Gå til innhold

Krav i tv for Spillkonsoll?

Anbefalte innlegg

Jeg har nå tanker om å skaffe en tv der jeg kan spille xbox360 og ps3 på.

Jeg har vært borti tver der bildet har lagget på skjermen osv og det vil ikke jeg. Jeg vil jo selvfølgelig ha en skjerm som ikke viser lagg.

Hva skal jeg se etter for å se om bildet lagger når jeg spiller?

Tenker en pris av max 3500 kr egentlig. 37" minst.

Har noen forslag til tv i denne prisklassen og størrelse som ikke lagger på spilling.

Mvh: Chilin

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ofte vanskelig å se med det blotte øye, det er heller noe du merker når du spiller, spesielt om du er vant til mindre lag fra før. Du burde egentlig se etter testresultater gjort med spesialutstyr for å måle skjermlag. Merk deg også at laggen kan variere fra inngang til inngang på TVen, samt fra oppløsningsmodus til oppløsningsmodus.

En 1080p skjerm skalerer for eksempel et 720p signal opp, og selv om denne prosessen er temmelig kjapp, så kan det bli noen millisekunder ekstra, og dette kan balle på seg etter hvert. De-interlacing av interlacede signaler tar også tid, men dette er neppe et problem når det er snakk om signaler fra PS3 eller 360. Noen produsenter noterer skjermforsinkelse i dataarkene sine, men ikke alle. Det er også ikke alltid lett å vite hvilken signaltype dette nummeret gjelder.

Lag kan testes selv, men da er du avhengig av å ha en skjerm med 0 lag (som en helanalog CRT) stående side ved side av skjermen du skal måle, og deretter kjøre et stoppeklokkeprogram som viser millisekunder på begge skjermene samtidig, og deretter ta bilde av begge skjermene samtidig med et kamera. Skjermen med mest lag vil vise et tall som er lavere enn den andre. Det er ikke 100% nøyaktig siden ingen av skjermene kan oppdateres ofte nok til å vise forskjeller på mindre enn 1/60dels sekund (16 millisekunder) ved en framerate på 60 fps.. Derfor må man ta mange testbilder og regne ut en median/gjennomsnitt. Det sier seg vel selv at å gjøre dette i en butikk med utstillingsTVer blir ganske trøblete å gjennomføre :p.

Jeg har "hørt" at plasmaskjermer ofte har mindre lag enn LCD, men dette kan ha forandret seg siden sist jeg sjekket. Storebrødrene til min plasmaTV har en lag på ca 20-25 ms. Dette er en relativt god verdi, har jeg hørt, siden noen verstingTVer kan ha helt opp i 50-100 ms lag. 20-25 ms tilsvarer ca 1-2 frames i spill (60fps, halvparten av det i 30fps som mange skytespill på konsoll kjører i). Jeg spiller ofte versus fightingspill hvor lav lag er veldig viktig, siden timingen på noen moves har et "vindu" på kanskje 5-15 frames. Har ikke merket noe nevneverdig lag, men så har jeg heller ikke noen TV jeg kan sammenligne med.

Du kan alltids prøve å spørre selgerene i butikker, men jeg ser for meg at veldig mange av de ikke kommer til å ha noen som helst peiling på hva du snakker om.

Endret av Pseudopod
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter å ha sjekket min egen PC skjerm (HPZR24w) så har jeg funnet ut at oppskaleringsprosessen fra ikke-native oppløsning til native tar ca 2 frames ved 60fps, altså ~34 ms. Uten skalering (altså ved native oppløsning) så ligger den på ca 20 ms, noe som er bra for et IPS panel. TN paneler er litt kjappere, men man finner så godt som ingen TN TVer, siden innsynsvinkelen på disse ofte er veldig begrenset, noe som tar seg dårlig ut på en TV. Jeg tror man trygt kan regne med at TVer ikke er betydelig mye kjappere på oppskalering enn hva min PC skjerm er. Selv om en TV hadde vært dobbelt så kjapp, så er forskjellen fremdeles bare ca 17 ms.

På en måte så betyr jo dette at 720p TVer er mer egnet til spill dersom man er veldig opptatt av lag. Det er jo få spill som kjører i 1080p uansett, og de som gjør det støtter også som regel 720p slik at TVen aldri trenger å bruke tid på å skalere ned et 1080p signal.

Et annet moment når det er snakk om lag i spill er jo også at det er input lag fra når du trykker på kontrolleren til konsollen starter med å endre ting i spillet. Siden de aller fleste spill rendrer frames på forskudd, slik at den har en buffer i tilfelle en stor endring i mengden ting å rendre (dette holder frameraten mer stabil), så vil det alltid ta minst denne mengden bufrede frames før du vil se endring på skjermen, selv med 0 input lag på TVen. ved 60 fps tilsvarer denne bufferen igjen ~34 ms :p, og dette er så klart i tillegg til skjermens egen lag. I et 30 fps spill vil en buffer på to frames faktisk tilsvare en intern lag i spillet på ~67 ms. Dersom frameraten varierer, så vil man i tillegg til det oppleve en variasjon i tiden det tar fra du trykker knappen til noe skjer. Dette er veldig irriterende i spill der ekstremt presis timing er viktig. Dersom du er vant til at du må reagere 33 ms før ting skjer på skjermen, og du plutselig får et fps drop så vil du akkurat i det øyeblikket trengt kanskje 60 ms som betyr at du kan ende opp med å trykke knappene alt for sent. Det er derfor en høy og stabil framerate er viktig i slike spill. Et VS fightingspill som ikke holder stabilt 60 fps er nesten å anse som en teknisk skandale :p.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...