Gå til innhold

Schaefer med bjeffe problem

Anbefalte innlegg

katter forstår da "verbalt" språk? jeg lærte min første fra den var liten at et knips betyr nei.. knipsa mens jeg pekte på gulvet å sa NED å til slutt ble det bare et knips, om det gjelder roting i noe han ikke skal borti eller går på flater han ikke skal på. han er nå 5 år å happy, aldri pressa ned i bakken eller lignende. aldri heller sett det nødvendig. har måtta hevet stemmen ja, men det var i trass alderen når ingenting funka når han var fokusert på noe.

å nei jeg trenger ikke forsvare noe av det jeg skreiv, det er LOVEN, har ingenting med mine meninger å gjøre. "sånn er det bare" å du må leve etter det som alle andre.

pus og beit litt da han var mindre. jeg gjore ingenting utav det, lot han bite å til slutt fant han t at det ikke var noe.. visst det der "sjef" tenkikken din hadde funka så hadde jo ikke bite problemet vedvart.. så du må nok vurdere noe annet.

virker og kansje som dyra dine er ganske usikkre, så lenge di sloss en del, hund bjeffer og katt biter..

prøv kansje å jobb med å få de tryggere.. han ene min er så trygg at jeg har han løs hos dyrlegen, ikke bånd. bil er han og helt rolig i, men har han i bur siden det ikke er lov med usikkra dyr. jeg håper å få hu andre her like trygg, hu har hatt litt tøffere opvekst å blitt mye mobba av andre katter i opdrettet, har bare hatt hu i 4 mnd å nå skal hu snart føde. men hu har blitt mye bedre inne da, kan bære hu uten at hu krøller seg som en ball å ligger bare å såver med meg på sofaen. så får vi jobbe med å gjøre henne tryggere etter "barna" er sendt avgåre :)

å nei du får ikke kjeft :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ingenting med hvordan jeg håndterer katten å gjøre, siden de alle har helt forskjellige personligheter. Pus som biter hardt gjør det mest sannsynlig på grunn av at han ikke kjenner sin egen styrke, og derfor er det viktigere med å si ifra når han biter meg eller noen av de andre pusene. Han har ikke store problemer hos veterinæren forresten.. det er en annen pus som har, og det kommer av personligheten hennes. Hun liker ikke fremmede, kan finne på å kosebite, men har aldri bitt meg i noen andre situasjoner, selv ikke de første gangene jeg prøvde å bade henne. Også har jeg enda en pus som har ingen problemer, er glad i absolutt alle mennesker, fremmed eller ei, og hun koser med veterinæren.

Alle har fått samme oppvekst.

Lenke til kommentar

men det er da bra at det ikke ligger noenting hos deg, bare dyrene sin feil :)

men uansett så er det ikke jeg som sier at du ikke kan rive katten/hunden i nakken. det er loven, jeg ser meg ikke nødt til å forsvare noe der.

synst og det var fint å lese tolkningen av "vold", var litt mer hondfast enn det vertfall jeg har som mentalt bilde av vold.

Lenke til kommentar

Det er aldri dyrenes feil, men det er ikke min feil at den ene katten biter for hardt (det er en hankatt, forresten). Ikke 'river' jeg katten i nakken heller, så det er ikke snakk om dyreplageri. Jeg gjør ikke kattene noe vondt, men han skal være underdannig meg.

Edit: Vil også legge ved at det er vanskelig å skjønne det hvis man ikke har flere katter og ser hvordan de dominerer hverandre. De kan ''lekesloss'' til guttepus blir så voldsom at de skriker, så jeg skjønner ikke hvorfor jeg, som deres 'overhode' og 'leder', ikke skal kunne holde han nede til han har slappet av når han har prøvd å glefse eller klore. Han er en hann, han er ett dyr, og som alle katteeiere vet så vil de gjerne være 'sjefen' i huset, men det er han ikke, og det vet han på grunn av at han får konsekvenser. Det er min måte å si ''nei pus!''. Hadde jeg forresten gjort han vondt så hadde han ikke stolt på meg så mye at jeg lett kan klippe klørne hans og dusje han, og han hadde heller skydd meg enn å gå mot meg hver gang jeg kommer inn i rommet, og kreve kos. Han er også tillitsfull mot fremmede.

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

har flerne katter jeg og, fikk mitt første kull i går, 4 friske flotte somali unger :)

de lekesloss her og, men aldri til blods.

prøvd å leke en del med han da? har problem her og med at hannkatten min har et ganske høyt energi nivå, så når hu gikk gravid så var hu trøtt å slapp men han skulle leke. så nå springer jeg å han med viftepinne 3 timer til dagen, gjort det i 3 uker. ellers så tar jeg fram viftepinnen når jeg ser han blir ernergisk. men da slipper vertfall jeg at han går over andre sine grenser.

Lenke til kommentar

Har masse sånne ''fiskestenger'', utallige stinkmus og kjøpte en sånn mus som lager lyd som du henger i dørkarmen som dingler, og det var en STOR suksess, timesvis med moro. Men det hjelper ikke på at han biter for hardt når han skal lekesloss. Han kan også finne på å kosebite oss mennesker, og det blir ett stort problem når han biter altfor hardt.

Lenke til kommentar

Men trangen hans til å lekesloss blir jo kraftig redusert om han ikke har energi.. Men virker ikke som jeg kan gi deg noe tips, så du får bare fortsette å legge han å se om han til slutt skjønner det.

"nei!" funker ikke heller? En ting jeg kommer på som jeg aldri har prøvd men som kan funke. Er at om du vet han biter hver gang du koser han, så kan du smøre sitron (saft fra sitron) på handa di, katter kan ikke fordra smaken av det. Gjore det på planten min, å det ble aldri noe problem igjen, di er så enkle at da tenker di at alle planter eller alle hender smaker vondt.. Synst d var verdt å prøve vertfall :)

Lenke til kommentar

Da vil de nok ikke ha kos fra meg overhode :p Edikk funker også fint, bruker det for å holde dem unna steder jeg ikke vil at de skal være, som å klatre oppi skuffen med håndklær og sånt. Han kosebiter ikke alltid, og man vet aldri når han gjør det. Har en jentepus som er sinnsykt glad i å kosebite, hun biter fingre hver gang hun får sjansen og selv om hun biter forsiktig (ikke i nærheten av hva guttepus gjør) så får hun ett lite ''knips'' mens jeg sier 'nei', og etter å ha gjort dette noen ganger så koser hun uten å bite (hun fortsetter altså å male og kose etter at jeg har ''knipset'', så det gjør henne ikke vondt). Mens guttepus kan kose kose kose og kose, for så å plutselig bite meg hardt på kinnet eller haka eller noe sånt, og da blir det som regel stygge, midlertidige sår.

Katter er smarte, så jeg mistenker at han gjør det fordi han er en hann og prøver å 'hevde' seg, selv om jeg håper at han bare er litt treg.

Lenke til kommentar

Katter liker ikke appelsin heller - de avskyr det.

Mange katter som har det slik Buffy - det er bare sånn de er tror jeg. De møter en grense for at nok er nok, eller, nå går vi over til kosebiting/biting delen av kosen. Dette gjør de også med hverandre mange ganger.

Vi er mennesker og vi styrer det hele når det gjelder dyr/menneske, vi som setter grensene. Se på det som med hund - endel lek f.eks på rett hund blir for mye og det blir negativ stress. Andre igjen kan leke lenge uten problem, men det er vi mennesker som må lese og styre det hele.

En hund det koker litt i hodet på etter endel lek med andre hunder kan f.eks vise dette ved å begynne å ri på de andre. Ikke bra og noe eier burde ha stoppet leken i forkant av.

Samme mener jeg med deg og katta - hvis du mener du ikke vil godta hard biting, så avslutt kosen før dette skjer. At katten er en katt og oppfører seg som en er naturlig - at vi som menneske skal gå inn og overstyre med å knipse osv syns jeg personlig ikke noe om på naturlig adferd for et dyr.

Har selv 2 katter som ikke biter (eller den ene gjorde det før - men den ga seg ettr at kosen ble avsluttet i forkant) Har hatt katter hele livet og legg merke til pupiller, ører, haletupp osv, så skal du klare å lese av kroppspråk når kosekos straks går over i bitekos, så da avslutter du)

Endret av kandasa
Lenke til kommentar

Det er den mest effektive måten å si ifra på da vi ikke har det samme språk, og jeg gjør ikke henne vondt, hun går ikke sin vei, hun slutter ikke engang å male. Hun bare fortsetter å kose, men skjønner da videre at ''nei'' betyr nei.

Med guttepus er det ikke like enkelt. Pga at det ikke er ofte han biter når vi koser og pga at det kommer ut av det blå så blir det veldig vanskelig å forutse når det skal skje, i motsetning til jentepus som kosebiter for da kan jeg både se og merke at hun nærmer seg fingrene og skal til å bite. Hvis jeg skulle ''ta han'' før han biter så blir det til at jeg aldri burde kose med han, og det er jeg ganske sikker på at hverken han eller jeg vil :p

Jeg er også veldig nøye på at vi har kosetid og leketid adskilt, og disse skal sjeldent gå ''om hverandre'', så det er ikke at han blir forvirret og tror at vi skal leke.

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Med jentepusen så funker det. Hun gir seg med bitingen og vi koser resten av tiden uten noen ubehagelige overraskelser.

Det er med guttepus jeg har problemer og som jeg skrev tidligere så er det ikke noe jeg kan forutse. Han biter og han biter hardt, og det må få konsekvenser for at han skal forstå det. Hvis jeg f.eks hadde latt han bite meg for så å bare dytte han fra fanget mitt så vil han bare spankulere bortover gulvet og spise litt. Bitingen må få konsekvenser, og hvis du har noen forslag til hvordan han kan disiplineres istedet for å holde han nede til han roer seg (de gangene han går litt bananas) så skulle jeg gjerne prøvd det.

Lenke til kommentar

det er ikke lov til å fysisk avstraffelse av dyr, det dere gjør er ulovlig!

At det er ulovlig er irrelevant, så mye er per idag blitt ulovlig at vi er alle kriminelle.

Det som derimot er relevant er at dette tydeligvis ikke har gitt resultater, og derfor tvilsomt vil gi resultater om man fortsetter å bruke samme metoden.

Lenke til kommentar
Bitingen må få konsekvenser, og hvis du har noen forslag til hvordan han kan disiplineres istedet for å holde han nede til han roer seg (de gangene han går litt bananas) så skulle jeg gjerne prøvd det.

Jeg kom på at jeg en gang har tatt ei katt btw. Ei hukatt som man aldri så det på og hu klora og beit uten advarsel. Hu var rett og slett skummel for barna våre når de var små og det var ikke helt god og tok de hu fikk tak i. (litt anderledes situasjon enn din dog) - der ga jeg henne er skikkelig knyttneve midt oppå hode i ren refleks når jeg skulle flytte henne og hu føyk rett i fleisen på meg så blodet fløyt. Hu ble bare stående perpleks og sikkert svimmel elns, men det virket - selv om det ikke var planlagt og det var en ren refleks, så stoppet det henne fra å fortsette å angripe alle - etter det gikk hun vekk istedet. Så bra for barn, sambo og besøkende, men forholdet mellom meg og katta ble slik at den ble redd meg resten av livet for den karamellen. (OT, men tok med læll)

Du har jo fått forslag tidligere av andre, men får du altså ikke det til, så er sprayflaske med vann en mulighet. Bitt = liten sprut i ansikt tvert. Viktig å hele tiden ha flasken i andre hånden ved kos, slik at sprut kommer alltid og tvert ved bitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...