iPostman Skrevet 23. januar 2012 Del Skrevet 23. januar 2012 Hei, jeg har nå kjøpt en bolig i nitteldal go skal flytte inn i februar. Men jeg er fortsatt registrert i oslo (foreldrenes addresse) og tenkte å la den stå slik til året er slutt før jeg skal registrere ny address hos skatteetaten. så jeg lure på om det er mulig? Tusen takk Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 23. januar 2012 Del Skrevet 23. januar 2012 Flytter du innen Norge, må du melde fra til skattekontoret innen åtte dager etter at flyttingen fant sted. http://www.skatteetaten.no/Alt-om/Folkeregistrering/Flytting-innen-Norge/ Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 23. januar 2012 Del Skrevet 23. januar 2012 Det er mulig, men ikke lovlig, tror jeg. Glemte selv å melde flytting da jeg flyttet, gikk da 5-6 måneder, ble litt krøll med post, men ellers opplevde jeg ikke noen problemer. Lenke til kommentar
iPostman Skrevet 23. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2012 det er nok lurt å melde fra. takk for rådet Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 23. januar 2012 Del Skrevet 23. januar 2012 Folkeregisterloven sier at du må melde fra innen 8 dager, og at du kan straffes med bøter (eller med inntil 3 mnd fengsel i spesielle tilfeller) hvis du ikke gjør det. "§ 7. Den som endrer bosted i Norge, plikter innen 8 dager etter flyttingen å melde dette til Skattekontoret." "§ 16. Dersom strengere straffebestemmelser ikke kommer til anvendelse, blir forsettlige eller uaktsomme overtredelser av denne lov eller bestemmelser gitt i medhold av loven å straffe med bøter. Er påbudt melding unnlatt, eller uriktige opplysninger gitt, i den hensikt å unndra seg eller en annen en offentlig forpliktelse, kan fengsel inntil 3 måneder anvendes. Den skyldige plikter å erstatte de utgifter som hans forhold har påført skattekontoret." Se http://www.lovdata.no/all/hl-19700116-001.html for hele Folkeregisterloven. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 23. januar 2012 Del Skrevet 23. januar 2012 Dersom du skal studere trenger du ikke melde adresseendring i studieperioden. 1 Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 24. januar 2012 Del Skrevet 24. januar 2012 Spørsmålet her bør også være hvorfor du ønsker å ikke endre adresse hos folkeregisteret (med "t" til slutt!) Er det for å "maksimere" en stipend/lån ordning? Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 24. januar 2012 Del Skrevet 24. januar 2012 Noko spesiell grunn til å vente til årsskiftet med å skifte adresse? Ser noko ulemper med å ikkje gjere det. 1: Botid om ein selger raskt igjen så kan det gi ein fin "skattesmell" om verdien har gått opp 2: Tapt pendlerfradrag om ein har rett til det. 3. Post sendt basert på folkeregisteret (bank, forsikring, statlige organ ......) Lenke til kommentar
iPostman Skrevet 25. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2012 Rookie: hvis du skal "maksimere" stipend så er det nok lurt å melde fra, få ingenting ekstra hvis du fortsatt bruke foreldrenes addresse. Grunnen til jeg lure på dette, er at det er ikke sikkert jeg bor der i over 10mnd. det er slitsomt å bytte fram og tilbake. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 Rookie: hvis du skal "maksimere" stipend så er det nok lurt å melde fra, få ingenting ekstra hvis du fortsatt bruke foreldrenes addresse. Hvis foreldrene bor langt borte får du reisestipend. Lenke til kommentar
iPostman Skrevet 25. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2012 ok, det var kjekt å vite. ^^ men nå er det slik at jeg ikke er under stipend og greier. er 29 år og har en jobb. DEt er bare at jeg litt usikker på om jeg skal bo der lenger enn 10-11mnd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå