrefter du .... til kr xxx". Dersom du har bekreftet dette på sms, epost eller på en tydelig innspilling, er løpet kjørt. Dette er i alle fall det jeg husker fra da jeg gjorde dette selv. - Mange prøvde seg på brev fra lensmannen, og angrerett, vi tok ofte disse opp i møter, ble god latter. Jeg har ikke skrevet under på noe som helst. Fikk kun fakturaen lenge etter samtalen. Den praksisen som mange telefonselgere bedriver med å spille inn samtaler uten å opplyse om det er forresten ulovlig. Jeg husker ikke helt presist hvordan samtalen lød akuratt da jeg godtok, men det var ganske uformelt husker jeg. Lurer på om han drev å argumenterte, og underveis skjøt jeg inn omtrent: ja, ok. Så sa han ja,vi sa: da sier vi det, og til slutt sa vi ha det. Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 23. januar 2012 Del Skrevet 23. januar 2012 Enten så sa han klart og tydelig "bekrefter du <ditt navn> bestillingen av <produkt>", ellers holder nok ikke "bekreftelsen" vann. Stå på ditt, krev å få tilsendt dette opptaket som bevis; sannsynligvis orker de ikke bruke penger å ressurser på å kreve inn en slant fra deg. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 23. januar 2012 Del Skrevet 23. januar 2012 Dette gjør du enkelt. Faktura legger du bort samtidig som du sender et rekommandert brev til selskapet hvor du understreker at faktura ikke blir betalt før de kan vise til en konkret kjøpsavtale, muntlig eller skriftlig. Lenke til kommentar
bobbyMc Skrevet 23. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2012 Enten så sa han klart og tydelig "bekrefter du <ditt navn> bestillingen av <produkt>", ellers holder nok ikke "bekreftelsen" vann. Stå på ditt, krev å få tilsendt dette opptaket som bevis; sannsynligvis orker de ikke bruke penger å ressurser på å kreve inn en slant fra deg. Noe slikt sa han i hvertfall ikke! Så da holder nok ikke "avtalen" vann. Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 24. januar 2012 Del Skrevet 24. januar 2012 [...] Den praksisen som mange telefonselgere bedriver med å spille inn samtaler uten å opplyse om det er forresten ulovlig. [...] Det er ikke ulovlig å i hemmelighet ta opptak av samtale man selv deltar i. "§ 145a. Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som 1. ved hjelp av hemmelig lytteapparat avlytter telefonsamtale eller annen samtale mellom andre, eller forhandlinger i lukket møte som han ikke selv deltar i, eller 2. ved hjelp av lydbånd eller annen teknisk innretning hemmelig gjør opptak av samtale som foran nevnt eller av forhandlinger i lukket møte som han enten ikke selv deltar i, eller som han har skaffet seg adgang til ved falske foregivender eller ved å snike seg inn, eller 3. anbringer lytteapparat, lydbånd eller annen teknisk innretning i øyemed som foran nevnt. [...]" Se http://www.lovdata.no/all/hl-19020522-010.html for hele straffeloven. Ellers syns jeg du har fått mange gode råd. Fortsett å bestrid kravet spesielt hvis det trues med inkasso, be om dokumentasjon på avtaleinngåelse, og be motparten ta ut forliksklage hvis de fortsatt mener å ha dokumentasjon på at en avtale om betaling er inngått. Ikke regn med at de trekker kravet frivillig, og vær klar over at du ikke er forpliktet til å betale før de har en rettskraftig dom (etter forliksklage). Hvis du likevel velger å betale, sett som krav at selskapet først bekrefter skriftlig at avtalen er sagt opp, at det derfor ikke vil bli sendt flere krav, og at de heller aldri kontakter deg igjen for å forsøke å selge varer eller tjenester. I motsatt fall kan du regne med at du havner på "lettlurt" listen til selskapets selgere. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 24. januar 2012 Del Skrevet 24. januar 2012 Dette gjør du enkelt. Faktura legger du bort samtidig som du sender et rekommandert brev til selskapet hvor du understreker at faktura ikke blir betalt før de kan vise til en konkret kjøpsavtale, muntlig eller skriftlig. Eg ville ha formulert dette på ein litt anna måte. Ved å seie at selger skal vise til ein konkret kjøpsavtale så åpner du for muligheita for at det er gjort ein muntlig avtale. Det er mykje betre å berre bestride at det er inngått avtale. Det er fortsatt selger som må bevise at det er inngått ein avtale. Men på denne måten kan ikkje selger vri rundt på orda for å seie at det er sannsynleg at avtalen er inngått. Lenke til kommentar
bobbyMc Skrevet 25. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2012 Nå, for ikke lenge siden, mottokk jeg en kredittnota fra selskapet. Der står det samme sum som på fakturaen, bortsett fra at det nå er minustegn foran. Betyr det nå at selskapet mener det er gratis alikevel? Kan det være dårlig kommunikasjon innad i selskapet? -At selgeren jeg pratet med mente jeg skulle få det gratis, mens en annen sendte fakturaen, og automatisk skrev på standardtakster? Jeg hadde tenkt å sende epost nå, men da er det vel enklest å ikke foreta meg noe, og bare melde meg ut når prøveperioden er ferdig? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 (endret) Nå, for ikke lenge siden, mottokk jeg en kredittnota fra selskapet. Der står det samme sum som på fakturaen, bortsett fra at det nå er minustegn foran. Betyr det nå at selskapet mener det er gratis alikevel? Det betyr i alle fall at du slipper å betale fakturaen. Om du får "tjenesten" gratis i en prøveperiode, eller de har akseptert at du ikke har inngått noen bindende avtale, og dropper hele greia, er ikke godt å si. Endret 25. januar 2012 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 [...] Jeg hadde tenkt å sende epost nå, men da er det vel enklest å ikke foreta meg noe, og bare melde meg ut når prøveperioden er ferdig? Du bør ihvertfall undersøke hvilke oppsigelsesfrister som gjelder. Hvis ikke er det stor sannsynlighet for at oppsigelsesfristen har løpt ut før "prøveperioden" er over, og før du får en ny regning fra selskapet. Det mest fornuftige er nok derfor å få sagt opp tjenesten med en gang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå