Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Når kommer den store utbyggingen av ADSL dekning komme

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg syns at det er elendig dekning av ADSL i norge, men hvorfor er det så vanskelig å sette opp kraften på singnalene, de strekker jo bare noen få km.......

Det finnes nok mulighet for og forsterke signalet, men dette krever utstyr og ikke minst nok kunder og plass under tak.

Lenke til kommentar

Det finnes nok mulighet for og forsterke signalet, men dette krever utstyr og ikke minst nok kunder og plass under tak.

Har vel diskutert dette med deg før en gang, tror jeg? Det finnes opptil flere typer forsterkerutstyr som kan mates med strøm via telefonlinja, og er innebygd i et vanntett skap for å kunne henges opp i en telefonstolpe uten mere om og men... Så det er ikke alt som krever plass under tak og -48V spenningsforsyning -men utstyr og kunder trengs det riktignok!

Her er et lite klipp fra en mail mellom telenor og meg om dette emnet:

"Når vi øker dekningsgraden så mye som til opp mot 85% er vi avhengig av løsninger som skalerer kostnadseffektivt også i mindre punkter. Mulighetene er mange og vi følger utviklingen nøye. Det er imidlertid lite ønskelig å få propritære systemer inn i DSL-nettet vårt, da dette hindrer nødvendig fleksibilitet. Videre må vi ta hensyn til andre tjenester som overføres i de samme kablene, samt de retningslinjer vi følger i fm utleie av kabelpar, kalt OperatørAksess."

Nøkkelordene her er nok spesielt "skalerer kostnadseffektivt" :(

Lenke til kommentar

Nå lover Telenor at 80-85 prosent av husstandene i Norge skal få tilbud om ADSL. Den dårlige nyheten er at selskapet først vil oppnå dette målet i løpet av 2006 - altså mer enn tre og et halvt år frem i tid.  

Om 3 år håper jeg inderlig at jeg slipper å ha kun 2Mbit Adsl så håper disse sentralne ikke må oppdateres nok en gang, for å støtte andre versioner... raksere...

Njaal

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...