enga1913 Skrevet 23. januar 2012 Del Skrevet 23. januar 2012 Har nå i nesten 2 år søkt på jobb. Men har fortsatt ikke fått en. Har vært på mange intervjuer, så det er sikkert ikke noe galt med søknadene mine. Men jeg begynner å bli lei av denne søkingen etter jobb. Får jo avslag etter avslag og da gidder man snart ikke mer. Var hos Nav for å se hva dem kunne hjelpe med. Men det eneste jeg fikk der var jobbsøkerkurs. Tror jeg gir opp. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 23. januar 2012 Del Skrevet 23. januar 2012 (endret) Kva jobber søker du på og kva kvalifikasjoner har du? Ein veldig typisk feil er at ein søker på jobber som ein ikkje er godt kvalifisert for. Dette være seg om du er ufaglært og søker jobber som krever kompetanse eller du er nyutdanna siviløkonom og forventer å få jobb som leder for ei miliardbedrift frå dag 1. Du må derfor vurdere kva kompetanse du har og søke deretter, ofte kan det være lurt å ta ein "dårlig" jobb i ei periode berre for å kunne vise til at du har den arbeidserfaringa. Dersom du fortsatt sliter med å finne jobb så bør du vurdere å utvide søkshorisonten din og også søke på jobber som vil innbære lengre pendletid. Endret 23. januar 2012 av The Avatar 2 Lenke til kommentar
Runinho Skrevet 23. januar 2012 Del Skrevet 23. januar 2012 Hvor gammel er du? Hva slags utdanning har du? Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 23. januar 2012 Del Skrevet 23. januar 2012 I Norge kan omtrent alle få seg jobb. Får du ikke jobb på 2 år bør du søke etter andre typer jobber, og se på muligheten for å flytte på deg. Ingen som er for god til å ta enkelte jobber, en fysiker kan godt vaske gulv hvis han ikke får seg jobb innenfor sitt eget yrke. 1 Lenke til kommentar
enga1913 Skrevet 23. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2012 Kva jobber søker du på og kva kvalifikasjoner har du? Ein veldig typisk feil er at ein søker på jobber som ein ikkje er godt kvalifisert for. Dette være seg om du er ufaglært og søker jobber som krever kompetanse eller du er nyutdanna siviløkonom og forventer å få jobb som leder for ei miliardbedrift frå dag 1. Du må derfor vurdere kva kompetanse du har og søke deretter, ofte kan det være lurt å ta ein "dårlig" jobb i ei periode berre for å kunne vise til at du har den arbeidserfaringa. Dersom du fortsatt sliter med å finne jobb så bør du vurdere å utvide søkshorisonten din og også søke på jobber som vil innbære lengre pendletid. Er desverre ikke kvalifisert til så mye da utdanningen min er på bånn for å si det mildt. Hva jeg søker på? Det er litt forskjellig. Har søkt på flere butikkjobber, renholdsjobber osv. Egentlig alt mulig. Som sagt så har jeg blitt kalt inn til flere intervjuer, men der stopper det. Så da må jeg være kvlifisert til dem jobbene. Det siste du skriver kan jeg jo prøve på, selv om jeg ikke tror det hjelper så mye. Bor jo i Oslo og det er vell der det er flest jobber. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 23. januar 2012 Del Skrevet 23. januar 2012 Flest jobber - men også mest konkurranse om jobbene. Du burde vel kanskje se på muligheten om å flytte. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 23. januar 2012 Del Skrevet 23. januar 2012 Akkurat Oslo er nok litt i den situasjonen at befolkningstettheita gjer at det er fleire arbeidssøkere enn tilgjengelige jobber. Men sidan du seier at du blir kalt inn til intervju utan å få jobb så bør du tenke litt over utsjåanden og utstrålinga di. Korleis kler du deg på jobbintervju? Har du tattoo eller piercing synlig? (Dette er ting som ofte teller negativt i serviceyrker). Korleis oppfører du deg på jobbintervju? Passer du på å handhelse med eit normalt sterkt handtrykk? Er du klar i din tale? Fremmstår du som sjølvsikker og moden? Du treng på ingen måte å overdrive, men ofte så blir det anbefalt at du kler deg fint på jobbintervju. Personleg så er eg av den oppfattninga at du bør tilpasse dette etter kva slags jobb du søker på. Det som kan være lurt er å stikke innom arbeidsplassen for å sjå kva antrekk som dei fleste bruker og deretter kle deg litt finare enn det. Dersom dei andre ansatte går i jeans og t-skjorte så kan det være nok at du har på deg jeans og ei litt fin skjorte. Dersom dei ansatte går i dress så bør også du møte opp på jobbintervju i dress. 4 Lenke til kommentar
Illus Skrevet 23. januar 2012 Del Skrevet 23. januar 2012 Er desverre ikke kvalifisert til så mye da utdanningen min er på bånn for å si det mildt. Hva jeg søker på? Det er litt forskjellig. Har søkt på flere butikkjobber, renholdsjobber osv. Egentlig alt mulig. Vil anbefale deg å tenke litt på etterutdanning/kursing for å heve dine kvalifikasjoner. F.eks. vekterkurs, lokførerutdannelse, konduktør etc. etc. Det hjelper også å ha en formening om hva du kunne tenkt deg å gjøre de neste årene og spisse cv'en/kompetansen din mot dette. 1 Lenke til kommentar
enga1913 Skrevet 23. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2012 Flest jobber - men også mest konkurranse om jobbene. Du burde vel kanskje se på muligheten om å flytte. Har tenkt på det ja, men hvordan kan man kjøpe et sted å bo om man ikke har jobb og penger? Da er det ikke bare å flytte. Lenke til kommentar
enga1913 Skrevet 23. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2012 Akkurat Oslo er nok litt i den situasjonen at befolkningstettheita gjer at det er fleire arbeidssøkere enn tilgjengelige jobber. Men sidan du seier at du blir kalt inn til intervju utan å få jobb så bør du tenke litt over utsjåanden og utstrålinga di. Korleis kler du deg på jobbintervju? Har du tattoo eller piercing synlig? (Dette er ting som ofte teller negativt i serviceyrker). Korleis oppfører du deg på jobbintervju? Passer du på å handhelse med eit normalt sterkt handtrykk? Er du klar i din tale? Fremmstår du som sjølvsikker og moden? Du treng på ingen måte å overdrive, men ofte så blir det anbefalt at du kler deg fint på jobbintervju. Personleg så er eg av den oppfattninga at du bør tilpasse dette etter kva slags jobb du søker på. Det som kan være lurt er å stikke innom arbeidsplassen for å sjå kva antrekk som dei fleste bruker og deretter kle deg litt finare enn det. Dersom dei andre ansatte går i jeans og t-skjorte så kan det være nok at du har på deg jeans og ei litt fin skjorte. Dersom dei ansatte går i dress så bør også du møte opp på jobbintervju i dress. Jeg ser den ja. Kler meg som regel bra, barberer meg, noen ganger drar jeg også til frisøren om det er en jobb jeg virkelig vill ha. Så det skulle egentlig ikke være noe i veien med det. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 23. januar 2012 Del Skrevet 23. januar 2012 Hvis du klarer å skaffe en jobb først, så vil du kunne avtale med en som leier ut en hybel/leilighet om å begynne leieavtalen din når du begynner i jobb. Liksom et "selg ikke pelsen før du har skutt bjørnen"-prinsipp. Du har vel muligheter for transport for å komme deg til intervju, litt utenfor Oslo regner jeg med? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 23. januar 2012 Del Skrevet 23. januar 2012 Du er ikke kvalifisert til jobben om det stopper ved jobbintervjuet, da er problemet ditt hva du gir av deg selv på intervjuene. Viktig at du snur på den tankegangen - å bli kalt inn til intervju er fordi de skal vurdere om du er kvalifisert eller ei. Så må du SELGE deg inn, vise at du er overlegen de 20 andre de også intervjuer. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 23. januar 2012 Del Skrevet 23. januar 2012 Problemet er at dere er enormt mange søkere på utlyste stillinger som normalt ikke stiller krav til utdanning, spesielt i de store byene. Da jeg ble intervjuet av Elkjøp vedrørende en ledig stilling som selger fikk jeg vite at det var nesten 100 søkere i denne mellomstore byen jeg bor i, noe som igjen betyr at butikken kan velge ansatte fra øverste hylle. Lenke til kommentar
enga1913 Skrevet 24. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2012 Hvis du klarer å skaffe en jobb først, så vil du kunne avtale med en som leier ut en hybel/leilighet om å begynne leieavtalen din når du begynner i jobb. Liksom et "selg ikke pelsen før du har skutt bjørnen"-prinsipp. Du har vel muligheter for transport for å komme deg til intervju, litt utenfor Oslo regner jeg med? Ja, det har jeg mulighet til. Men ja, kan jo tenke på det du sier angående å leie. Problemet er at dere er enormt mange søkere på utlyste stillinger som normalt ikke stiller krav til utdanning, spesielt i de store byene. Da jeg ble intervjuet av Elkjøp vedrørende en ledig stilling som selger fikk jeg vite at det var nesten 100 søkere i denne mellomstore byen jeg bor i, noe som igjen betyr at butikken kan velge ansatte fra øverste hylle. Ja, det er det. Søkte på en vekterstilling og spurte om hvorfor jeg ikke fikk jobben. Fikk til svar at det var over 200 søknader til denne stillingen. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 24. januar 2012 Del Skrevet 24. januar 2012 Hvis du sliter så vil jeg anbefale å kontakte vikarbyråer og komme deg i jobb den veien. Det er veldig vanlig at man blir ansatt via vikarbyrå hvis man er god til å jobbe. Det er ihvertfall verdt å prøve. Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 24. januar 2012 Del Skrevet 24. januar 2012 Har selv benyttet med av vikarbyråer og bemanningsbyrå. Min erfaring er at det gjerne er disse som er flaskehalsen, du tar kontakt med dem; og en kynisk person vil se over dine kvalifikasjoner. - Altså, om man går denne veien, bør man ha en CV skrevet på gullpapir. Det jeg vil anbefale, gå rundt på butikker, sjekk finn.no for annonser av direkte firma. Ring dem, og hør om du kan få komme innom for et intervju; får du nei, så fortsetter du med "Det kan vel ikke skade at jeg kommer innom, vel?" En annen viktig ting, er å ta til takke med det man får. Er man ny i jobbmarkedet, gjelder det bare å sette seg som mål å få en jobb, ikke en god jobb (det kommer senere). Min første stilling var som telefonselger, jeg ser det florerer av slike jobber i dag. Det er alltid lettere å søke jobb når man har jobb. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 24. januar 2012 Del Skrevet 24. januar 2012 Jeg må innrømme at jeg har liten tro på søknader og intervjuer, basert på egen erfaring. Jeg har hatt tre jobber inkludert den jeg har nå, men ingen av disse har jeg fått ved å sende søknad og å gå på intervju, selv om jeg nok har sendt mellom 50-100 jobbsøknader og vært på mellom 10-20 intervjuer totalt i min karriere. I alle tilfellene er det vært så mange søkere at oddsen for å nå opp er som å vinne 10,000 kroner på flakslodd. Lenke til kommentar
Lader Skrevet 24. januar 2012 Del Skrevet 24. januar 2012 Altså! Ingenting er umulig, så det er sagt. Hvis du har søkt i 2 år, da har du søkt feil. Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 24. januar 2012 Del Skrevet 24. januar 2012 Søk jobb i småfirma, gjerne de med liten omsetning. Har selv fått to jobber ved å ringe med nedover brøndøysund-registeret, og høre om de trenger folk. Søker man jobb i større selskap, eller butikker, er det jo åpenbart at man har større konkurranse. - Tar man til takke med telefonsalg, kan man i storbyene få jobb på dagen. Lenke til kommentar
Thlian Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 "Går kanskje til frisør til og med hvis det er en du virkelig vil ha"?? Hva slags holdning er det? Virker som om du er i en situasjon hvor du burde gjøre det du kan uansett for å få jobben, er det ikke derfor du søker? Du trenger ikke hva dress, skjorte og slips til enhver tid, kommer an på jobben. Men du kommer langt med ei hverdagsskjorte paakka godt ned i et par jeans og ikke utenfor eller se slaskete ut, sko er ikke så farlig så lenge de er knytt og ikke joggesko. Men sant som det sies tidligere her at veldig mange jobber rett og slett fåes ved å snakke med tilfeldige personer, tilfeldigheter og bekjentskaper. Persoblig har jeg gått fort lei jobbene miine og skal hele tiden prøve noe nytt. Dette er heller ikke og anbefale, jeg har vært avhørt et par ganger på grunn av såkalt vimsing og frarådes på det sterkeste. Men det har gjort st jeg har ben i mer enn en leier, så om jeg angrer på det nå idag er jeg ikke så sikker på. Men hvorfor skorter det på utdanningen din? Skolelei? Hvor gammel er du? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå