Gå til innhold

Laptop (til spill, max 15.6", full HD, budsjett <9999)

Anbefalte innlegg

Jeg skulle gjerne hatt litt hjelp til å finne fram en laptop fra den jungelen som finnes der ute (i hvert fall for sånne som meg). Det eneste jeg vet er at jeg har noen ønsker om hvordan den skal være:

1. Full HD

2. Helst ikke større enn 15.6"

3. Skal helst ikke jage bort alle andre fra lesesalen med viftelyder (greit med litt vifting når den spilles på..)

4. Skal klare BF3 og Skyrim med god flyt uten at det ser ut som om man spiller på en ps (og veldig gjerne Diablo 3 når man får fingra i det).

En SSD hadde også vært kjempekult dersom det ikke kjører prisen langt opp i skyene.

Vil gjerne holde pengebruken under 10'000.

Håper det er hjelp å få av dere! Hvis dere trenger å vite mer om bruken for å hjelpe er det bare å si ifra! Veldig keen på hjelp, hehe.

Mvh Mikkel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik jeg ser det så har du to valg.

MSI GT683DX

ASUS G53SX

Som du ser har de to forskjellige specs når det kommer til CPU og GPU.

Forskjellen mellom i5-2430M og i7-2760QM er hovedsaklig antall kjerner. i7 er en Quad core cpu mens i5 er dual core. i7 utvikler mer varme, trekker mer strøm, dvs kortere batterilevetid. I praksis ofrer du ikke mye ytelse ved å gå for i5-en, det er heller ikke mange spill som utnytter flere enn 2 kjerner, dessverre gjelder ikke dette BF3 som bruker opptil fire.

Vel å merke er at i5en har en høyere baseclock enn i7en (2,4vs2,2), så til vanlig bruk er den like bra og ikke bedre.

Så, GPU.

MSIen har GTX 570M og ASUSen har GTX 560M.

Forskjellen i ytelse er alt ifra 9% til 19% eller mer.

Sjekk her for met utfyllende specs.

SSD kan du kjøpe og sette inn selv.

Mulig å bytte ut DVD-ROM på ASUSen med SSD mon tro? :hmm:

OBS! I følge usikkre kilder er G53SX sin 560M nedbuffet. ASUS har av en eller annen grunn buffet dem så de er svakere enn de i G74SX. :ermm:

Endret av JewAlmighty
Lenke til kommentar

^dette. Ingenting mer å tilføye. Kan konkludere med at G53SX er en bedre pc overall, men at GTX 570M likevel gjør MSI GT683 svært attraktiv ytelsesmessig.

Edit: mener helt bestemt at det er 2 disc-slots I G53SX også?

Endret av Geirern
Lenke til kommentar

Vet ikke hvordan det er med GT683, men kjølingen på G serien til Asus er awesome, selvom den gjør maskinen litt mer bulky.

Begge er veldig kraftige maskiner, men jeg ville valgt G53SX på grunn av prossesor og kjøling. (Selv om den har gimpa versjon av 560M..) Og ja, den har plass til to HDD i maskinen uten å bytte ut ODD.

Eneste fordelen med GT683 er GTX570M, og det er større enn 9~19% forskjell på grunn av Asus har 128bit versjonen istedenfor 192bit versjonen hvis jeg ikke husker feil..

EDIT: Har sett G53SX kjøre BF3 på High med ~30fps. Så hvis man skrur av AF&AA og setter ned noen innstillinger, kjører den det meste med god flyt.

Endret av Pius
Lenke til kommentar

Tusen takk for gode svar! Begge de to alternativene så veldig bra ut, kanskje spesielt Asusen. Men på Dustin virker det som om G53SX ikke lenger er å få tak i, og de andre stedene jeg har sett havnet den fort over både 10 og 11k. Men jeg fant G74SX på Dustin til 9999,-. Hvordan er denne sammenlignet med G53SX'n som alternativ? Her er annonsen: http://www.dustinhome.no/asus-g74sx-ci7-22-8gb-1000-gtx560m-173-w7hp/product/5010610280

mvh Mikkel

Endret av GuruGunk
Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale Alienware M14X. Den er en fjorten tommer og du ville jo ha max 15,6 så det er i blink ;) ! Den har også HD grafikk, SSD harddisk og bra prossessor. Jeg husker ikke helt prisen, men det er mulig at den er noen få tusen lapper høyere enn budsjettet ditt. Men jeg vil anbefale denne på det sterkeste!

Alienware-M14x-And-M18x.jpg

Specs:

Manufacturer:

Alienware

Part Number:

CNETm14x

General

OS Provided

Microsoft Windows 7 Ultimate

Notebook type

Gaming laptop ,

Midsize

Processor / Chipset

Processor

Intel Core i7 2860QM / 2.3 GHz

Memory

RAM

8 GB

Technology

DDR3 SDRAM

Speed

1600 MHz

Storage

Hard Drive

750 GB / 7200 rpm

Optical Drive

8x SuperMulti DVD+/-R/RW Slot Load Optical Drive

Read Speed

8x

Hard drive type

SATA

Display

Type

14.0

Max Resolution

1600x900

Audio & Video

Graphics Processor

3.0GB DDR3 nVidia GeForce GT 555M using nVidia Optimus technology

Dimensions & Weight

Weight

6.5 lbs

Lenke til kommentar

hmmm, G53SX var da i butikken i dag tidlig :/

uansett så er du like bortsett fra skjermstørrelsen

Vil det være stor forskjell i ytelse dersom jeg kjøper en G53SX med i5 istedetfor i7 (alt annet likt)? Det ser ut til å være det eneste jeg finner (med forbehold om at jeg er søkshemmet eller noe).

Eksempelvis:

http://www.ps.no/ArtDtl.aspx?i=226912&banid=hwpg

http://www.amentio.no/G53SX-S1190V-i5-2430M-6G-750G-15e6-W7HP-ASUS/cat-p/c/p4238454.html

http://www.netshop.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=177170

Endret av GuruGunk
Lenke til kommentar

Vil det være stor forskjell i ytelse dersom jeg kjøper en G53SX med i5 istedetfor i7 (alt annet likt)? Det ser ut til å være det eneste jeg finner (med forbehold om at jeg er søkshemmet eller noe).

nei, de fleste spill bruker kun 2 kjerner, og det eneste i7 har over i5 er at den har flere kjerner, det vil bety noe i for eksempel BF3 da, men ikke mye.

Jeg vil anbefale Alienware M14X. Den er en fjorten tommer og du ville jo ha max 15,6 så det er i blink ;) ! Den har også HD grafikk, SSD harddisk og bra prossessor. Jeg husker ikke helt prisen, men det er mulig at den er noen få tusen lapper høyere enn budsjettet ditt. Men jeg vil anbefale denne på det sterkeste!

ganske dårlig deal det der... mindre skjerm, mindre oppløsning

i tillegg så yter skjermkortet på G53SX 50% bedre enn grafikkortet i m14x

Endret av olestokk
Lenke til kommentar

nei, de fleste spill bruker kun 2 kjerner, og det eneste i7 har over i5 er at den har flere kjerner, det vil bety noe i for eksempel BF3 da, men ikke mye.

ganske dårlig deal det der... mindre skjerm, mindre oppløsning

i tillegg så yter skjermkortet på G53SX 50% bedre enn grafikkortet i m14x

Så disse kan være gode alternativer? Er det noen praktisk forskjell på disse? Er det noen butikker du ville valgt over andre? Stiller kanskje dumme spørsmål, men - vil jo helst være så sikker som mulig.

http://www.ps.no/ArtDtl.aspx?i=226912&banid=hwpg

http://www.amentio.no/G53SX-S1190V-i5-2430M-6G-750G-15e6-W7HP-ASUS/cat-p/c/p4238454.html

http://www.netshop.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=177170

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar

har ingen erfaring med PS.no

amentio.no skal du holde deg LANGT unna

netshop er en ganske grei butikk

de er like i ytelse

Da tror jeg at det blir en bestilling fra netshop, dersom ingen har noen gode argumenter for hvorfor jeg ikke bør velge en annen modell og eller butikk.

Tusen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

har ingen erfaring med PS.no

amentio.no skal du holde deg LANGT unna

netshop er en ganske grei butikk

de er like i ytelse

Da tror jeg at det blir en bestilling fra netshop, dersom ingen har noen gode argumenter for hvorfor jeg ikke bør velge en annen modell og eller butikk.

Tusen takk for hjelpen!

husk at den ikke er på lager hos netshop

den linket til på netonnet har i7 prosessoren + blu-ray hvis du synes det er verdt det

Lenke til kommentar

Jeg er veldig usikker. Hva vil det si at de har varen på leverandørlager? Et par dager ekstra? For den 1000-lappen kan jeg jo kanskje kjøpe en SSD (hvis det var plass?) eller være halvveis til en decent skjerm... Blu-rayspiller er ikke så viktig for min del, og er ikke helt overbevist over hvor viktig det er med i7 framfor i5. Ser forsåvidt på dette som en noe langvarig investering, så hvis i7 gir den et år eller to ekstra i drift er jo det forsåvidt å foretrekke. Innspill på dette?

Mvh Mikkel

Lenke til kommentar

Jeg er veldig usikker. Hva vil det si at de har varen på leverandørlager? Et par dager ekstra? For den 1000-lappen kan jeg jo kanskje kjøpe en SSD (hvis det var plass?) eller være halvveis til en decent skjerm... Blu-rayspiller er ikke så viktig for min del, og er ikke helt overbevist over hvor viktig det er med i7 framfor i5. Ser forsåvidt på dette som en noe langvarig investering, så hvis i7 gir den et år eller to ekstra i drift er jo det forsåvidt å foretrekke. Innspill på dette?

Mvh Mikkel

i7en gir deg ingen ekstra år

det er plass til en ekstra HDD/SSD i maskinene uten å ta ut det optiske drevet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...