hertugen Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 En kamerat av meg har kommet i iføret. Han kjøpte ett eldre hus av sin egen bror, der det senere har kommet frem at det ligger heftelse (pant) på gammel huset. Broren nekter å ta vekk heftelsen. Hvilke skritt kan kameraten min ta? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 Hepp! Flyttes til jussforumet, der saken hører til. Lenke til kommentar
hertugen Skrevet 22. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2012 Takker Jarmo Lenke til kommentar
zetlitz Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 Ble det brukt megler eller advokat ved salget, eller var det en avtale mellom to brødre uten noen andre involverte parter? Hva står det i avtalen angående pris, betalingsmåte, finansiering, sikkerhet, heftelser osv.? Lenke til kommentar
hertugen Skrevet 22. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2012 (endret) Ble det brukt megler eller advokat ved salget, eller var det en avtale mellom to brødre uten noen andre involverte parter? Hva står det i avtalen angående pris, betalingsmåte, finansiering, sikkerhet, heftelser osv.? Det var avtale brødre mellom, og huset ble betalt cash. Ingen meglere eller advokater var inne i bildet.Jeg har ikke sett kjøpskontrakten men jeg forsto at det ikke var påsatt noe om heftelse, dvs, det står intet at det følger heftelse med huset. Slik jeg har forstått så passet broren på at panten som var på gamlegården fulgte med gamlehuset, mens gamlegården som han selv eier ble fri for heftelser. Han betaler ned panten, men nekter å fjerne den. Desverre for min venn så er det umulig å ta opp gjeld på gamlehuset for å renovering pga av den heftelsen broren passet på at fulgte med gamlehuset. Endret 22. januar 2012 av hertugen Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 23. januar 2012 Del Skrevet 23. januar 2012 Dette er nok ein mangel § 3-7. Manglande opplysning om eigedomen Eigedomen har mangel dersom kjøparen ikkje har fått opplysning om omstende ved eigedomen som seljaren kjente eller måtte kjenne til, og som kjøparen hadde grunn til å rekne med å få. Dette gjeld likevel berre dersom ein kan gå ut i frå at det har verka inn på avtala at opplysning ikkje vart gitt. avhendingslova Men i tillegg så står det også § 3-10. Synfaring og anna forundersøking (1) Kjøparen kan ikkje gjere gjeldande som mangel noko kjøparen kjente eller måtte kjenne til då avtala vart inngått. (2) Har kjøparen før avtala vart inngått undersøkt eigedomen eller utan rimeleg grunn late vere å følgje ei oppmoding frå seljaren om undersøking, kan kjøparen heller ikkje gjere gjeldande som mangel noko kjøparen burde vorte kjent med ved undersøkinga. Dette gjeld likevel ikkje dersom seljaren har vore grovt aktlaus, uærleg eller for øvrig handla i strid med god tru. (3) Fyrste og andre ledd gjer inga innskrenking i § 3-7 om manglande opplysning om eigedomen. Har denne heftelsen vært kjent? Har selgaren av huset nemnt at kjøparen bør sjekke om det ligger heftelser på huset? Meiner selger at kjøparen burde vite om dette? Eller har selger solgt huset med den vissheita om at det ligger ein heftelse som kjøper ikkje viste om? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 23. januar 2012 Del Skrevet 23. januar 2012 Er heftelsen tinglyst? Hvis ja, hvorfor ble ikke grunnboken sjekket? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 23. januar 2012 Del Skrevet 23. januar 2012 Krikkert: hvis nei, hva da? Lenke til kommentar
hertugen Skrevet 23. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2012 Dette er nok ein mangel § 3-7. Manglande opplysning om eigedomen Eigedomen har mangel dersom kjøparen ikkje har fått opplysning om omstende ved eigedomen som seljaren kjente eller måtte kjenne til, og som kjøparen hadde grunn til å rekne med å få. Dette gjeld likevel berre dersom ein kan gå ut i frå at det har verka inn på avtala at opplysning ikkje vart gitt. avhendingslova Men i tillegg så står det også § 3-10. Synfaring og anna forundersøking (1) Kjøparen kan ikkje gjere gjeldande som mangel noko kjøparen kjente eller måtte kjenne til då avtala vart inngått. (2) Har kjøparen før avtala vart inngått undersøkt eigedomen eller utan rimeleg grunn late vere å følgje ei oppmoding frå seljaren om undersøking, kan kjøparen heller ikkje gjere gjeldande som mangel noko kjøparen burde vorte kjent med ved undersøkinga. Dette gjeld likevel ikkje dersom seljaren har vore grovt aktlaus, uærleg eller for øvrig handla i strid med god tru. (3) Fyrste og andre ledd gjer inga innskrenking i § 3-7 om manglande opplysning om eigedomen. Har denne heftelsen vært kjent? Har selgaren av huset nemnt at kjøparen bør sjekke om det ligger heftelser på huset? Meiner selger at kjøparen burde vite om dette? Eller har selger solgt huset med den vissheita om at det ligger ein heftelse som kjøper ikkje viste om? Kjøper har på ingen måte fått informasjon om at han burde sjekke om det ligger heftelse på huset fra selger. Han ble først gjort oppmerksom på at det lå heftelse på huset når han søkte banken om lån vedrørende oppfiksing av huset og den informasjonen fikk han fra banken.Huset ble tinglyst en stund før dette. Når kjøper ble gjort oppmerksom på dette så tok han kontakt med selger. Selger lovte at han skulle fjerne heftelsen på huset, dette er noen år siden, og han kommer vel aldri til å gjøre det før broren selger huset tilbake til ham. (selger har forkjøpsrett på huset) Hva vi lurer på er om hvordan kjøper kan komme seg ut av dette samt få sine penger tilbake. Og, har selger vært så uærlig at det kan kjøres sak mot ham? (da tenker jeg på rettsak og forhåpentlig en bra bot) Lenke til kommentar
Izor Skrevet 23. januar 2012 Del Skrevet 23. januar 2012 (endret) Hvor lenge er det siden han kjøpte huset? Når det gjelder tinglysning av heftelsen, vil dette ha betydning for om det er mulig å ekstinkvere pantehavers rett.Dvs. at man vinner rett på bekostning av den som har pant i huset. Men siden banken har oppdaget dette, tyder dette på at heftelsen var tinglyst. Utgangspunktet er at det ikke kan ekstinkveres på grunnlag av godtro i tilfeller hvor heftelsen i dette tilfellet er tinglyst. Endret 23. januar 2012 av Izor Lenke til kommentar
hertugen Skrevet 23. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2012 Det må kanskje være opp til 5 år siden. Huset ble tinglyst, og i forkant av det så var det ikke opplyst om heftelse på huset. Heller ei etter tinglysning. Slik jeg har oppfattet det: 1) Huset blir kjøpt i den stand det er. Det opplyses ikke om noen heftelser vedrørerende huset. 2) Huset blir betalt kontant. 3) Huset blir tinglyst 4) Kjøper går til banken for å ta opp lån i forbindelse med oppgradering av bolig, får avslag siden det ligger heftelse på huset i ca 700.000,- klassen. 5) KJøper tar kontakt med selger, som lover at han skal ordne opp. 6) Etter flere puringer fra kjøpers side så sier selger at han ikke kommer til å fjerne heftelsen ved huset, derimot så kan han kjøpe huset tilbake men da til en lavere pris en hva som var kjøps summen. Lenke til kommentar
Izor Skrevet 23. januar 2012 Del Skrevet 23. januar 2012 Hvor lenge siden er det personen oppdaget at det var en heftelse på huset? 5 år er lang tid, jeg er derfor litt usikker på om kompisen din kanskje har mistet sitt krav med tanke på passivitet. Lenke til kommentar
hertugen Skrevet 23. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2012 Hvor lenge siden er det personen oppdaget at det var en heftelse på huset? 5 år er lang tid, jeg er derfor litt usikker på om kompisen din kanskje har mistet sitt krav med tanke på passivitet. kanskje 3 år siden. Siden det har selger lovt å ordne opp. Lenke til kommentar
Izor Skrevet 23. januar 2012 Del Skrevet 23. januar 2012 Litt OT men var det ikke litt naivt å tro at selger ville ordne opp da han allerede har solgt huset som det påviler en heftelse? Etter min mening bør vedkommene søke råd hos en advokat. Uansett hva vi her på forumet måtte komme til, vil ikke det endre forholdet antagligvis. Det bør skje ganske raskt etter min mening, da det kan virke som vedkommene bare har latt dette ture å gå uten å gjøre noe med det. Tiden er ikke kompisen dins venn, når det allerede har gått tre år. Lenke til kommentar
hertugen Skrevet 23. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2012 Litt OT men var det ikke litt naivt å tro at selger ville ordne opp da han allerede har solgt huset som det påviler en heftelse? Etter min mening bør vedkommene søke råd hos en advokat. Uansett hva vi her på forumet måtte komme til, vil ikke det endre forholdet antagligvis. Det bør skje ganske raskt etter min mening, da det kan virke som vedkommene bare har latt dette ture å gå uten å gjøre noe med det. Tiden er ikke kompisen dins venn, når det allerede har gått tre år. Det er naivt ja, men mange ganger stoler vi på familen, i dette tilfellet broren. Disse lovnadene er nå blitt til ett pressmiddel mot kjøper også...Helt enig at han bør gå til advokat, og det har jeg anbefalt ham til å gjøre. Han er uføretrygded, har han krav på fri rettshjelp? Lenke til kommentar
Izor Skrevet 23. januar 2012 Del Skrevet 23. januar 2012 Det er jeg litt usikker på, det er regler jeg ikke har satt meg inn i. Fant riktignok denne siden, kanskje den er til hjelp Trykk her! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå