Gå til innhold

Nytt oppsett, usikker på strøm og kompatibilitet

Anbefalte innlegg

Hei!

Er på vei til innkjøp av ny pc, og vil forsikre meg om at denne er "mye for pengene", at alt vil fungere og et spørmål om strøm.

Skjermkort: Radeon 7970. Siden disse er på vei inn i markedet, vil jeg vente til det kommer noen med annet enn referansekjøler (Shrug). I mellomtiden får det være bra nok med mitt gamle 280 GTX

HK: ASUS SABERTOOTH B3 P67 S-1155 ATX

CPU: i5 2500

CPU Kjøler: Noctua NH-D14

SSD: OCZ Solid 3

Ram CORSAIR 8GB DDR3 XMS3

Kassa: Fractal Design Define R3

Komponenten jeg er mest usikker på er rammen og hk. Etter samtaler med en spillevenn, der han gjorde meg obs på å sjekke kompatibiliteten ble jeg ekstra usikker. Før i tiden var det noe enklere (føler jeg), men det virker som om noen HK bare støtter noen typer ram?

Dere vil legge merke til at det mangler strømforsyning, og spørsmålet mitt er om en Corsair VX 550Watt vil gjøre susen? Jeg regnet rundt at systemet vil sluke ca 450 watt på full pupp. Nå er det mulig inn og utganger er forandret i hytt og pine, og at dette ikke vil passe.

Harddisk er ikke glemt, mine lubne 1TB'ere blir flyttet over, med SSD for OS og noen få spill (Ja, 60gb kan bli litt lite, og jeg vurderer andre SSDer)

Jeg er ikke så nøye på prisen, egentlig. Jeg er mest opptatt av å få bang for the bucks. Om noen har innspill, setter jeg stor pris på dem :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ser ganske fint ut

men det kunne vært fint med K modellen av prosessoren (i5 2500K), da kan den overklokkes

RAMen passer

strømforsyningen skal vel såvidt jeg vet passe på nære nippet

kan jo vurdere Asus P8z68-V hovedkortet, sabertooth har ett plast skall som ødelegger litt for luftingen på hovedkortet

kjøp heller en SSD med en "sikker" kontroller, de fleste OCZ SSDer (inkludert solid serien) bruker en kontroller som er litt ustabil, gå heller for samsung 830, den koster litt mer, men et er verdt det

Lenke til kommentar

Strømforsyningen vil ikke gjøre susen, den vil til nød holde. Ville kjøpt 750w minst, mtp det skjermkortet du skal ha som er såpass kraftig. Du burde også kjøpe i5-2500K slik at du kan overklokke i fremtiden, og da er det greit å ha en bra strømforsyning. Dette er også noe du kan ha videre i 2-3 pc'er i fremtiden.

Lenke til kommentar

ser ganske fint ut

men det kunne vært fint med K modellen av prosessoren (i5 2500K), da kan den overklokkes

RAMen passer

kan jo vurdere Asus P8z68-V hovedkortet, sabertooth har ett plast skall som ødelegger litt for luftingen på hovedkortet

kjøp heller en SSD med en "sikker" kontroller, de fleste OCZ SSDer (inkludert solid serien) bruker en kontroller som er litt ustabil, gå heller for samsung 830, den koster litt mer, men et er verdt det

Takk for innspill. Skal legge til en K.

Mener du dette? http://www.dustinhome.no/asus-p8z68-v-pro-gen3-z68-s-1155-atx/product/5010610909?intcmp=searchProvider_dacsa

Strømforsyningen vil ikke gjøre susen, den vil til nød holde. Ville kjøpt 750w minst, mtp det skjermkortet du skal ha som er såpass kraftig. Du burde også kjøpe i5-2500K slik at du kan overklokke i fremtiden, og da er det greit å ha en bra strømforsyning. Dette er også noe du kan ha videre i 2-3 pc'er i fremtiden.

Takk for innspill, K'en er lagt til :)

Jeg har sett mange som argumenterer med en "pc for fremtiden", men leverandører av komponenter vet at folk er opptatt av energisuget fra varene deres, og dette er noe som derfor ikke forandrer seg stort med tiden.

Etter litt undersøkelse, ser jeg at de fleste ligger på rundt 350-400W ved tung gaming, og en god og stabil strømforsyning på 550watt holder. Da lurer jeg litt på hvorfor ikke en 550W av rimelig god kvalitet ikke holder?

Endret av Neppe
Lenke til kommentar

man kan faktisk kjøre 2 HD 7970 på en 750 watt PSU

Edit: mente Asus P8Z68-V/Gen3, men det er dessverre ikke på lager, Asus P8Z68-V virker også like fint da

Endret av olestokk
Lenke til kommentar

man kan faktisk kjøre 2 HD 7970 på en 750 watt PSU

Edit: mente Asus P8Z68-V/Gen3, men det er dessverre ikke på lager, Asus P8Z68-V virker også like fint da

Er det rart man blir frustrert.

Hva mener du om rammen? Er den god nok? Trenger jeg mer? Raskere?

Ram koster uansett ikke skjorta lenger.

kan prøve å forklare litt, det du fant er PRO versjonen, det har flere porter bak, som for eksempel flere USB porter

de korta som ender med Gen3 har en ny versjon av PCIe x16 (der man setter grafikkort)

dette er ikke noe som kan brukes av dagens prosessorer, de prosessorene kommer i april, det er heller ikke noe du trenger ettersom dagens PCIe x16 ikke begrenser et enkelt grafikkort

nå vet jeg ikke med andre minneprodusenter, men corsair sitt minne passer på de aller fleste plattformer, det eneste du skal passe deg for er at du ikke skal ha SO-DIMM, men helt vanlig DIMM

du trenger ikke mer enn 4GB minne, men de fleste velger 8GB fordi det er så billig

Lenke til kommentar

ser ganske fint ut

RAMen passer

Takk for innspill. Skal legge til en K.

Mener du dette? http://www.dustinhome.no/asus-p8z68-v-pro-gen3-z68-s-1155-atx/product/5010610909?intcmp=searchProvider_dacsa

Takk for innspill, K'en er lagt til :)

Jeg har sett mange som argumenterer med en "pc for fremtiden", men leverandører av komponenter vet at folk er opptatt av energisuget fra varene deres, og dette er noe som derfor ikke forandrer seg stort med tiden.

Etter litt undersøkelse, ser jeg at de fleste ligger på rundt 350-400W ved tung gaming, og en god og stabil strømforsyning på 550watt holder. Da lurer jeg litt på hvorfor ikke en 550W av rimelig god kvalitet ikke holder?

Det er sant at utviklingen i hardware bidrar til bedre ytelse med lavere strømbruk, men bare se på en tilfeldig gaming pc med kraftige specs. 750w er å anbefale, av god kvalitet som f.eks corsair. Da har du til overclocking av både cpu, ram, skjermkort, flere vifter, harddisker osv. Greit å være på den sikre siden. Jeg angrer ikke på at jeg for 5 år siden kjøpte en kraftig psu på 650w som jeg bruker i dag, på nytt hardware:) Men har solgt pcn til broren min, og neste psu jeg skal kjøpe blir minst 750w.

Lenke til kommentar

Enste du bør tenke på når det angår strømforsyningen, er at til nærmere maks grensen du er til mer ustabil strøm vill den sende ut. dette vil slite på komponentene. så lenge du ikke overstiger 80% av full kapasitet så bør det gå greit, selv om dagens strømforsyninger er ganske stabile på full load. du kan sikkert undersøke det ved å finne noen tester på den strømforsyningen du har tenkt og handle deg:)

Lenke til kommentar

Takker for svar. Jeg tror jeg prøver meg med 550'en i første omgang, så ser jeg det ikke går er det heldigvis ikke langt til Mamoz eller Datakjeden, og jeg vet de har noen av corsair sine liggende.

Dette spørsmålet er sikkert stilt tusen ganger. Men hva med i5 vs i7?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...