Gå til innhold

suzuki 50hk 4 takt bensinforbruk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Beklager sent svar, ja det tenke jeg ikke på :) båten er 18 fot, 2,13 bred og ca 600 kg tung.. det er en type silver viking 18 fisker. Tenkte mest på tomgangen, hvor mye den ville bruke :) Tror du den tipper over 1 liter på tomgang? tenkte å dra på nattfiske å ha motoren i gang :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

På eldre totaktere brukte man regelen 1/2 liter pr.hest pr. time, på en nyere 4T er det verre og utregne siden det er mange parametere som kan gi utslag på drifts-forbruket.

Av erfaring kan jeg tenke meg ca. 7 til 10 liter i timen på 3700rpm og ca 20 liter i timen på 5500 rpm. men dette kan være vanskelig og oppgi eksakt siden det er som sagt mange variasjoner.

Edit: dorging/tomgang var det du spurte om :) , ca 2 til 3 liter i 4 knop og ca 0.4 på tomgang "tror jeg".

Du kan kjøre en diagnose av motoren hvis en vennlig forhandler er villig å låne deg diagnoseverktøyet, da burde du få eksakt forbruk.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

takk for svar :) er ikke så mye innpå forumet, men lurte på om motoren må kjøre over et vist turtall for at motoren skal lade batteriet? en kompis har innenbordsmotor og den lader på først over 1000 rpm, noen som vet noe om dette?

Lenke til kommentar

Har ikke sjekket det, men en påhengsmotor har spole-lading og jeg tror den lader mye tidligere en en dynamo siden den blir brukt til å gi strøm til påhengsmotor uten batteri også.

Får du lånt et multimeter kan du enkelt sjekke det ved og sette det på batteriet og sjekke volten, start motoren uten og ruse og sjekk igjen, rus motoren til 1000/1100 rpm og sjekk en siste gang.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Trodde jeg svarte på innlegget for lenge siden, men har vist kommet frem en feil. Batteriet lader på tomgang (under 1000 rpm) men ble vanskelig å vite om den ladde mere ved 1000 rpm enn ved tomgang, pga den lille forandringen. men eneste jeg har på båten er lanterner og en lyskaster som jeg bruker i spesielle tilfeller. så det går vell bra :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...