Gå til innhold

Arbeid etter jus-utdanning

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jus er en av de utdanningene med best arbeidsutsikter. Blandt de som gikk ut i 2008 (er en stund siden, men det var de tallene jeg fant med et kjapt google-søk) hadde 97% jobb et halvt år etter endt studie (kilde). Det er ekstremt gode tall. Nå blir også privatistordningen lagt ned, og det utdannes færre jurister, selv om etterspørselen ikke går ned.

Karakterer ved eksamen (de eneste som teller) har mye å si når du skal få din første jobb, og mange selskaper stiller ganske harde (dog uformelle) krav til karaktersnitt. Det er et voldsomt karakterpress på jussen (i alle fall her på UiO), og det kan tidvis være ganske slitsomt. Men som tallene tilsier, også de med dårlige karakterer får jobb. De bare starter ikke som advokatfullmektig i de største firmaene.

Endret av Herr Brun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jus er en av de utdanningene med best arbeidsutsikter. Blandt de som gikk ut i 2008 (er en stund siden, men det var de tallene jeg fant med et kjapt google-søk) hadde 97% jobb et halvt år etter endt studie (kilde). Det er ekstremt gode tall. Nå blir også privatistordningen lagt ned, og det utdannes færre jurister, selv om etterspørselen ikke går ned.

Karakterer ved eksamen (de eneste som teller) har mye å si når du skal få din første jobb, og mange selskaper stiller ganske harde (dog uformelle) krav til karaktersnitt. Det er et voldsomt karakterpress på jussen (i alle fall her på UiO), og det kan tidvis være ganske slitsomt. Men som tallene tilsier, også de med dårlige karakterer får jobb. De bare starter ikke som advokatfullmektig i de største firmaene.

Må også tenke på at du ikke blir låst fast i Norge. Mener at man med en norsk mastergrad i juss har man rett til å praktisere som jurist i alle land som er medlem av EØS og fra og med dette året, har man tillatelse til å praktisere i alle medlemsland av EU i tillegg, ville dog ha lært meg et nytt språk med mindre man vil jobbe i sverige, danmark eller england. Man kan forsovet også starte som eiendomsmegler i norge om man vil ha jobb fort, ettersom man med en juss grad også får megler-beviligning. Sorry for bump, men jeg er noe nyskjerrig på dette selv og tenkte det var bedre med bump enn å starte en ny tråd.

Lenke til kommentar

Man får rett til å praktisere i andre land dersom man har advokatbevilling i Norge (men usikker på hvordan det er når man bare har utdanningen og ikke bevillingen), men om det er særlig praktisk er en annen sak. De fleste andre land har vesentlig vanskeligere arbeidsmarked for jurister enn Norge, og det er nok ikke mange arbeidsgivere som ansetter jurister/advokater som har sin utdannelse/bevilling fra andre land. Det er absolutt mulig å praktisere i utlandet med norsk utdanning, men sammenlignet med de fleste sammenlignbare yrker er det veldig vanskelig i praksis.

Lenke til kommentar

Ser ut som arbeidsledigheten ligger mellom 7 og 8 prosent etter 6 måneder for nyutdannede jurister i norge. Kilde http://www.dn.no/talent/article2514110.ece Vet at det er en artikkel og poll fra desember 2012 men finner ikke noen nyere stats på det feltet. Skulle gjerne sett hva statistikken er skandinavia, spesielt nyutdannede norske jurister som tar seg jobb der men har til nå ikke funnet noe om det. Mulig det er meg som ikke har saumfart google nok men.

http://studvest.no/nyhet/f%C3%A6rre-jurister-f%C3%A5r-brukt-utdannelsen

Endret av GeneralUser
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Dytter litt på denne. Jeg lurer også veldig på hvordan det ligger an nå. Det sier jo at arbeidsmarkedet er mye vanskeligere enn det var for noen år siden.

Jeg ble ferdig til jul og har søkt veldig mye forskjellig, men har ikke fått napp enda. Har ikke supre karakterer og har også brukt en del lenger tid på studiet en normalt fordi jeg har vært privatist og jobbet ved siden av.

Hva tror dere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...