AnonymDiskusjon Skrevet 23. januar 2012 Del Skrevet 23. januar 2012 Rundt juletider møtte jeg 4-menningen. Er ikke så ofte vi møtes (bor langt unna) så jeg ringte og spurte om vi kunne ta oss ei øl sammen. Vi møttes om planlagt, og jeg skulle by han på et glass vin. "Nei takk, jeg har bedre saker" sa han. "Hva da?" sa jeg. Da tok han fram hasj og rullet seg en joint. Etter at han hadde røkt ei stund så tok han fram noe hvitt pulver i en pose, og selv om jeg skjønte at det var narkotika spurte jeg jo hva det var for neo. "En sterk ADHD-medicin som jeg har pulveristert. Dette er amfetamin" fikk jeg til svar. Jaha...Hva skal man si? Jeg drakk alkohol mens han ruset seg på narkotika. Han sa også at han KUN bruker dette om helgene...Men snart kan det vel eskalere. Prøvde og snakke med han, men han sier at man ikke blir avhengig av slikt. Dette anser jeg som ren "bullshit". Klart man blir avhengig av rusmidler... Er det noe jeg kan gjøre? Vil ikke se min 4-menning ødelegge livet sitt... Postet av anonym: db4dcdbde5481cd4acd26c58871049d0 Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 23. januar 2012 Del Skrevet 23. januar 2012 (endret) Er det "klart" at man blir avhengig av rusmidler? Så lenge du drikker alkohol så er du ikke så mye bedre, bortsett fra at det ikke er ulovlig etter norges lover. Bryter du aldri loven selv? Det kan helt sikkert eskalere, på lik linje med at drikkevanene dine kan eskalere til at du drikker en sixpack et par ganger midt i uka. Siden det er i norge, så er det sikkert ritalin han har knust til pulver. Det er ikke "så" sterkt, og det er teknisk sett ikke amfetamin heller, men kan ha lignende virkning i rett dose. Kanskje jeg ikke er helt enig i at han burde sniffe ritalin (jeg antar det var slik han inntok den, korriger meg om jeg tar feil) hver uke, men en liten joint i helga er ikke så ille. Det "kan" ha vært adderall i stedet for ritalin, siden han sa det var en "sterk" medisin, men ritalin er uendelig mye lettere å få tak i her til lands, siden adderall ikke kan fåes på resept, slik ritalin kan. Endret 23. januar 2012 av Pseudopod Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 23. januar 2012 Del Skrevet 23. januar 2012 Som brukeren over meg har konstantert så kan man fint bruke narkotika uten å bli avhengig. Det er bare propaganda at den første jointen og den første sprøyta gjør deg avhengig, selv om det er en viss forskjell mellom å røyke oljene til en plante og det å bruke sprøyte.. Bry deg om deg selv du! Lenke til kommentar
bonkytonk Skrevet 23. januar 2012 Del Skrevet 23. januar 2012 Det er ikke mye du kan gjøre om han først har "bestemt" seg for at han ikke gjør noe farlig og ikke har større risiko for å bli avhengig etc. Husker selv hvor provosert jeg ble av statlig "propaganda" mot rusmidler da jeg brukte det selv. Reaksjonen min var å bli enda mer "legalize it" og bagatellisere det fullstendig. Så fikk jeg da også alvorlige problemer. Jeg blir ofte litt skeptisk når folk absolutt må poengtere at de bare gjør ditt eller datt i helgene. Da virker det som om de egentlig skulle ønske de kunne gjøre det hver dag, og en del rusmidler er slik, og en del mennesker er slik, at man gjerne begynner helgen på torsdag etter hvert, eller tar seg en blås/pille/six-pack fordi man "fortjener" det etc. En ting du kan gjøre er å oppfordre ham til å være ærlig mot seg selv. Han burde slippe å leve opp til dine eller andres forventninger og meninger, det viktigste er å ikke lure seg selv. Lenke til kommentar
KarmaZ Skrevet 23. januar 2012 Del Skrevet 23. januar 2012 Utfra første inntrykk jeg fikk TS post, anser jeg dere som mer bekjente med tanke på avstands forhold og kanskje sjeldnere møtes, dere hverandre. Uten å leke for storkar, er det vel neppe populært å trakke han på skoen å fortelle hvor dårlig narkotika egentlig er, og hva det gjør med han. Kanskje treffer du spikeren rett, og han er enig med deg. Kanskje jeg tar feil?! Lenke til kommentar
Bruker-97420 Skrevet 24. januar 2012 Del Skrevet 24. januar 2012 Selv om han sier han bare gjør det i helgene betyr ikke det at det er sant. Jeg har nettopp kommet ut av et forhold med en narkoman, og det er helt vanvittig hvor mye han har løyet for meg gjennom de årene vi var sammen. Og det er utrolig hvor fort ting eskalerer, både med løgner og med rusen. Det var lite jeg fikk gjort siden han ikke så på sitt bruk som noe problem. - Og det er det jeg tenker om deg også. Når firmenningen din ikke ser på sitt bruk som noe problem er det lite du får gjort. Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 24. januar 2012 Del Skrevet 24. januar 2012 Var på fest en helg, hvor søsteren min kom til å finne ut at jeg har brukt hasj. Dette medførte trusler med politi, og ødelagt liv. Nå skal det sies at ingenting er så latterlig som å sitte ved siden av en full person, som prøver å lære deg om narkotika. - Jeg ble forklart at narkotika er en inngangsbillett til evig gjeld, fengsel, og arbeidsløshet. Nå har jeg verken gjeld, har aldri satt i fengsel, og har ikke vært arbeidsløs siden jeg var 17. Poenget mitt er at Narkotika ikke er denne "dødsdommen" folk skal ha det til, faktisk er alkohol det verste rusmiddelet man kan ruse seg på, da man utgjør en betraktelig høyere risiko for å skade seg selv, og andre. En studie for bare noen år tilbake, gikk til og med så langt at de fremstilte Alkohol som verre enn heroin! Håper folk som sitter med slike fordommer mot narkotika, tar seg noen minutter til å google det. - Nesten samtlige rus-forskere vil påstå at hasj ikke er avhengighetsskapende, men "vanedannende". 1 Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 24. januar 2012 Del Skrevet 24. januar 2012 Det er kun av historiske årsaker at vi i norden har så skakkjørt syn på cannabis og marihuana. Alkohol er betydelig mer skadelig for kroppen enn disse stoffene. Alkohol er også ofte grunn til tragedier hvor folk gjøre veldig dumme ting i alkoholrus. 1 Lenke til kommentar
bonkytonk Skrevet 24. januar 2012 Del Skrevet 24. januar 2012 Det har mye med forventninger å gjøre. Alkoholrus kan oppleves helt forskjellig av to personer som har forskjellige forventninger til det. Og jeg tror avhengighetsfareng også påvirkes av forventninger og normer. I ti år trodde jeg at jeg var håpløst hektet på tobakk. Det viste seg å være løgn, jeg måtte bare bli gjort klar over det. Før var det helt umulig å slutte fordi jeg jo erfarte avhengigheten selv om den bare var innbildning. Placebo-effekten forekommer ikke bare i medisin. Men når det er sagt kan man bli hekta på alt som har en effekt. Det er kjipt at man har isolert alkohol og lagt alle andre rusmidler i samme illegale sekk uten å gjøre forskjell på dem eller engang vurdere om de kan brukes i stedet for å misbrukes. Samtidig som man holder på det livsfarlige stoffet alkohol. 5 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå