Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

 

Vi har fått en sbs 2011 på kontoret som må inn i backup rutinene våre.

Prøve og bruke veiviseren, men den lar meg kun ta backup til intern harddisk.

 

Vi har 2 backup maskiner med 4tb i raid 1 hver.

 

Ene befinner seg på samme server rom og andre er i verksted byggingen 100m unna.

 

Planen er og ta backup til maskinen som står i samme rom, da den speiler seg over på den som står i verkstedbygningen.

 

Men hvilken løsning anbefales for og ta backup over nettverk av sbs 2011 som vil la oss beholde muligheten for og gjenopprette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Windows Backup i Server 2008 R2 gir deg følgende muligheter:

 

- backup til lokal harddiskenhet

- backup til delt mappe på annen maskin

 

Den første løsningen gir deg mulighet til å kjøre gjentatte, inkrementelle backup-jobber til samme lokasjon, og det tas da bare backup av nye og endrede filer. Inntil 64 versjoner er tilgjengelig for restore, forutsett at man ikke slipper opp for diskplass.

 

Den andre løsningen gjør det ganske enkelt å ta backup til en ekstern lokasjon, men muligheten til inkrementelle backup-jobber og tilgang til tidligere versjoner, faller bort.

 

Man kan få (nesten) det beste av begge variantene ved å velge backup til lokal disk, men la den "lokale disken" være en iSCSI-enhet utdelt av en NAS eller en annen Windows Server med Microsoft iSCSI Target installert (nå gratis tilgjengelig). Det man da mister, er Bare Metal-muligheten, da iSCSI ikke er tilgjengelig i WinPE-miljøet på Windows Server-DVDen.

 

Det kan se ut som Windows Backup er beheftet med noen vesentlige svakheter, og det stemmer nok helt. I tillegg til de ovennevnte problemstillingene, kommer det faktum at inkrementell-oppsettet overskriver gamle jobber etter behov uten å gi noe som helst varsel, samt at backup av Exchange kun gjøres på database-nivå.

 

Personlig vil jeg anbefale tredjepartsverktøy til backup av SBS.

Lenke til kommentar

Okei

 

Som jeg nå planlegger det er backup av sbs 2011 til intern harddisk.

 

3parts programvare for bakup av backupdisken i serveren til de andre, er det kanskje veien og gå?

 

Noen anbefaling til programvare for backup?

 

Har sett litt på druva for backup av klient maskiner, da ikke alle maskinene er i domenet til sbs 2011.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

SBS backup er faktisk grævla ålreit til alt bortsett fra singel level restore av mail. Hvis du på død og liv vil bruke den og ta backup til en annen maskin så kan du kanskje vurdere å installere Microsofts iSCSI target (gratis) på den andre maskinen i samme rom. Da kan du koble opp en disk i SBS-en som er mountet på den andre maskinen, og det bær WSB/SBS backup godta.

Lenke til kommentar

Okei, ja vi har ikke mail på sbs da vi bruker google aps.

 

Eneste er at når sbs lager en egen type partisjon, som ikke er synelig så får jeg ikke tatt backup av den harddisken til en maskin i ett annet bygg med tanke på bann.

 

Og ønsker og ha det slikt at skulle noe gud forby hende så kan jeg tusle over gaten og hente backupen på en ekstern disk stabbe i sbs maskinen, og den restorer seg fra den backupen.

 

Kan iscsi brukes til det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...