Gå til innhold

Vits med mer minne?


Sanchez_

Anbefalte innlegg

Har en fire mnd gammel PC (som jeg bygget selv), som jeg hovedsaklig spiller på, men driver også med litt videoredigering (forholdsvis Vegas, After Effects og Cinema 4D). Per dags dato har jeg 8gb minne og en 3,3gHz i5-prosessor.

 

Jeg merker nå at den sliter med en gang jeg har oppe for eksempel Vegas og After Effects på én gang. Jeg liker å utnytte all tid jeg har, så når jeg for eksempel rendrer ett klipp i Vegas, hopper jeg over i After effects og begynner å jobbe der. Da begynner den å slite.

 

Det jeg lurer på da er om dette kanskje kan stabilisere seg litt om jeg kjøper mer minne. Jeg så at Komplett har fått inn 16 GB minne til en relativt billig penge (800 kr), og tenkte jeg at om jeg skal oppgradere noe nå, kan jeg ikke bruke mer enn det. Er klar over at jeg burde kjøpt en i7, og dette kommer jeg også til å gjøre, men ikke før den jeg har er litt mer brukt.

 

Vil PCen min takle den tunge redigeringen min bedre med 16gb RAM, eller ligger problemet andre plasser?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du sjekket "oppgavebehandling", og sjekket hvor mye minne du faktisk bruker når du kjører begge programmene. Her kan du enkelt se om det er cpuen eller minne som får det til å stoppe seg.

Nei, det har jeg faktisk ikke. Det skal jeg sjekke ut når jeg kommer hjem. :thumbup:

 

Har du SSD disk?

 

Det kan også være harddisken, angående videoredigering er ikke 16 GB minne for mye, men har man raske harddisker/SSD burde det ikke bety for store problemer.

SSD har jeg nok ikke, men er vel nødt å skaffe meg det en gang og. Harddisken er på 7200 rpm, 32mb buffer.

Lenke til kommentar

Har du OS og lagringen på samme disk så er det ikke rart at du sliter.

Separere hvor du lagrer og hva du har OSet på vil gi deg litt mer pusterom, men først og fremst må du sjekke minnebruken.

Er det 2x 32Bit programmer så hjelper det ikke om du har 50 millioner terrabyte med RAM, da de er begrenset til maks forbruk av 2Gb hver, uansett hva du gjør.

Maks RAM forbruk for 64Bit programvare er 2Tb, noe vi ikke kommer til å krysse på noen år i de tusen hjem (Servere vil nok nå dit ganske raskt dog :D)

Lenke til kommentar

Trur ikke du merker forskjell fra 8 til 16gb minne. Du har sjekka at hk støtter evt 4x4 brikker på 16 gb?

 

Prøv ssd først og se om du deretter merker forskjell med minne etterpå..

 

I følge en test jeg har sett lønner det seg å deaktivere swap fil med mer enn 12gb minne.. Går ann å prøve det og..

 

Edit: så ikke du skrev videoredigering først..da er det kanskje behov for mer..

Endret av Tune_Up2
Lenke til kommentar

Trur ikke du merker forskjell fra 8 til 16gb minne. Du har sjekka at hk støtter evt 4x4 brikker på 16 gb?

Jaup, det gjør det.

 

I følge en test jeg har sett lønner det seg å deaktivere swap fil med mer enn 12gb minne.. Går ann å prøve det og..

Leste såvidt noe om dette jeg og, så kan sikkert prøve og se om det blir forskjell. Bestillingen har ankommet Bergen, så regner med jeg kan hente det og teste ut i morgen. :)

 

Bestilte i tillegg noen vifter og ny CPU-kjøler, og tenkte å overklokke den i samme slengen som resten av oppgraderingene. Da burde jeg fint klare tyngre videoredigering selv om jeg ikke har så dyr prosessor (i5), HK (ASUS P8Z68) eller grafikkort (Sap. Radeon 6790 1GB).

Endret av TerjeP
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...